Jump to content

Scand Baltic, størrelse på jolle på daviter?


Gabi

Recommended Posts

Familien har i 3 år nå klart seg fint med en 8 fot jolle med 5hk motor. Heises fint opp i davitter fra Sleipner. Men...barna vokser jo sannelig ut av jolla! 13 og snart 15 år er de blitt og tyngre enn for 3 år siden også! Så nå går ikke jolla opp i plan med begge oppi, noe som spesielt 13-åringen synes er kjedelig da hun synes det er mest moro å være 2 stk.

 

I sommerens sommerferie så vi flere som hadde en 10foter med 9,9hk motor. Noen hadde også styrekonsoll og med plass til (mat?)varer under setet. En slik hadde kanskje vært neste skritt for oss.

 

Men så er det noe med tyngde på dette da. Eksisterende jolle er jeg usikker på hvor mye veier, men med tredørk ikke så veldig lite kanskje. En ny jolle på 10 fot veier kanskje 40-45kg? I tillegg styrekonsoll og sete etc. Motor veier 20kg. Jeg ser en 9,9hk 2-takt Yamaha veier 37kg. En nymotens firetakter Honda veier 46 kg og andre rundt 50-52kg.

 

Så jeg antar at det blir en bra vektøkning på det hele. Men vi så andre Baltic i sommer som hadde dette bakpå. Hvor mye "tåler" Balticen av vekt på davittene og hvor mye tåler davittene? Davittene er de gamle hvite fra Sleipner. Vi ønsker ikke å ta av motor før vi løfter opp-tror ikke vi gidder det.

 

Det er forresten ingen på Finn til salgs nå heller så litt vanskelig å se hva som er på markedet.

 

Har noen synspunkter på hva vi burde velge og hva båt og davitter tåler?

Link to post
Share on other sites

Har selv en rib på 3 meter, ca 45 kg, i daviter på min Baltic. Synes det er i overkant spennende å se bakover når vi kjører i litt sjø. Hendte flere ganger at jeg slo av på farten fordi jeg var redd for akterspeilet, så jeg forstår godt din bekymring. Det finnes imidlertid en løsning på dette. Har sett en båt på finn.no i tillegg til at vi lå ved siden av en som hadde et stag fra daviter og ned på badeplattformen. Dette var gjort på Ilas sine daviter, men jeg tror løsningen også vil fungere på Sleipner sine. 

 

Dette staget var et vanlig rør i syrefast 316 med en påsveiset plate i hver ende. I øvre ende var det poppet fast og nederst var det skrudd rett i plattformen. Du må se hvor det er mulig å få festet i davitene. På Ilas sine så hadde nevnte nabobåt festet det på den lille flaten som er i overgangen til horisontal del.

 

Lå i tillegg ved siden av en annen båt som hadde valgt en annen løsning. Den synes jeg ikke var like smart. Han hadde en wire med strekkfisk fra hver davit og horisontalt til feste rett over vinduene. I mine øyne veldig upraktisk siden disse kommer i veien hver gang en skal gå rundt på baksiden. I skroget var det ikke brukt gjennomgående skruer, men vanlige skruer for bruk i tre.

Link to post
Share on other sites

....og jeg kom akkurat på at det er Ilas davitter jeg har og ikke Sleipner....

 

Hva gjør du med motoren din? Henger den på eller har du den ett annet sted?

 

Med stag som kanskje kan demonteres enkelt ved en eller annen snap-ordning kan det kanskje fungere slik som du forteller.

 

Feste på innsiden av akterspeilet hos oss er ved en stålplate som er mye bredere enn selve festet til davitten, regner med dette er for å fordele kraften bedre.

 

Hvs jeg kjøper en jolle på 40kg og en motor på 37 ender dette på 77kg ++. Antar kanskje jolle idag veier 30-35kg og da blir vekt idag totalt 50-55kg. Har kjørt i 3 år med det og det har gått veldig bra. Sikrer ekstra med stropper og sånt da....

Link to post
Share on other sites

Jeg tar av motoren. Davitene mine er originalmontert og om det er gjort noen forsterkninger kjenner jeg ikke til. En stålplate høres fornuftig ut, men om jeg støtter meg moderat på en av davitene, er det så "halve akterspeilet" gir etter. 

 

Etter min mening trenger ikke et slikt stag å kunne demonteres på enkelt vis. Det står jo ikke i veien for noe der under daviten. Nedre ende plasseres helt inn i hjørnet mot gass-/ankerkasse.

 

Redigert: Ser at du kun har kasse på en side. Uansett står staget ganske nært akterspeilet. Kunne kanskje lagd noe som var minder i veien ved å bøye røret noe. Med tilstrekkelig dimensjon vil det tilføre god støtte.

 

Han som hadde slike stag hadde hatt rib med styrekonsoll og 9,9hk hengende uten problemer.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at du har samme daviter som jeg hadde på min gamle Baltic. Der heiste jeg opp en 270 (kanskje 300?)  gummibåt med styrekonsoll og tredørk inkl. 15 HK Mariner. Jeg hadde SS plate på innsiden i akterkabinen som forsterkning. Det var ingen rørforsterkning nedover mot badeplatformen. Jeg mener at du ikke trenger å bekymre deg om overbelastning

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan forsterke akterspeilet innvendig, eller gå over til plattform davit.

 

Da jeg lette etter letteste løsning ble det Suzumar 310 RIB (52 kg, litt stor for deg), Tohatsu 9.8 totakt (26 kg!!). Styrekonsollen veier også en del. Suzumar kan også levere enkeltskrog som gjør den enda lettere.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill fra alle sammen!

 

Var på Lindholmen i Vestfjorden i går sammen men noen venner og en Baltic der hadde forsterket med en slik omtalt stang fra davitt og ned til badeplattform. Antagelig syrefast Ø16mm men den hadde over tid blitt litt bøyd av belastning.

 

Jeg forstår det vel slik at selve davitt og feste tåler stor jolle og motor mens festet mot akterspeilet er et svakt punkt. Hos meg er dette allerede forsterket men jeg kan kanskje vurdere å gjøre dette ennå sterkere, kanskje sette på større flate med jern på innsiden og kanskje også på utsiden.

 

Imidlertid kan jeg begrense vekt mye ved å velge en fornuftig vekt på jolle samt en totaktmotor. Kanskje jeg ikke trenger ekstra forsterkning da. Jeg må kanskje vurdere dette nærmere når jeg får kjøpt jolle og motor. Men at det skal kunne fungere er vel klart da sålenge jeg vurderer innfestet mot akterspeil spesielt og evnt bygger ekstra stang.

 

Men da lurer jeg på neste spørsmål; har noen noe anbefalinger til en lett jolle ca 10fot med styrekonsoll og sete samt forslag til en lett 2-takt motor? Brukt eller ny? Motor får jeg tak i på Finn til 10-15' en 2-takt Yamaha ser jeg også hvis det blir aktuelt å kjøpe ny jolle. Hva er dere fornøyd med som har tilsvarende jolle og motor?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...