Jump to content

Hvilket solcellepanel og regulator til en fornuftig pris ?


Gtir_man

Recommended Posts

Hei der..

 

Lurte på om jeg skulle investere i sol strøm, og lurer derfor på om noen har litt erfaringer og tips til meg ...

 

Har i dag 2 batteribanker (hadde 3, men det ene batteriet kokte ) start på 2x70ah Biltema og forbruk på 2x180ah energizer ( http://sealine-products.no/nettbutikk/14-12-volt-batteri/113-energizer-12-volts-batteri---180-ah/ )

 

Istede for å kjøpe 1-2 batterier til lik di jeg har for en batteribank 3 så vil vel solcelle være mere fornuftig og billigere ;-)

 

Så, hvilket panel og regulator er å anbefale ?

Skal monteres på targabøyle,

Link to post

Paneler finnes i to typer - monokrystalinske og polykrystalinske. Enkelt sagt er Mono paneler dyrere men litt mer effektive. Regulatorer kommer også i to hovedkategorier PWM(3-stegs) og MPPT. Sist nevnte er en god del dyrere men klarer å få mer ut av panelene. Hvor mye MPPT gir er avhengig av antall celler i panelene. Desto flere celler i panelet desto mer effektiv er MPPT regulatoren. 

 

Det finnes også regulatorer som kan lade flere batteribanker, dersom det er interessant.

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Link to post

Syns du skal kline til med 200 watt eller mer. Selv har jeg 400watt fordelt på to paneler. 200 watts panelene er kjøpt hos alternativenergi.no og koster for tiden 3300.- pr stykk. Jeg er uavhengig av landstrøm mellom april og oktober. Seatronic er dyre på solpanel.

200W blir fort i overkant av 1 kvadratmeter. Fordeles det på to paneler blir det drøye 2 m * 0,5 meter, som kan bli vanskelig å plassere på en targa hvor det kanskje også er montert andre ting. Det kan også øke skyggen ned i cockpit, avhengig av targaens utforming og plassering. Før antallet W skal velges ville jeg målt opp tilgjengelig plass på de stedene det kan være aktuelt å montere panel(er), og deretter sett hvor mange W jeg fikk plass til.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Er ikke så værst pris på sundwind 80w panel på seatronic. Passer greit med tanke på plass til rådighet.

 

Lurer på å teste regulatoren linket til på bangood..

 

Som sagt har 2x180ah og har ikke hatt trøbbel med lite strøm enda, kjører kjøleskap og kjøleboksen , toalett, vannpumpe og lading av tlf/pad.. Litt varmer også før natta.. Starter motoren på samme batteriene søndag ettermiddag når en skal hjem.

 

Vil bare ha litt inn også når en ligger i uthavnene og hjemme i båsen. Tenker det å ha lading på batteriene jeg allerede har er mere fornuftig enn å utvide banken. Med tanke på at batteriene må jo lades opp etter turer.

Link to post

Paneler finnes i to typer - monokrystalinske og polykrystalinske. Enkelt sagt er Mono paneler dyrere men litt mer effektive. Regulatorer kommer også i to hovedkategorier PWM(3-stegs) og MPPT. Sist nevnte er en god del dyrere men klarer å få mer ut av panelene. Hvor mye MPPT gir er avhengig av antall celler i panelene. Desto flere celler i panelet desto mer effektiv er MPPT regulatoren. 

 

Det finnes også regulatorer som kan lade flere batteribanker, dersom det er interessant.

 

Ofte benyttes AGM batterier til forbruksbanker da de skal tåle flere dyputladninger enn åpne blysyre. Er det slik at disse MPPT regulatorene kan stilles inn slik at de kan lade AGM uten å "koke" de(de skal jo lades med litt lavere volt enn åpne blysyre) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har to fleksible 100w panel fra alternativ energi. Disse kan festes med strips der det er mest fordelaktig, eller direkte på skroget med festelim.

http://www.alternativenergi.no/cfw_solar_50w_fleksibel_h%C3%B8yeffektiv_solcelle_54x59cm.html

 

I tillegg bruker jeg en 15A MPPT regulator fra sparelys hvor jeg kan stille inn allle parametre med ladespenning, cutoff spenning osv.

