Jump to content

Volvo Penta DP 290 går i "fri" ved gasspådrag..


PerStian

Recommended Posts

jeg har et problem med motor/drev på min Nordkapp 22.

Når jeg ligger i 1500 omdreininger og 7-8 knop er det ikke noe problem, men når jeg gir gass for å komme opp i fart er det som
om den går i fri og bare ruser.

Er det clutch på drevet? Kan denne være slitt ?
Eller er det kanskje bare å stramme girvaieren.

og til det spørsmålet, er det greit å fjerne girdekselet når båten ligger i vannet for å stramme vaieren ?!
Dekselet ligger litt under vann selv om hekken er hevet helt.

Link to post
Share on other sites

Når et VP clutch er kobblet inn den skulle fortsett å funker som det dreimoment holde clutchen inn gir. Den er sannsynligvis propeller hub som har sluppet, hadde akkurat same problem med en kompis båt den uke og hub'en hadde kollapsed.

Du kan fjerne deksel på drevet i vannet og sjekke gir wire er riktig innstillt  siden det er let å gjøre, men hvis wiren er OK, jeg forslå at du kontrollere propellorer.

Redigert av Spannerman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PerStian

 

Det der høres ut som Spannermann og Cato sier. Vulking i hub har gitt seg.

Skjedde også meg, søk gjerne etter min tråd, og se om det stemmer greit.

 

Hos meg kunne jeg visuelt se at det var vulkingen, siden det var nesten ingen klarning mellom propellenes gods. Siden jeg har to maskiner, var det enkelt å sammenligne med ok propeller.

 

Jeg sendte begge propellene til Winrace Propellers. De fikset dette samme dag som de mottok dem (!) og returnerte. Kostet i underkant av 6.000 og myyye rimeligere enn nye propeller.

Kommer faktisk til å sende andre sett med propeller til dem for samme behandling når båten går opp for vinteren som et rent prevantivt tiltak.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg tok feil angående modell, tror det er et DP 270 drev jeg har.
Drevet et som båten 1979 modell..

Høres mye ut med 6000,-. for å reparere en propell.
Tror det blir rimeligere å kjøpe en ny propell da i tilfelle.

Er ikke helt sikker på hva vulkingen på propellen er, men kan det være at mutteren som holder propellen har løsnet.
jeg hadde dette problemet tidligere i sommer og så "ga" deg seg, men nå er det tilbake.

Link to post
Share on other sites

Vulkingen er en del av propellen og er gummien mellom selve propellen og metallhylsa som akslingen går inni.

 

"B" på dette bildet:

http://www.tackletour.com/images2/picpropaid03.jpg

 

Bilde av gummien:

http://fishwrecked.com/image/prop-rubber-hub-insert

 

En løs propellmutter vil ikke gjøre at propeller slurer da det er spline (stjernemønsteret) mellom aksling og propeller som overfører all kraft mellom aksling og propeller. Mutteren er der for at ikke propellen skal gli av akslingen.

 

Hva som lønner seg; ny eller reparere er jo en vurderingssak.

6000,- som Tor Arild betalte var vel for ett duoprop sett. Litt avhengig av hvilken propeller han har tror jeg ikke en klarer å skaffe nye i samme kvalitet i nærheten av den prisen.

-Regner med at da propellene kom tilbake fra Winrace like gode hvis ikke bedre enn nye :-)

Redigert av Cheng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, koster 35k for nytt propellsett hos Volvo for min båt.

Kom tilbake fra Winrace og så nye ut. I følge de på baatplassen som har gjort det samme, så skal Winrace sin Vulking være bedre enn det som var gjort hos Volvos leverandør.

 

Tror nok du får nye alu propeller fra Volvo til ditt drev til ca 7k.

Sikkert mange andre leverandører av gode propeller.

Link to post
Share on other sites

35 000 du. Snakker sjølvsagt om std propeller til 290dp.  Noe annet har aldri vært oppe til diskusjon. Hva slags drev og propeller du har veit eg ikkje men tydeligvis noe heilt annet enn 290 og aluminium og da blir det så usaklig som det kan bli. Og er bare fryktelig villedende for alle og enhver.  Ett sett nye alupropeller koster 4500 kr av fabrikat likt eller bedre enn Volvo sitt eget. Det var dette med å diskutere epler og pærer i samme diskusjonen uten å nevne at det snakkes om to vidt forskjellige ting. 

