Draconoobie Startet 6.August.2015 Link til dette innlegget Startet 6.August.2015 Skal fylle et flyteelement med noe passende som gir god oppdrift samtidig som det er holdbart. Tenker på noe som fyller godt selv om ikke konstruksjonen er 100% firkantet, første som slår meg er byggeskum? Usikker på flyteevnen?! Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Byggeskum trekker vann over tid, så det har det lite for seg å bruke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 jeg vet at Byggskum er dårlig egnet. Jeg husker ikke helt hvorfor, men jeg ble frarådet det når jeg vurderte å etterisolere kjøleboksen i båten min. Da var det vist fare for at ikke alt skummet stivnet og/eller at det trakk til seg fuktighet ved kondensdannelse - eller noe slikt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gudrun Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Husker godt de første hurtiggående Mob båtene som ble produsert her i landet. Både plast og aluminium. De hadde flyteskum fylt i rom under fordekket og ut i sidene. Tok ikke mange årene før farten sakte men sikkert forsvant og skruingen på motorene begynte, måtte jo være noe galt med de. Synderen ble avslørt da de etter hvert sjekket vekten. Flyteskummet var søkk vått. Etter dette har verden gått fremover, nye typer flyteskum er kommet på markedet og nå påstås det at de har kontroll på dette. Ville derfor prøvd en telefon til en av disse som jobber med dette til dagen. Alle er de norske. http://maresafety.com/ http://maritime-partner.com/ http://www.norsafe.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 jeg vet at Byggskum er dårlig egnet. Jeg husker ikke helt hvorfor, men jeg ble frarådet det når jeg vurderte å etterisolere kjøleboksen i båten min. Da var det vist fare for at ikke alt skummet stivnet og/eller at det trakk til seg fuktighet ved kondensdannelse - eller noe slikt. Er det ikke slik at byggeskummet har "åpne celler", så vannet trenger inn i cellene over tid? Man må bruke annet skum som har lukkede celler, så ikke vannet kommer inn og kan vandre fra celle til celle gjennom skummet...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Draconoobie Svart 6.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Husker godt de første hurtiggående Mob båtene som ble produsert her i landet. Både plast og aluminium. De hadde flyteskum fylt i rom under fordekket og ut i sidene. Tok ikke mange årene før farten sakte men sikkert forsvant og skruingen på motorene begynte, måtte jo være noe galt med de. Synderen ble avslørt da de etter hvert sjekket vekten. Flyteskummet var søkk vått. Etter dette har verden gått fremover, nye typer flyteskum er kommet på markedet og nå påstås det at de har kontroll på dette. Ville derfor prøvd en telefon til en av disse som jobber med dette til dagen. Alle er de norske. http://maresafety.com/ http://maritime-partner.com/ http://www.norsafe.com/ Thank you! Tester dette! Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Et flyteelement bør vel i utgangspunktet være vanntett? Da kommer det vel ikke vann til skummet, uansett hva man bruker? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Isopor er jo velbrukt? Eller bare luft om det er tett? Hva skal flyteelementet brukes til? Brygge? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Et flyteelement bør vel i utgangspunktet være vanntett? Da kommer det vel ikke vann til skummet, uansett hva man bruker? Det er korrekt, inntil det tette membranet får en skade. Og det er vel tilfellet med endel båter. Skummet har ligget i tette rom hvor det har oppstått sprekker over tid, og vannet har trukket inn i skummet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Team Colibri Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Du kan jo gjøre som en viss båtprodusent og fylle opp med tomme plastflasker. Trekker garantert ikke vann i hvertfall. :) Ellers har selvfølgelig flere helt rett i at byggskum er FY. Før eller siden kommer det vann til, og da har du en drittjobb foran deg med å få ut alt og gjøre det skikkelig. Det beste er naturligvis forseglede skott, dvs bare luft, ellers alternativene til Dracon. Budsjettvarianten er isopor, men den smuldrer over tid og hvis den gnisser kan du risikerer å få noe å irrtere deg over, igjen til du gjør jobben skikkelig. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Draconoobie Svart 7.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Flyte elementet skal lages i en motorbrakett for å øke oppdriften. Regnet ut at "instalasjonen" gir ca 70 kilo oppdrift som er ca 40% av vekten til motoren. ønsker fyll da det er vanskelig å få det helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Fristet til å svare helium! Men mere seriøst: pu basert skumm materiale trenger fuktig luft forå ekspandere og herde. Det får ikke skummet om en fyller det i en tett beholder. Om moderne skumm i herdet form har åpne celler slik at det suger vann vet jeg ikke. I bygg bruker vi Styrofoam eller styrodur til isolasjon mot grunnen, det har i utgangspunktet en oppdrift på over 90% av volumet og skall ha lukkede celler. Men det tåler ikke løsemidler særlig bra! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
_Torgeir Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 (redigert) Noen som har erfaring med at "vanlig isopor" trekker til seg vann og blir tung over tid? Har en eldre 15 fot landstedsbåt med ny 20hk og den sliter med å komme i plan med 2 stk i. Burde vel klare det greit med den motoren? I tillegg lurer jeg på om det kan være vann i rommet i bunn som er støpt igjen ved øseluken? Naboen min skiftet lokket på sin Jacuzzi, der var den nye minst10 ganger lettere enn det gamle som virket vasstrukken.. (isopor begge to) Redigert 7.August.2015 av _Torgeir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Det er mange måter ett fyllmateriale kan ødelegges på... det kan trekke vann og bli fryktelig tungt, sånn som byggskum gjør. det kan trekke vann og 'aldri' bli tørt igjen slik vanlig isopor gjør det kan miste volum over tid, gjerne fordi luftboblene knuser etter lang tid og mye juling, slik hva nå enn det skummaterialet som ble brukt i With-joller på '70-tallet gjør det kan rottne og muggne slik balsatre gjør Om denne motorinstallasjonen bare skal sikres mot eventuelt fremtidig mikroskopisk lekkasje vil vel ett romslig mannhull og en svamp være den beste sikringen? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Du kan også høre med Partnerplast på Åndalsnes, de fyller så vidt jeg vet sine bøyer for seismikk og oljeindustri med en type flyteskum. Sitér dette innlegget Link to post
Draconoobie Svart 8.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Ser ut til at dette er vanskeligere enn først antatt så vurdere det litt mer. Fant noe som het atlas foam som vistnok skal være brukanes men selges kun i Danmark. Takk for svar så langt Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Pga frostspreng i en slik konstruksjon er kanskje luft og lensemulighet det beste? Høres ut som du forventer en del vann inn i den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.