Jump to content

Raymarine kartplotter med bare touch - OK i praktisk bruk?


noengangererdetallright

Recommended Posts

Har en a127 fra Raymarine i daycruiser. Ingen knapper! Vann er null problem, navigering mye lettere enn tidligere plottere med knapper. Alt går i retning "knappefritt" var mye skrik og skepsis når touch mobilene kom også

Jeg synes det var en regresjon da man gikk fra resistiv til kapasitiv teknologi på telefonene. Den "gamle" teknologien gikk ikke bananas i regnvær, og dersom fingrene ble for pølsete kunne man bruke hva man enn fant for hånden; nøkler, pinner, sten ... vel, det kunne sant nok bli litt problemer med riper på skjermen. Hansker var heller ikke noe problem, annet enn at fingrene ble enda mer "pølsete".

 

Jeg irriterer meg mye når jeg prøver å bruke mobilen ute i regnvær.

 

Kanskje Raymarine bruker resistive skjermer? Det gir vel mening i seilsammenheng. For en godværsbåt som bare brukes om sommeren spiller det kanskje ikke så stor rolle :-) Vår touchscreenplotter står innendørs, og hovedplotteren står under cockpitkalesje, så for vår del spiller det ikke så stor rolle den ene eller andre veien. Men jeg foretrekker å bruke hansker når jeg opererer med tauverk, så det er en forutsetning med teknologi som fungerer med hansker.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Touch: Sikkert mange gode grunner til å ha det, for dere som står inne og/eller kun bruker båten om sommeren. Vi som bruker båt om vinteren kan oppleve at tuouch ikke funker under en viss temperatur. Enten at skjermen blir for kald, eller at fingrene blir våte og for kalde. Jeg har utviklet hva man kaller likfingre, touch helt ubrukelig. Jeg snakket med en som leverer utstyr til fiskere. En hel del av dem gikk for touch. I løpet av et års tid var alle tilbake til knapper.

 

Om bord har jeg Garmin med knapper, kjøpt for tre år siden. Om det ikke har skjedd forbedringer av knappesystemet, kjøp noe annet enn Garmin. Cursoren kan kun beveges i 0-, 90-, 180- og 270 grader. Det gir kronglete pekefunksjon. Andre fabrikater gjør dette bedre. Legge opp ruter er et mareritt, har gitt opp (bruker kart på PC med OpenCPN for dette formålet). Dessuten er oppdateringen (maskinens databehandling) for langsom. Risikabelt i trange farvann. Kartene jeg kjøpte oppfatter jeg som bra. Dog må man, selv på overseilinger, zoome ganske langt ned for å få opplyst om staker og grunner som kan ligge 'midt ute i havet'. 

 

Det beste vil naturligvis være både knapper og touch.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til touchscreen og hvoran dette fungerer i cockpit. Jeg har testet dette i mye vær og hver gang en sjø havnet i cockpit så gikk plotteren bananas. Alle dråpene som traff plotterens skjerm ble tolket som "tastetrykk"....

 

 Var dette en Raymarine? Jeg har en Raymarine a68 i cocpit. Ikke opplevd det samme som deg, men har foreløpig ikke seilt i så mye vær at det spruter mye på skjermen. Jeg er stort sett fornøyd, har ikke opplevd problem med touch-screen'en - men som alle dingers tar det litt tid før det "sitter i fingrende" (heh). 

 

BTW: jeg ville tenke som andre her har nevnt at en hard-knapp er mer brukervennlig en ren touch-screen. Jeg endte opp med ren touch av to grunner: Fikk veldig god pris på a68-en på SVB.de http://www.svb.de/de/raymarine-multifunktionsdisplay-a68-a78.html - i tillegg står plotteren montert på et utvendig skott, med en vinsj på hyttetaket over. Ville derfor ha en så flush montasje som mulig, og helst ikke utstikkende knapper ala e-serien sin. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg plages litt med Raymarine-touchscreen'en som står inne, med at noe så enkelt som å presse "ok" ikke alltid er trivielt. Kanskje skjermen bør kalibreres, det hender jeg ikke greier å treffe knappen (sønnen min har spinklere fingerer og får det bedre til). På kartplotteren ute med faste knapper er det så veldig mye enklere - ofte ack'er vi radaralarmer mens vi står bak kartplotteren, uten engang å se på skjermen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...