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1679&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Dette styrer alt av strøm problemfritt gjennom hele sesongen.

Link to post

Synes det ser ut som Sparelys har gunstige priser også på paneler. 200W til 2.500,- var jo gunstig: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1102&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

Er klar over at dette panelet trenger litt plass, men det har jeg egentlig nok av på fly. Spørs om det ikke blir litt solceller i løpet av høsten/vinteren slik at man kan drøye aggregatkjøringen noe i uthavn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Synes det ser ut som Sparelys har gunstige priser også på paneler. 200W til 2.500,- var jo gunstig: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1102&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

Er klar over at dette panelet trenger litt plass, men det har jeg egentlig nok av på fly. Spørs om det ikke blir litt solceller i løpet av høsten/vinteren slik at man kan drøye aggregatkjøringen noe i uthavn.

Teknisk sett er vel 140W panelene til kr 1590 marginalt billigere enn 200W panelene.

pris pr watt for 200W = kr 12,50

pris pr watt for 140W = kr 11,36

 

I april fikk jeg forresten 120W ut av disse 140W panelen. Imponerende bra.

Link to post

Ja, det er helt klart et alternativ med 2 x 140W. Må måle litt og se hva som kan passe best. Setter jeg de på hver sin side på rekka på flybridgen kan det sikkert være en god løsning, kanskje bedre enn 1 x 200W(får jo litt mer effekt). Forbruket ligger typisk på ca 200-250 amp i døgnet så jeg kan egentlig ikke få nok watt(mye elektrisk drevet utstyr om bord via 3000 watt inverter)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ofte benyttes AGM batterier til forbruksbanker da de skal tåle flere dyputladninger enn åpne blysyre. Er det slik at disse MPPT regulatorene kan stilles inn slik at de kan lade AGM uten å "koke" de(de skal jo lades med litt lavere volt enn åpne blysyre) ?

 

AGM batterier er i min erfaring det beste til solcelleanlegg. Så godt som alle MPPT regulatorer jeg har sett har mulighet for å lade AGM batterier. Ofte må dette stilles inn på regulatoren. Det samme gjelder Gel-batterier. Som du sier så skal AGM-batterier ha litt lavere ladespenning en våtcelle-batterier. Batterier nå til dagen er gode og vil nok ikke ta skade<av litt høyere ladespenning. Det kan riktignok forkorte levetiden litt.

 

Jeg har i tillegg seriekoblet panelene slik at de leverer rundt 33V inn mot MPPT regulatoren.

Sparer litt spenningsfall på den måten. Mulig det var derfor jeg fikk så stor effekt ut av de to panelene (240W tilsammen i april).

 

Å seriekoble solceller er ofte smart dersom en har MPPT regulator. Du sparer både penger og arbeid fordi du slipper å ha så tykke kabler.

Legg merke til at regulatorer har en øvre grense for spenning inn fra solceller. Denne grensen er ofte 100V-150V så det er vanligvis ikke noe å tenke på før en har seriekoblet mange paneler.

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Link to post

Ser det er mye diskusjon i en eldre tråd her om MPPT regulatorer fra Kina og juks. Er det noen som kan anbefale en regulator som garantert er av "ekte kvalitet" og tåler 2 x 140w i serie ?

Leter også etter festeanordninger til rekka på flybridgen, men finner ingen. Jeg har særs kraftig rekke rundt hele fly og kunne tenkt meg å montert i den. Anyone ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ser det er mye diskusjon i en eldre tråd her om MPPT regulatorer fra Kina og juks. Er det noen som kan anbefale en regulator som garantert er av "ekte kvalitet" og tåler 2 x 140w i serie ?

Leter også etter festeanordninger til rekka på flybridgen, men finner ingen. Jeg har særs kraftig rekke rundt hele fly og kunne tenkt meg å montert i den. Anyone ?

Den jeg linket til ovenfor er meget bra. Bruker den selv. Totalt ca 2 båtlapper for regulator med eksternt display

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1679&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39

Eksternt display:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1481&category_id=117&option=com_virtuemart&Itemid=39

Link to post

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...