Jump to content

Telting i Oscarsborg-området?


Lars Martin

Recommended Posts

Heisann godtfolk.
Vi tenkte å ta med ungene en tur til Oscarsborg til helga. Fint å avslutte ferien med litt historie-undervisning :-)

Utfordringen er at min søte lille 7600Dynamic ikke helt er i stand til å huse 2 voksne og 4 unger ved overnatting.

Noen som vet om det finnes noe fornuftig sted å hive opp ett campingtelt i nærheten?
Er så mange år siden jeg lekte rundt disse øyene, at hvis jeg hadde husket hvordan det så ut, så ser det helt sikkert anderledes ut nå :-)

 

På forhånd takk for alle innspill!

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

I dragesund teltet jeg selv for ca 10 år siden ifb med en padletur fra Oslo til Arendal, en liten strand inderst i bukta. Vet ikke om det er områder i Sanspollen også...? Ellers så teltet jeg også på stranda ved hvitsten ifb med en padletur fra Oslo til Lysekil året før (eller var det etter..) Lurt å finne teltplasser på forhånd når man skal telte på norskekysten, det er nesten umulig å finne en gressflekk på 2x2meter nær vannet som ikke er markert med en benk og flaggstang....

Link to post
Share on other sites

På de store gressflatene innerst i Håøybukta er det flott å telte. Har selv ligget i telt der (skoletur) for rundt 30 år siden, og området er like velegnet i dag. Det er også mulig å ligge i telt i Dragsund - det er en liten slette innerst i bukta. Ca. 250-300 meter nord for Tåjebukta er det en flott gress-slette ved et murhus, kun et steinkast unna Hurum Naturverksted (bør besøkes!). Hvis du legger deg på brygga i Tåjebukta så pass på - deler av brygga er veldig råtten, men ytterste del (mot murbrygga) skal være OK.

 

Merk: Det er ferdselsforbud på deler av østsiden fram til 1. september 2015 fordi det hekker havørn der. Hele søndre del (fra Tåjebukta/Håøybukta og sørover) er fredet naturreservat, så det er ikke lov å plukke blomster, skade vegetasjonen eller samle ved til bål der. Ser du på dette kartet så er alt innenfor den grønne streken naturreservat, og det grønne området er forbudt område pga ørnene.

 

Med unntak av området med ferdselsforbud er det lov å telte over alt, men man må være forsiktig i naturreservatet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at det har vært telt på Hjelp.

Ja, man kan telte på Hjelp. Der er det også toalett hvis man ikke har eller ikke vil bruke det i båten.

 

Ellers kan man telte på den midterste av Rauholmene. Det er en liten strand på Sætresiden, og innenfor denne er det mulig å slå opp et telt eller to. Båten kan ligge i bukten på østsiden av øya, i den trange bukten.

 

Det er også mulig å telte på den nordre Rauholmen, ved den oppstablede steinveggen/-brygga på Sætresiden av nordenden. Her er de flatt, men jeg er usikker på om det er grus eller gress. Det er lenge siden jeg har ligget her.

 

Furuholmen har vel også er område som er flatt nok til å slå opp et telt?

 

Bergholmen er også et sted hvor det kanskje er mulig å telte? Hvis man legger seg ved bryggeanlegget som vender mot Neset, så tror jeg det skal være mulig å finne plass til et telt ikke alt for langt unna.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ved sandstranda innerst i Sandspollen hender det rett som det er at folk telter. Utedo 50 meter unna. Søppelcontainer på brygga. Kveldsol og bademuligheter. OF har også utleie av Fiskerhytta 100 meter fra stranda.

 

Bilvei 100 meter fra stranda.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hehe.

Etter en runde med kart og Google earth i går, ser det ut som Hjelp er første-valget. Med sandspollen på andre plass.

De tre største gutta i telt på land. Kaptinnen og datra hennes i forpiggen. Og jeg på solsenga, som vanlig...

Greit å ha vokst opp i trang langsmal seilbåt, helt fri for ståhøyde og andre luksus inretninger :-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ble Hjelp.

Ligget å "slappet" av så godt det lar seg gjøre med 4 unger, på sommerens fineste dag.

Men vi fikk faktisk en halvtime fred på badeplatformen :-)

For en fantastisk dag!

I morra blir det historie undervisning på Oscarsborg på vei hjem!

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Så bra. Greit at dere ikke gikk rett til Oscarsborg i dag, der har det visst vært veldig mange båter i helgen. Mange av disse kommer til å gå i morgen (søndag, tross alt), så etter kl 1000-1100 bør det går greit å få plass.

 

Husk at det er tegneserieutstilling oppe i selve Borgen. Pondus burde friste både små og store... ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...