ChrPus Startet 8.August.2015 Link til dette innlegget Startet 8.August.2015 Sliter med at motoren stopper etter noen minutter hvis jeg kjører på lavt turtall. Da må jeg vente minst 5 minutter før den starter igjen. Hvis jeg kjører bånngass så går den så lenge jeg gidder, men så fort jeg roer turtallet så dør den momentant. 5 nye minutter. Den er bygd om til både ekstern tank og har fortsatt den innebygde. Bruker kun den eksterne. Jeg har prøvd å pumpe inn bensin før jeg slakker av. Og prøvd å holde javn pumping på lavt turtall. No hope. Any ideas? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Turbåt Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Det kan være et forgasserproblem, altså avleiringer eller kondens i enten tank og/eller tilførselssystem. Jeg ville sjekket at alt vann/kondens er borte fra alt av slanger og tanker og så også skru fra hverandre forgasseren og stikke opp ev. tette hull i nåla med en synål. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ivar Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 enig i at det høres ut som at det er tilstoppet et sted i bensintilførselen. Men ville holdt nåler unna dysene, små hull og myk messing.. trykkluft er fint Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ChrPus Svart 8.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Da får jeg prøve det :) Problemet kom for tre år siden. Så lot jeg motoren stå å tok deb fram i går. Da var både tank og slanger tomme. Så er ikke noe vann hvertfall. Men kan være dritt. Men syns det virka rart iogmed den går fullfart og litt på tomgang Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
R_Arendal Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Jeg har en nyervervet 5 hk yamaha som tidvis var veldig vanskelig å starte. Den kunne gå veldig fint i perioder, men plutselig ble den vanskelig å starte og ville ikke gå. Jeg byttet tennplugg og renset forgasseruten og byttet hver minste dråpe med gammel bensin/2-t-olje med ny at det forbedret situasjonen merkbart. Det viste seg å være et bittelite hull i bensinslangen som forsyner forgasseren med bensin. Hullet var så lite at jeg ikke så det før naboen koplet trykkluft på bensinslangen slik at det sprutet bensin ut gjennom hullet. (Siden det var nær slangeklemmene har jeg mistanke om at hullet har blitt laget av forrige eier eller verksted ved "service"/vinterkonservering eller noe slikt.) Slangen ble kuttet et par cm slik at hullet forsvant, og nå går motoren som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 8.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Skal membran til bensinpumpa være oppblåst sånn som det? Akkurat som en ballong?? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ivar Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 tyder jo på at den er tett iallefall..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ChrPus Svart 8.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Nå har jeg rensa å justert å kødda å ordna. Den er litt bedre. Men stopper fortsatt. Nå stopper den riktignok ved lavere turtall etter at man har kjørt litt. Går fint på tomgang når man starter den. Prøve Å bytte slanger å :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ivar Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 kanskje en ide å prøve interntanken også , for å se om den oppfører seg på samme måte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 (redigert) Ahem... Kan det være at luftingen på tanken ikke funker? Hvis luftingen er tett vil jo typisk motoren gå til det blir for mye vakuum på tanken. Gjør en test med tanklokket åpent. Redigert 8.August.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 ... men da vil den normalt stoppe på full gass også. Bør sjekkes uansett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mjøsdraugen Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 Har du fin kontrollstråle på kjølinga? Bytta impeller på en slik motor med tilsvarende symptomer,den ble frisk. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2015 Link til dette innlegget Svart 8.August.2015 ... men da vil den normalt stoppe på full gass også. Bør sjekkes uansett Joda, men hvis det er noe dritt i luftekanalen el.l. slik at det bare kommer litt luft inn. Det er i alle fall greit å sjekke før men tar hale motoren fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Ja. Lufting er i orden. Skjer på begge tanker. Har grei kontrollstråle. Men kan jo sjekke impeller selvfølgelig :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ronbirke Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Gal blanding luft/bensin. Hadde samme problem selv. Den suger mest sannsynlig falsk luft. