Jump to content

Eldre mariner 4hk stopper etter noen minutter


ChrPus

Recommended Posts

Sliter med at motoren stopper etter noen minutter hvis jeg kjører på lavt turtall. Da må jeg vente minst 5 minutter før den starter igjen. Hvis jeg kjører bånngass så går den så lenge jeg gidder, men så fort jeg roer turtallet så dør den momentant. 5 nye minutter.

Den er bygd om til både ekstern tank og har fortsatt den innebygde. Bruker kun den eksterne. Jeg har prøvd å pumpe inn bensin før jeg slakker av. Og prøvd å holde javn pumping på lavt turtall. No hope.

 

Any ideas?

bilde

bilde

Christian P. Rohde

 

Link to post
Share on other sites

Det kan være et forgasserproblem, altså avleiringer eller kondens i enten tank og/eller tilførselssystem. Jeg ville sjekket at alt vann/kondens er borte fra alt av slanger og tanker og så også skru fra hverandre forgasseren og stikke opp ev. tette hull i nåla med en synål. 

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

enig i at det høres ut som at det er tilstoppet et sted i bensintilførselen. 

 

Men ville holdt nåler unna dysene, små hull og myk messing.. trykkluft er fint

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da får jeg prøve det :)

Problemet kom for tre år siden. Så lot jeg motoren stå å tok deb fram i går. Da var både tank og slanger tomme. Så er ikke noe vann hvertfall. Men kan være dritt. Men syns det virka rart iogmed den går fullfart og litt på tomgang

Christian P. Rohde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en nyervervet 5 hk yamaha som tidvis var veldig vanskelig å starte. Den kunne gå veldig fint i perioder, men plutselig ble den vanskelig å starte og ville ikke gå.

 

Jeg byttet tennplugg og renset forgasseruten og byttet hver minste dråpe med gammel bensin/2-t-olje med ny  at det forbedret situasjonen merkbart. Det viste seg å være et bittelite hull i bensinslangen som forsyner forgasseren med bensin. Hullet var så lite at jeg ikke så det før naboen koplet trykkluft på bensinslangen slik at det sprutet bensin ut gjennom hullet. (Siden det var nær slangeklemmene har jeg mistanke om at hullet har blitt laget av forrige eier  eller verksted ved "service"/vinterkonservering eller noe slikt.) 

 

Slangen ble kuttet et par cm slik at hullet forsvant, og nå går motoren som en klokke.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg rensa å justert å kødda å ordna. Den er litt bedre. Men stopper fortsatt. Nå stopper den riktignok ved lavere turtall etter at man har kjørt litt. Går fint på tomgang når man starter den.

Prøve Å bytte slanger å :)

Christian P. Rohde

 

Link to post
Share on other sites

1) Sag et hull i et bord som undervannshuset kunne settes i etter at

dette er demontert fra motorstammen. (Lar antikavitasjonsplaten hvile

på bordplaten, mens prop. henger nedenfor.)

 

2) Merk av hvordan girstag er justert inn i skjøten før denne deles.

 

3) Del girstag.

 

4) Tilt motoren opp så mye som mulig.

 

5) Løsne samtlige bolter som fester undervannshuset til motorstammen.

 

5) Trekk undervannshuset ut/ned fra motorstammen. Nå vil hele

drivakslingen følge med. Hvis motoren nå står f.eks. på henger og i

vertikal stilling kan det hende du ikke får trukket alt fra hverandre

pga. at bakken kommer i veien. Derfor pkt. 4.

 

6) Sett undervannshuset på bordet med hull i, og skru opp

dekselet/huset som dekker impelleren.

 

7) Dra av den gamle impelleren.

 

8) Påfør litt fett på skovlene på den nye impelleren.

 

9) Tre på impellerhuset igjen mens du vrir drivakselen RETT VEI i det

den nye impelleren skal føres inn i "pumpehuset". "Rett vei" vil si

den veien impelleren vil gå når motoren går (på min motor, med

klokken).

 

10) Legg på ny pakning for impellerhuset (gjør rent først)

 

11) Skru på impellerhuset med rett moment og påfør silikon på

skruene du benytter.

 

12) Legg på marinefett på drivakselens endespor (som skal føres opp

til motorblokken)

 

13) Legg en tynn stripe silikonfett langs kanten på undervannshuset

som skal ligge an mot motorstammen (men ikke dekk hullene for

kjølevann som skal renne ut av små utsparinger i godset.

 

11) Remonter undervannshuset.

 

12) Legg på blå Locktite på gjengene til boltene som skal feste

undervannshuset.

 

13) Trekk til boltene med rett moment og diagonal rekkefølge.

 

14) Remonter girstag etter pkt 2)

 

15) Sett motoren i F/N/R og sjekk at prop. kan beveges som den skal.

(juster girstag hvis nødvendig)

 

16) Vent noen timer inntill Locktite'en har herdet før motoren senkes

i vann.

 

17) tut-og-kjør.

Link to post
Share on other sites

Hadde forgassern oppe i går. Den blei noe bedre. Får bare åpne den igjen da :)

Men har tatt ut impelleren nå. Noe jeg ikke helt skjønner. Impelleren har kilespor. Men akslen har et gravert felt. Skjønner ikke helt ossen den skal festes til akslen. Hmmm

Christian P. Rohde

 

Link to post
Share on other sites

For å oppsummere litt da, så har du pumpet på med blæra på slangen, uten at gasseren renner over og uten det utgjør en forskjell. Det tyder på at flottør og flottørnål fungerer.

Du kan kjøre på full gass så lenge du vil, det tyder på at hoveddysa gjør jobben sin. Du kan kjøre på tomgang, det tyder på at blandingsskruen ikke er så langt fra rett.

 

Når motorer blir stående en stund så blir det fort avleiringer i forgasseren. Jeg ville tatt av forgasseren igjen, skrudd av flottørhus og hoveddyse og sjekket kanalen fra hoveddysa og opp i forgasseren.

Ellers er det lurt å kjøre rensespray i alle små hull du ser og evt trykkluft (da bør du også fjerne flottør og nål først).

 

Har sett tilfeller der velgeventilen mellom ekstern/intern tank ikke fungerte 100% så den dro luft, samt bensinslanger som har ymse feil.

Men siden du har et "reservoar" med bensin i flottørhuset så vil det ofte være slik at veldig kontante feil (som at du slipper gassen så stopper den) ofte ligger etter flottørnåla.. altså feil med forgasseren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...