Jump to content

Lås for påhengsmotorer?


Svein34

Recommended Posts

Bakdelen med kun hengelås er at splinten til håndtakene til strammeskruene ikke er veldig vanskelig å slå ut (gjelder i alle fall de Yamahaene og Johnsonene jeg har hatt). Trenger bare et tynnt skrujern eller lignende for splinten og så kan banditten løsne motoren med en skiftenøkkel og ta den med seg for i ro og mak "ordne" hengelåsen og feste håndtakene til strammeskruene igjen.

 

Kjøpte et veldig grei og klirrefritt låserør på Maritim for et par år siden, der er låsen innfelt i selve låserøret og dermed er godt utilgjengelig for verktøyangrep. Bakdelen er at det låserøret ruster etter et par år. Så neste blir et rustfritt, får heller ha en strikk eller noe rundt hengelåsen så det ikke klirrer sånn under bruk.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne på Herholdt Andersen i Tønsberg for et par år siden - "Låserør Power Lock".

 

bilde

Det var kanskje denne BingoBonzo siktet til..

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Stemmer på en prikk dennrick, har ikke hørt en lyd fra denne siden jeg trakk ut nøkkelen for en del måneder siden :-)

Den virker også kraftig og solid, ser stor ut og gjør kanskje at slemmingene tenker seg om en gang ekstra går løs på den.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vi hadde for mange år siden en lås på gamlingens 15 hester hvor den ene festeskruen var byttet ut med en låsbar festeskrue. Jeg kan ikke huske hvor denne kom fra, men konseptet var rimelig bombesikkert i forhold til den klassiske låseskinna. Skal se om jeg finner noe.

 

Noen ganger kommer du langt om du bare bolter motoren fast til akterspeilet med to gjennomgående bolter da dette noen ganger forsinker tyven såpass mye at han heller lar være. Om han har god nok tid og båten ligger "øde" til, så forsvinner desverre motoren uansett. Batteridrevne vinkelslipere er desverre altfor lett tilgjengelige nå. 

Redigert av Beinet1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...