noengangererdetallright Startet 5.August.2015 Del på Facebook Startet 5.August.2015 Jeg har en 37 fots seilbåt, med Webasto ~3kW montert akter. Det blir godt og varmt på de nærmeste uttakene i akterlugarene, men veldig lite varm luft lenger forover. Jeg har sjekket slanger for knekk og skarpe bend, de gjør selvsagt noen svinger men selv om jeg lukker alt bak så er det veldig lite luft som blåser ut. Omtrent ved badet går dessuten diameteren på slangen ett hakk ned. Bedre isolasjon av slangene kan sikkert trengs, men det hjelper bare på lufttemperatur og ikke på hastighet. Ser at Wallas har en inline vifte som kan settes inn for å styre mer luft til enkelte steder, men denne koster selvsagt en del. Noen som har noe erfaringer eller tips? Bør den ene Webastoen ha kraft nok til å blåse luft helt frem i forpiggen, eller er en hjelpevifte helt påkrevd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 har samme problem med wallasen i min båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Tre kilowatt er vel ikke allverden når en 37 fot båt skal varmes opp. Vet ikke hvor mange uttak det er på den? En løsning er vel å stenge igjen noen uttak bak, for å få litt mer luft frem i båten. Ellers er vel isolering eller sirkulasjonsvifte løsningen. Eller ennå dyrere og bedre en varmer til i front. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Hulda er over 40 fot (13 meter) og har 4 kW Eber. Varmeren sitter helt ved akterspeilet. Og vi får det godt og varmt i hele båten på kort tid. Så jeg tror ikke det er antall kW som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Avstand fra varmer til uttakspunkt betyr endel. Dette fordi friksjon i ledningen skaper motstand. I tillegg betyr mange bend også høyere motstand. Uttak nær varmer uten bend og med stor dimensjon gir stor luftutstrømning og dermed varmt rom. Størrelsen på slangen er veldig avgjørende også for effekten. Dersom du har et langt strekk med mindre dimensjon kan du oppgradere dette til en større dimensjon. Da blir motstanden mindre og rommet blir fortere varmt. Dubkan ikke ha et langt strekk med liten dimensjon åpen alene, og lukle igjen de andre. Da blir motstanden for stor for varmeren og den kan gå varm. Det beste er å oppgradere til stor dimensjon på det strekket du sliter med. Dette vil garantert hjelpe. Deretter kan du helt eller delvis lukke igjen de andre spjeldene, da dette også vil hjelpe nå når du har stor dimensjon til uttaket du ønsker å få mer effekt ut av. Dersom ikke dette hjelper godt nok er ikke varmeren stor nok for din båt tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Jeg har en 36 fots båt med Mikuni varmer montert helt akter i båten. Der er rørene isolert helt frem til forpiggen. Det er god varme ut her selv om jeg merker at luftstrømmen er betydelig svakere enn uttakene lengre bak. Jeg ville heller brukt noen timer på å isolere rørene enn å sette inn en ekstra vifte. Mindre luftstrøm betyr mindre støy (greit i forpipggen), mindre strømforbruk og en teknisk komponent mindre som kan bli ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
noengangererdetallright Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 Takk for svar. Skjønner jeg må se en gang til på slangene og rette dem ut. En liten bøy her og en liten bøy der blir fort mye motstand tilsammen, og så tenker jeg det er lurt å sjekke for luftlekkasjer med viften i gang. Er ikke sikker på om det er plass der slangen går gjennom skott og bak dieseltank til større slange men det hadde nok vært det beste. Strømforbruk og færre dingser er i hvert fall gode argumenter! Båten blir såpass fort varm nær uttakene (to i hver akterlugar) at det nok ikke er totalt kW som er for lavt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
offpist Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Isolering av slangene er et viktig poeng. Jeg etterisolerte slangene i min, er ikke allverdens til jobb. Mindre varme som forsvinner ut skrogsiden, og det blir mye raskere varmt inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gunped Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Jeg isolerte alle slangene helt fram tilbaugen men det ble fremdeles alt for lite varme til fremre bad. Monterte så en liten pc vifte i slangen på badet.Varmt i massevis,og pcvifta tåler varmen godt. Vi har 5,5 kw Webasto. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Gikk opp til 80mm slanger heleveien fra varmer til kabin og bad fremme, samt isolerte alle slanger helt fra varmer til uttak. Ny verden mht varme og mengde luft. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Båten blir såpass fort varm nær uttakene (to i hver akterlugar) at det nok ikke er totalt kW som er for lavt. Kan bekrefta teorien din. Har mellom 5 og 6Kw varmar, og nesten ingen effekt framfor badet i båten. Sei frå viss du finn ei løysing på problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.