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Har skrudd bøandinsskruen i alle slags posisjoner nå. Samma skjer. Men skulle til å bytte impeller nå. Har skrudd av undervannshuset. Men hvor i h... Sitter den henne? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Fant den. Trodde det var en del av oljebeholderen den boksen der :p Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ronbirke Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 1) Sag et hull i et bord som undervannshuset kunne settes i etter at dette er demontert fra motorstammen. (Lar antikavitasjonsplaten hvile på bordplaten, mens prop. henger nedenfor.) 2) Merk av hvordan girstag er justert inn i skjøten før denne deles. 3) Del girstag. 4) Tilt motoren opp så mye som mulig. 5) Løsne samtlige bolter som fester undervannshuset til motorstammen. 5) Trekk undervannshuset ut/ned fra motorstammen. Nå vil hele drivakslingen følge med. Hvis motoren nå står f.eks. på henger og i vertikal stilling kan det hende du ikke får trukket alt fra hverandre pga. at bakken kommer i veien. Derfor pkt. 4. 6) Sett undervannshuset på bordet med hull i, og skru opp dekselet/huset som dekker impelleren. 7) Dra av den gamle impelleren. 8) Påfør litt fett på skovlene på den nye impelleren. 9) Tre på impellerhuset igjen mens du vrir drivakselen RETT VEI i det den nye impelleren skal føres inn i "pumpehuset". "Rett vei" vil si den veien impelleren vil gå når motoren går (på min motor, med klokken). 10) Legg på ny pakning for impellerhuset (gjør rent først) 11) Skru på impellerhuset med rett moment og påfør silikon på skruene du benytter. 12) Legg på marinefett på drivakselens endespor (som skal føres opp til motorblokken) 13) Legg en tynn stripe silikonfett langs kanten på undervannshuset som skal ligge an mot motorstammen (men ikke dekk hullene for kjølevann som skal renne ut av små utsparinger i godset. 11) Remonter undervannshuset. 12) Legg på blå Locktite på gjengene til boltene som skal feste undervannshuset. 13) Trekk til boltene med rett moment og diagonal rekkefølge. 14) Remonter girstag etter pkt 2) 15) Sett motoren i F/N/R og sjekk at prop. kan beveges som den skal. (juster girstag hvis nødvendig) 16) Vent noen timer inntill Locktite'en har herdet før motoren senkes i vann. 17) tut-og-kjør. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Hei Eg hadde same symptom og problem på ein Mariner 5 hk, som hadde stått eit par tre år. Eg demonterte forgassaren, tørka bort oljerestar med q-tips, spraya med 5-56 og renska opp kanalar med sprøytespissar. Etter dette har motoren gått heilt fint. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Hadde forgassern oppe i går. Den blei noe bedre. Får bare åpne den igjen da :) Men har tatt ut impelleren nå. Noe jeg ikke helt skjønner. Impelleren har kilespor. Men akslen har et gravert felt. Skjønner ikke helt ossen den skal festes til akslen. Hmmm Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Arildo85 Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Må ikkje utelukke tenninga her! Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Æsj. Da blir det for avansert for meg :/ Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Sjøfare Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 For å oppsummere litt da, så har du pumpet på med blæra på slangen, uten at gasseren renner over og uten det utgjør en forskjell. Det tyder på at flottør og flottørnål fungerer. Du kan kjøre på full gass så lenge du vil, det tyder på at hoveddysa gjør jobben sin. Du kan kjøre på tomgang, det tyder på at blandingsskruen ikke er så langt fra rett. Når motorer blir stående en stund så blir det fort avleiringer i forgasseren. Jeg ville tatt av forgasseren igjen, skrudd av flottørhus og hoveddyse og sjekket kanalen fra hoveddysa og opp i forgasseren. Ellers er det lurt å kjøre rensespray i alle små hull du ser og evt trykkluft (da bør du også fjerne flottør og nål først). Har sett tilfeller der velgeventilen mellom ekstern/intern tank ikke fungerte 100% så den dro luft, samt bensinslanger som har ymse feil. Men siden du har et "reservoar" med bensin i flottørhuset så vil det ofte være slik at veldig kontante feil (som at du slipper gassen så stopper den) ofte ligger etter flottørnåla.. altså feil med forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 19.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 Nå får jeg jo ikke det j.... Undervannshuset på igjen. Noen triks? Får det helt fram til splinesa. Men ikke lenger :/ Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.