Svein34 Startet 5.August.2015 Del på Facebook Startet 5.August.2015 Noen som vet hvordan de nye 4 takt 20 hk er i forhold til de eldre 2 takterne, kan de sammenlignes på effekt og holdbarhet? Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Jeg byttet fra 2 takt 97 mod til 4 takt 10 mob for noen år siden. angrer ikke i det hele tatt. Kommer dog noe an på hva båt du skal ha den på. 4t veier jo noe mer, men har mye mindre forbruk, du slipper olje blanding og det er mye mindre støy. Min erfaring er fra Honda BF 30. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 4takt har ikke den siste "spruten" som 2takterne har,men er jo mye mer økonomisk og behagelig å bruke. Eneste ekstra vedlikeholdet er motorolje og filter. Fisking og rolig kjøring= 4 takt. Vannsport og mest fart= 2takt. Sitér dette innlegget Link to post
NoobMatrosen Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Kjøpte Mercury F20 i fjor høst. Har ikke erfaring med 20hk 2-takt, men lånte en Mercury 15 hk 2-takt på samme båt før. Det sies noen steder at det ikke er så stor forskjell i praksis på gammeldags 15- hester og ny 20-hester, men nymotoren går vesentlig bedre en 15-hesteren jeg lånte. Mercury er den raskeste av 20-hesterne nå. 2-taktere har sikkert den siste spruten på full gass, men jeg syns 4-takteren min er ganske jevn. Dvs at det er brukbar skyv nedover i registeret også. Er ikke nødt til å kjøre full åpning for å komme i plan. Men nå er båten lett i forhold til størrelsen da. Aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 4taktere har jo litt bedre bunndrag,men mangler liksom det siste,som 2takt har. Kjøpte selv ny Tohatsu 25hk ifjord,den går like bra som den gamle Suzuki 25 2takt jeg hadde,men brukte halvparten med bensin. Av 4taktere så har gjerne 9,9-15-20hk samme volum,mens 25 er endel større. Hvordan holdbarheten er langt fram i tid er vel ikke så godt så si,men tar man servicen hvert år og er nøye med zinkanoder og ferskvannskjøring tror jeg de holder like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Det er akkurat samme effekten av 20 hk 2-takt og 20 hk 4-takt men som regel noe vektforskjell. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 jepp, og noen båter er mer vektfølsomme mens andre fint tåler litt mer vekt i hekken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Svein34 Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 Hvor mange knop kan man regne med å få med den nye yamaha 20 på en 15 fot rana da? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 En sånn? http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16117&mid=24827 burde vel klare 20-22..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.