Jump to content

Legge til på svaberg for nybegynner

larole

Recommended Posts

Hei

I morgen skal hele familien legge oss i en bukt og kjøre en ute-taco-kveld. Jeg har sett at det ligger større båter enn min her, så dybden er jeg ikke så bekymret for.

Det jeg lurer på er festing av anker og linen foran. Jeg tenker å slenge uti Brucekopien akterut når jeg er ca 20 meter fra svaberget(tipper det er to-tre meter dypt der). Slenger ut fem meter ekstra og fester ankertauet akterut. Deretter siger jeg mot land til ankeret sitter godt, løsner ankerfortøyningen og siger helt inn. Fester i land, og trekker ca en meter ut fra land.

Er det slik dere proffe ville ha gjort det?

mvh Ole B.

En person står klar i baugen med fortøyningstau, mens du står bak og styrer motor og anker. Kast anker når du er passe langt ut, og gli mot land. Hold litt igjen i ankertauet mens det går ut, men ikke så mye at båten stopper. Når båten er inne ved land hopper personen i baugen i land og fester minst ett fortøyningstau. Nå holder du igjen ankertauet så ikke båten går i land mens baugpersonen fester fortøyningene. Når båten er fortøyd mot land drar du inn på ankertauet så du vet at ankeret sitter, og til båten er passe langt unna land. Når dere skal tørne inn for natten kan dere slakke litt på fortøyningene foran og stramme ankertauet så båten trekker seg ut fra land.

Pass på at båten ikke stopper opp og mister siget på vei inn mot land etter at ankeret er kastet. Er det strøm eller vind på tvers kan dere drive av ganske raskt, så det er viktig at fart mot land opprettholdes helt til dere er helt inne.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hei!

Alt varierer fra sted til sted, så noe fasitsvar for hva som er riktig avstander til land, lengde på tau osv er det ikke, men det er noen tommelfingerregler.

- Finn deg stedet du vil ligge til land, og kjør gjerne sakte inn til land og sjekk forholdene før du slipper ankeret.

- Når du har bestemt hvor du vil ligge, gjør du klar tauet i baugen og anker, ankertau osv, og glir sakte inn mot land. Hvor tidlig(hvor langt fra land) du slipper ankeret avhenger av flere ting som dybde, vind, strøm osv. Greia er at du vil ha bedre feste, jo lengre fra land ankeret ditt ligger. Dette pga vinkelen på tauet som går fra ankeret til båten. Har du funnet deg en rolig bukt som er 2-3-4-5 meter dyp, er sikkert 20 meter fra land godt nok.

- Når du har sluppet ankeret lar du båten gli rolig mot land mens du "mater" ut tau, rolig og pent. Ikke kast ut noen tauklaser.

- Når båten kommer så nær land du vil kjøre, stopper du båten med en liten tur innom revers, og han/hun du har i baugen hopper i land med tauet som dere på forhånd har festet i kryssholtet på båten.

- Med hjelperen din på land med tauet fra baugen, og deg selv i båten kan du stramme tauet til ankeret og sørge for at det sitter, og justere hvor langt fra land du vil ligge.

Simple as that, som det heter?

Om dere ikke lykkes første gangen, prøv flere ganger, det er ingen skam å bomme litt - det har vi alle gjort?

Hilsen Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Forstår som du vil kaste nødvendig tau I sjøen etter å ha kasta anker?

Jeg ville ikke gjort det. Blir mye tau I sjøen hvis du må abryte å bakke ut.

Jeg pleide å dreggen I egen luke. Ha gjerne tampen festa I enden. Dra inn tau. Legg det greit ned I luka. Etter at du har kasta dregg, så glir tau lett ut, uten bekymring. Når anker trekkes det greit opp I luka og er klar til bruk.

Ellers se att det er greie vindforhold. Fralandsvind er å foretrekke. Bølger og pålandsvind er dårlig kombinasjon.

God tur?

Spørr i denne tråden jeg...

Når du har funnet ut hvor langt fra land du vil ha båten og du har strammet opp ankertauet osv... Hvordan kommer du deg selv i land??

