Jump to content

Betalingsmetode i gjestehavner


arkmarin

Recommended Posts

En utvikling i tida er at en bruker kort i stedet for kontanter. Vi har mindre kontanter med oss av den grunn.

 

Den vanligste metode er å putte penger i en konvolutt, som legges i låst kasse. Dette funker bra om en har kontanter, selv om båthavna kan miste inntekt ved innbrudd i boksen. Jeg forsøker alltid å ha kontanter med på tur, men noen ganger har jeg ikke nok, andre ganger kanskje en 500-lapp og skal betale kr 120.

 

Om lagets kontonummer var oppslått kunne en overført betaling via nettbank. De fleste har tilgang til det på telefon eller nettbrett. En oppgir båtnavn, regnummer, ankomstdato og antall døgn. En skriver på konvolutten de nødvendige opplysninger og at det er betalt via nettbank. Kvittering henges synlig, som før. Kasserer kontrollerer innbetaling via lagets nettbank.

 

I Levanger betaler man ved å sende en SMS, og får kvittering tilbake med kode til sanitæranlegg. Dessverre så koster det kr 25 pr betaling for båthavna. Ordingen er enkel for de besøkende.

 

Jeg ønsker at gjestehavnene kan finne moderne alternativer til betalingsmetoder.

 

Annet alternativ er betalingsteriminal, men det medfører kostnader til anskaffelse og drift.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at enkelte havner i området Helgeland- Salten har tatt i bruk en app som jeg tror heter gomarina som et supliment til kontant betaling.

 

Appen virker etter hva jeg forstår slik at man registrerer seg med bankkontonummer og at det man registrerer som bruk av kaileie, dusj, vaskemaskin etc trekkes fra bankkontoen.

 

Denne type løsninger er nok fremtiden. Får bare håpe at det etableres en standard løsning for flest mulig havner slik at man slipper å laste en ny app for hver havn.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I Sogndalstrand hadde de en ny patent. Go Marina.

 

Der lastet mann ned en app. Registrerte seg, og så var det å velge rett marina fra listen, og betale.

 

Laste ned appen og registrere trenger man jo bare første gang, så hvis mange blir med på dette, så blir det enkelt.

 

Dessverre virket det ikke i Sogndalstrand da :rolleyes: .

Fikk lastet ned og registrert meg greit, men i listen over gjestehavner stod ikke Sogndalstrand (dette var rundt 11 Juli), så fikk ikke betalt....

Mulig det var for nytt ??

 

Men ideen var ihvertfall god. Enkel løsning, billig og vedlikeholdsfritt i drift for mainaen (vil jeg tro)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Om lagets kontonummer var oppslått kunne en overført betaling via nettbank. De fleste har tilgang til det på telefon eller nettbrett. En oppgir båtnavn, regnummer, ankomstdato og antall døgn. En skriver på konvolutten de nødvendige opplysninger og at det er betalt via nettbank. Kvittering henges synlig, som før. Kasserer kontrollerer innbetaling via lagets nettbank.

Det er en god idé. Nå er jo ikke regningsbetaling instant, og det fungerer jo ikke i det hele tatt i helgene, så det er jo muligens vanskelig å kontrollere om det faktisk er blitt betalt eller ikke - men det er en noe oppkonstruert problemstilling. Har man først ført inn de kontaktopplysninger så har vel gjestehavna vel så gode muligheter til å evt gå til inkasso som når båten fortsatt ligger i havn.

 

Jeg vet ikke om det fortsatt er en mulighet (og jeg mistenker at det er tunge gebyrer dersom det er mulig), men på de selvbetjente turistforeningshyttene pleide det å ligge giroblanketter som gjestene kunne fylle ut og legge i en kasse. DNT fikk oppgjør via bank så snart kassa var tømt og giroene levert til banken. Hvis jeg husker riktig. Dette blir jo egentlig en slags form for sjekker. Sjekkheftet var egentlig en genial oppfinnelse. :-)

 

I Levanger betaler man ved å sende en SMS, og får kvittering tilbake med kode til sanitæranlegg. Dessverre så koster det kr 25 pr betaling for båthavna. Ordingen er enkel for de besøkende.

 

Jeg ønsker at gjestehavnene kan finne moderne alternativer til betalingsmetoder.

