Jump to content

Fyll til flyteelement - Hva gir mest oppdrift?


Draconoobie

Recommended Posts

Husker godt de første hurtiggående Mob båtene som ble produsert her i landet. Både plast og aluminium.

De hadde flyteskum fylt i rom under fordekket og ut i sidene.

Tok ikke mange årene før farten sakte men sikkert forsvant og skruingen på motorene begynte, måtte jo være noe galt med de.

Synderen ble avslørt da de etter hvert sjekket vekten. Flyteskummet var søkk vått.

Etter dette har verden gått fremover, nye typer flyteskum er kommet på markedet og nå påstås det at de har kontroll på dette.

 

Ville derfor prøvd en telefon til en av disse som jobber med dette til dagen. Alle er de norske.

 

http://maresafety.com/

 

http://maritime-partner.com/

 

http://www.norsafe.com/

Link to post

jeg vet at Byggskum er dårlig egnet.

Jeg husker ikke helt hvorfor, men jeg ble frarådet det når jeg vurderte å etterisolere kjøleboksen i båten min. 

Da var det vist fare for at ikke alt skummet stivnet og/eller at det trakk til seg fuktighet ved kondensdannelse - eller noe slikt.

 

Er det ikke slik at byggeskummet har "åpne celler", så vannet trenger inn i cellene over tid? Man må bruke annet skum som har lukkede celler, så ikke vannet kommer inn og kan vandre fra celle til celle gjennom skummet...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Husker godt de første hurtiggående Mob båtene som ble produsert her i landet. Både plast og aluminium.

De hadde flyteskum fylt i rom under fordekket og ut i sidene.

Tok ikke mange årene før farten sakte men sikkert forsvant og skruingen på motorene begynte, måtte jo være noe galt med de.

Synderen ble avslørt da de etter hvert sjekket vekten. Flyteskummet var søkk vått.

Etter dette har verden gått fremover, nye typer flyteskum er kommet på markedet og nå påstås det at de har kontroll på dette.

 

Ville derfor prøvd en telefon til en av disse som jobber med dette til dagen. Alle er de norske.

 

http://maresafety.com/

 

http://maritime-partner.com/

 

http://www.norsafe.com/

Thank you!

 

Tester dette!

Link to post

Et flyteelement bør vel i utgangspunktet være vanntett? Da kommer det vel ikke vann til skummet, uansett hva man bruker?

 

Det er korrekt, inntil det tette membranet får en skade. Og det er vel tilfellet med endel båter. Skummet har ligget i tette rom hvor det har oppstått sprekker over tid, og vannet har trukket inn i skummet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Du kan jo gjøre som en viss båtprodusent og fylle opp med tomme plastflasker. Trekker garantert ikke vann i hvertfall. :)

 

Ellers har selvfølgelig flere helt rett i at byggskum er FY. Før eller siden kommer det vann til, og da har du en drittjobb foran deg med å få ut alt og gjøre det skikkelig. Det beste er naturligvis forseglede skott, dvs bare luft, ellers alternativene til Dracon. Budsjettvarianten er isopor, men den smuldrer over tid og hvis den gnisser kan du risikerer å få noe å irrtere deg over, igjen til du gjør jobben skikkelig. :)

Link to post

Fristet til å svare helium! Men mere seriøst: pu basert skumm materiale trenger fuktig luft forå ekspandere og herde. Det får ikke skummet om en fyller det i en tett beholder. Om moderne skumm i herdet form har åpne celler slik at det suger vann vet jeg ikke. I bygg bruker vi Styrofoam eller styrodur til isolasjon mot grunnen, det har i utgangspunktet en oppdrift på over 90% av volumet og skall ha lukkede celler. Men det tåler ikke løsemidler særlig bra!

Aileen ll

Link to post

Noen som har erfaring med at "vanlig isopor" trekker til seg vann og blir tung over tid?

Har en eldre 15 fot landstedsbåt med  ny 20hk og den sliter med å komme i plan med 2 stk i. Burde vel klare det greit med den motoren? I tillegg lurer jeg på om det kan være vann i rommet i bunn som er støpt igjen ved øseluken?

 

Naboen min skiftet lokket på  sin Jacuzzi, der var den nye minst10 ganger lettere enn det gamle som virket vasstrukken.. (isopor begge to)

Redigert av _Torgeir (see edit history)
Link to post

Det er mange måter ett fyllmateriale kan ødelegges på...

det kan trekke vann og bli fryktelig tungt, sånn som byggskum gjør.

det kan trekke vann og 'aldri' bli tørt igjen slik vanlig isopor gjør

det kan miste volum over tid, gjerne fordi luftboblene knuser etter lang tid og mye juling, slik hva nå enn det skummaterialet som ble brukt i With-joller på '70-tallet gjør

det kan rottne og muggne slik balsatre gjør

 

Om denne motorinstallasjonen bare skal sikres mot eventuelt fremtidig mikroskopisk lekkasje vil vel ett romslig mannhull og en svamp være den beste sikringen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...