Sikkert ett drit teit spørsmål... Men jeg lurer:-)

Ankertauet skal aldri stå helt i spenn (stramt som en strikk), så du går fram i baugen og drar båten inn langs ett av fortøyningstauene som går til land. Når båten er nært nok hopper du i land, og båten glir ut igjen. Returen går på samme måte - dra båten inntil land og hopp ombord. Deretter glir båten ut igjen av seg selv.

Dette forutsetter selvfølgelig at du har blytau, eller ihvertfall noen meter med kjetting nederst (inntil ankeret). Alternativet er en passse tung daumann som du senker ned langs ankertauet.

Ankertauet skal aldri stå helt i spenn (stramt som en strikk), så du går fram i baugen og drar båten inn langs ett av fortøyningstauene som går til land. Når båten er nært nok hopper du i land, og båten glir ut igjen. Returen går på samme måte - dra båten inntil land og hopp ombord. Deretter glir båten ut igjen av seg selv.

Dette forutsetter selvfølgelig at du har blytau, eller ihvertfall noen meter med kjetting nederst (inntil ankeret). Alternativet er en passse tung daumann som du senker ned langs ankertauet.

Aaaah, da skjønner jeg:-)

Men det må vel være såpass avstand fra båt til svaberg at den ikke slår borti ved større bølger eller hvis vinden plutselig snur....

Jeg har nylig kjøpt 50 meter med 12mm blytau, kan det uansett være en ide og hekte en daumann på blytauet med en sjakel og ta det tauet med seg i land så man kan fire det ned langs tauet derfra? Da kan ma. Jo "justere" avstanden rimelig bra.

Men hvor tung dauman burde jeg velge? Har en Windy 22DC, 12mm blytau og ett 7,5 kg brucekopi anker.

Pass på at ankertauet er helt stramt når baugen er 40-50 cm unna land og du har dratt inn så mye du klarer med all din kraft. Deretter sørger du for at du har såpass med fortøyningstau ute at båten kan dra seg ut til ca. 1,5 meter før tauet i baugen er helt stramt. Da har båten litt å vandre på, og den skal ikke klare å slå i land med mindre ankeret slipper.

Mitt lille innspill er følgende:

Når du har kommet til land og man har fått festet/noen holder tauet rundt en sten eller kiler, sjekk at ankeret har festet seg!

Dra det inn med vinsj eller håndkraft og trekk til så det monner så du ser at det sitter, det er alltid kjedelig å feste 10 kiler

eller tilsvarende i land og ankeret ikke har fått feste...

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Jeg har prøvd å få med alle bidragene på en Båtwiki-side om fortøying mot land. Jeg setter stor pris på om noen kan ta en titt og kommentere om det ser bra ut.

Dette er noe vi har gjort relativt sjeldent - ikke i det hele tatt i år! Det er jo egentlig en skam. For meg føles det langt enklere og sikrere å legge meg på svai, ofte fordi vi tar kveld når det allerede er blitt mørkt, men særlig mtp ungene som burde komme seg litt mer på land burde vi gjøre dette oftere.

(på den andre siden - sist vi gjorde dette var vi ikke i land i det hele tatt. Shame!)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Liker Hulda metoden, matrosen min ( kona)

Hulda-metoden forutsetter et baugspryd eller baug som er dimensjonert for dette, men ja ... det er smart, det er vel ikke uten grunn at moderne passasjerferger på korte ruter ofte gjør det på denne måten :-)

er usedvanlig klønete med hopping i land...

Da burde hun ta seg av arbeidet i hekken, mens du hopper i land :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har prøvd å få med alle bidragene på en Båtwiki-side om fortøying mot land. Jeg setter stor pris på om noen kan ta en titt og kommentere om det ser bra ut.

Dette er noe vi har gjort relativt sjeldent - ikke i det hele tatt i år! Det er jo egentlig en skam. For meg føles det langt enklere og sikrere å legge meg på svai, ofte fordi vi tar kveld når det allerede er blitt mørkt, men særlig mtp ungene som burde komme seg litt mer på land burde vi gjøre dette oftere.

(på den andre siden - sist vi gjorde dette var vi ikke i land i det hele tatt. Shame!)

Wikien ser meget bra ut!

Du kan kanskje stramme opp teksten noe, det er mye ala "husk at stein er hardt å hoppe på.." som forstyrrer, mer to-the-point uten all prosaen og det vil gjøre siden mer lettlest og enklere.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...