 

Annet alternativ er betalingsteriminal, men det medfører kostnader til anskaffelse og drift.

Så har man gomarina-løsningen også. Og dockspot formidler vel også betalinger.

 

Felles for nesten alle former for elektroniske betalingstjenester er at det er store gebyrer; kredittkortselskapene skal ha en relativt stor bit av kaka, telefonoperatørene skal ha sitt, etc, etc. I enkelte tilfeller belastes kunden, i de fleste tilfellene er det utsalgsstedets profitt som det spises av, og gebyrene holdes skjult for sluttkunden.

 

Jeg vil slå et slag for bitcoins - transaksjonskostnaden er lav, og sluttkunden bestemmer selv hvor mye det er ønskelig å betale i gebyr. Det er såre enkelt å komme i gang, f.eks. laste ned android-klienten "Mycellium", og såre enkelt å ta betalt (f.eks. printe ut og laminere en lapp med QR-kode til en statisk bitcoinadresse). Dessverre er det vel lite realistisk å forvente mulighet for å kunne betale eller ta betalt i bitcoins i norske gjestehavner i overskuelig fremtid :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Marinaen som bruker appen blir nok belastet kostnadene. Jeg tviler på at de som står bak appen driver veldedighet.

 

Til gjengjeld slipper marinaen kostnaden knyttet til håndteting av alle kontantene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På Gressholmen i indre Oslofjord har båtforeningen en liten gjestebrygge. Der bruker de iPad og kortleser fra iZettle. Jeg vet ikke hva det koster for dem, men det er veldig greit å slippe å håndtere kontanter. 

https://www.izettle.com/no/card-readers/pro

 

Edit: Det koster dem maks kr. 5,50 når jeg betaler kr. 200,- i havneleie. Trolig mindre, da satsene går ned jo mer de omsetter. Som tidligere kasserer i en båtforening vil jeg påstå at det er verdt det, når alternativet er å holde på med kontanter. Det er ikke gratis å sette kontanter i banken heller.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Forskjellig praksis i Oslofjorden, men kortbetaling er stort sett alltid tilgjengelig.
Sætre: Betaler til havnevert (cash eller kort). Er man ikke tilstede i båten når verten kommer får man en lapp med kontonummer og beløp lagt i båten.

Oscarsborg: Kortautomat på land ved havnekroa.

Son: Kortautomat på land ved havnekontoret.

Østre Bolærne: Betaler i kiosken (cash eller kort).

Tønsberg (familiehavna): Kortautomat på land ved kiosk/sanitæranlegg eller til havneverter som går rundt og sjekker/krever inn.

Strømstad: Betaling på nett (hamn.stromstad.se) eller til havneverter som går rundt og sjekker/krever inn.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Før fellesferien var jeg 7 uker nedover Svenskekysten mot Göteborg, og det var ikke en havn jeg var i som ikke hadde kortautomat. I tillegg kom havnevakten rundt og sjekket om kvelden, og da hadde de ofte med seg trådløs kortleser for betalingen. Det er mange år siden jeg har måttet betale med kontanter noe sted. I Strömstad kunne en betale via internett (ikke avhengig av noen smarttelefon eller padder og podder), og da fikk en rabatt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En annen måte med dette med kortbetaling er jo iZettle, da kan enten havna skaffe seg iPad/nettbrett og sette den opp fast så folk selv kan gå bort og trykke seg fram til størrelse båt+antall døgn, strøm mm og så få kvittering, eller så kan de ha resepsjon/gå rundt med terminalen. Kortterminalen koster vel kr990 hvis jeg ikke tar feil, og ikke noe gebyrer annet enn 2% av summen som blir betalt.

Link to post
Share on other sites

GoMarina er en gjestehavnsbetalingsapp utviklet av WTW i Trondheim (som også har utviklet app-betalingssystemer for kollektivtransport og ymse annet). Vanligvis benyttes den som et tillegg til betalingsterminal e.l., og ikke erstatning for dette.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Kan en bruke "Go Marina" uten smarttelefon/pod/pad?

Nei.

 

En kan da ikke forvente at alle har det?

Nei, derfor er GoMarina vanligvis et supplement til eksisterende betalingsmetoder, og ikke eneste betalingsmetode.

