Jump to content

20 hk 4 takt eller 2 takt.


Svein34

Recommended Posts

Jeg byttet fra 2 takt 97 mod til 4 takt 10 mob for noen år siden. angrer ikke i det hele tatt. Kommer dog noe an på hva båt du skal ha den på. 4t veier jo noe mer, men har mye mindre forbruk, du slipper olje blanding og det er mye mindre støy. Min erfaring er fra Honda BF 30.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Mercury F20 i fjor høst. Har ikke erfaring med 20hk 2-takt, men lånte en Mercury 15 hk 2-takt på samme båt før. Det sies noen steder at det ikke er så stor forskjell i praksis på gammeldags 15- hester og ny 20-hester, men nymotoren går vesentlig bedre en 15-hesteren jeg lånte. Mercury er den raskeste av 20-hesterne nå. 2-taktere har sikkert den siste spruten på full gass, men jeg syns 4-takteren min er ganske jevn. Dvs at det er brukbar skyv nedover i registeret også. Er ikke nødt til å kjøre full åpning for å komme i plan. Men nå er båten lett i forhold til størrelsen da. Aluminium.

Link to post
Share on other sites

4taktere har jo litt bedre bunndrag,men mangler liksom det siste,som 2takt har.

 

Kjøpte selv ny Tohatsu 25hk ifjord,den går like bra som den gamle Suzuki 25 2takt jeg hadde,men brukte halvparten med bensin.

 

Av 4taktere så har gjerne 9,9-15-20hk samme volum,mens 25 er endel større.

 

Hvordan holdbarheten er langt fram i tid er vel ikke så godt så si,men tar man servicen hvert år og er nøye med zinkanoder og ferskvannskjøring tror jeg de holder like bra.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat samme effekten av 20 hk 2-takt og 20 hk 4-takt men som regel noe vektforskjell.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...