 

WTW kunne jo ha lagt til rette for betaling gjennom websider ... på den andre siden, de fleste som ikke har Android/Iphone med seg i båten har vel heller ikke andre enheter med nettleser, så det er neppe verd innsatsen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Av de 11 havnene vi har besøkt så langt denne ferien er det en som har betaling med kortterminal/automat. De øvrige bruker kontanter i konvolutt (selvbetjent). Og som nevnt har to av havnene tatt i bruk app i tillegg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Betyr det at dersom en har en dings med Android/Iphone ikke kan surfe på nettet, ikke lese baatplassen.no? Ikke gå inn på nettsidene til havnen i Strömstad? Hva kan slike dingser i det hele tatt brukes til av fornuftige ting?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Av de 11 havnene vi har besøkt så langt denne ferien er det en som har betaling med kortterminal/automat. De øvrige bruker kontanter i konvolutt (selvbetjent). Og som nevnt har to av havnene tatt i bruk app i tillegg.

Det må jo være en grei kombi, De som har kompatibelt utstyr kan betale på app, og de andre kan betale kontant.

I Sogndalstrand var det bare APP, så når det ikke virket fikk jeg ikke gjort opp. En enkel postkasse i tillegg burde de spandert.

 

I Rogaland er det fortsatt mange steder med bare postkasse å legge kontanter i. Så man må huske å ta med cash når man skal dit. App som alternativ i tillegg hadde vært bra.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Betyr det at dersom en har en dings med Android/Iphone ikke kan surfe på nettet, ikke lese baatplassen.no? Ikke gå inn på nettsidene til havnen i Strömstad? Hva kan slike dingser i det hele tatt brukes til av fornuftige ting?

Selvfølgelig har man nettleser på Android/IPhone ... jeg vet ikke helt hvor den kom i fra, kanskje det du egentlig mente å si var ... noe slikt som dette:

 

Hva er vitsen med å lage en iPhone/Android-app, kunne man ikke bare laget gode, mobilvennlige websider som kan benyttes fra ENHVER enhet i stedet for å lage slike app'er?

I såfall er jeg faktisk helt enig. Det burde ikke vært behov for noen spesiell app for dette formålet, en helt standard og mobilvennlig webside som kan brukes fra enhver enhet med noenlunde moderne nettleser er idéelt sett mye bedre enn å måtte utvikle flere app'er parallellt for de mest populære enhetene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

En ting er jo hvordan man skal betale havneavgift, men hvor mye skal man betale?

 

Kanskje noe vi skulle hatt her inne, alla drivstoff oversikten?

Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs"

"I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me”

 

Link to post
Share on other sites

Tror dere misforstår hensikten med en app.

En app er kun en ( AVOGTIL) foreklet applikasjon ( Program) som som gjøre ting enklere for sluttbruker.

Dette er feks. NRK tv osv. For meg er det helt greit å ha en "snarvei" hvor jeg kun har en ting på . Disse er for meg ( Altså appene) dynamiske. jeg sletter de jeg ikke bruker og legger inn nye jeg har bruk for. Slik som gammelkara gjorde i Windows 3.11 mes snarveger på skriverbordet for noen år siden. :-) ( Og ja du kan si du kan bruke "favoritter" i nettlesern på nesten samme måte)

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

( har ikke lest alle innlegga, så ha meg unnskyldt for om jeg gjentar aldre)

 

Langt på veg de fleste som har en smarttelefon, har også bankid. Trenger jo ikke kodebtikken heller lenger. Så å betale direkte til et kontonummer, sammen med utfylling av vanlig konvolutt med gjenpart, er nesten like enkelt som å grave seg gjennom kartbordet etter mynt.

 

Ihvertfall et godt alternativ til kontant betaling.

 

Er det ikke en ny løsning for rask og middelbar overføring også nå? Vipps, er det ikke det det heter? Har ikke tatt det i bruk selv, men kanskje en god løsning for småbeløp.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel dette med betaling i gjestehavn i Trondhimdregionen og nordover stort sett basert på ikke betjent og penger i konvolutt. må si jeg liker dette, men kjekt om de kunne oppgi et kontonummer da. å ha en betalingsløsning som krever folk vil ikke virke.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...