Men du fikk nå nevnt hva du har og hva det koster sjøl om det ikkje er relevant. Ser ut til å være en bra kakse ja :thumbsup:

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å se om det er vulkingen i propellen som slipper kan du f.eks. sette ett merke på propellmutteren og ett på propellen og se om de flytter på seg i forhold til hverandre etter du har hatt sluring.

Sjekk gjerne ettpar ganger hvis den ikke har flyttet seg etter første sluring; dette for å forsikre deg at ikke den tilfeldigvis har stoppet der du har merket.

PS - Om du ikke vil ta båten på land for å merke og ev. du ikke får merket med f.eks tusj under vann så har jeg hørt om noen som har brukt lebestift til merking :-)

Redigert av Cheng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg tok feil angående modell, tror det er et DP 270 drev jeg har.

 

Det er egentlig ikke så viktig hvilket drev du har, men DP270 er det ikke, for det eksisterer ikke? AQ270 kom aldri med DuoProp, AQ280 var det første DP drevet.

Har du en eller to propeller på dette drevet, "DP" betyr at det er to propeller, kalt "DuoProp".

 

Som nevnt ovenfor, sett et merke og se om vulkingen slipper, og gjør den det og propellen ser grei ut ellers, så sender du den til Winrace, det blir uansett billigere enn ny.

Link to post
Share on other sites

Det behøver ikke å bety noe, du må nesten gjøre som nevnt ovenfor, sette et merke på mutteren og et merke på propellen, altså på hver side av gummihubben, og se om merkene fremdeles  er på linje etter en kjøretur.

Dette er den desiderte enkleste testen for å se om det bare er vulkingen i propellen som må fikses.

Link to post
Share on other sites

Dette er drevet.

Jeg prøvde å merke den i går med lebestift men etter å ha kjørt litt så forsvant all lebestiften.
Så kanskje jeg må få tak i noe sterkere stift eller noe.

Men fikk den i 1600 omdreininger og 10 knop, og ved gasspådrag så begynte den bare å ruse.
Var veeeeldig forsiktig med gasspådrag og fikk den faktisk opp i 21 knop, men etter å ha truffet noen bølger så begynte den å ruse igjen.
Så tror nok det er som dere sier vulkinga når propellen får motstand.

Er det helt greit/trygt å demontere propell når den ligger i vannet.

Noen som kan se hva slags drev jeg har, kanskje greit å kjøpe ny propell før jeg tar av den gamle.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Drevet ditt heter 250 mener jeg, med den 'eksos-trimfinnen'. Men ikke så nøye, er samme spline på disse, men mindre utvalg i disse eldre uten eksos gjennom propellen.

Du må vite om du har 'longhub' eller 'shorthub'(lengde på splines/hub) og diameter+stigning på den du har, evt. 8-sifret Volvo delenr..

Koster ca. 3 båtlapper for en original fra iboats.com + frakt og Mva, du skal ha venstregående ser det ut som (LH-rotation).

Kan nok også bruke en propell med åpning for eksos som 280 og 290-drevene, som denne typen, Winrace el.a. kan vulke oppigjen den du har, eller du kan sende en forespørsel til marinedeler.no om de har en liggende når du vet detaljene på propellen :)

Link to post
Share on other sites

270 drev, eller tidligere.

Høres helt riktig ut, og det er nesten umulig å si om det er 250, 270 eller 275 fra den vinkelen

 

Kan nok også bruke en propell med åpning for eksos som 280 og 290-drevene

 

Ingen av de eldre singleprop AQ drevene har eksos gjennom propellen, den eneste forskjellen er eventuelt splines og lengde på akselen. 

 

For å få av propellen trenger jeg kun å skru av mutteren på tuppen sant ?

 

Korrekt, du skrur av konet på enden og trekker propellen av rett bakover.

Link to post
Share on other sites

Jupp, stemmer det. Men kan være noen slik fiskelinekutter deler innenfor konmutter og før propell. Varierer litt om det er montert eller ikke. Mener også det skal være ei skive der. Setter du båten i gir blir det lett å skru av mutteren. da har du låst tappen.

 

Kaffelars, tror jammen 200-275 har den samme eksostrimfinnen. Orker ikke slå opp for å sjekke, så skal ikke være skråsikker. 280 og 290 har jo heller ikke eksos gjennom propell, men en smal bred stripe over propell som er eksosutslipp. Noen tidlige DP drev har også den trimfinnen vi ser her. igjen burde sikkert slått opp for å være 100% sikker

 

Edit: Adeneo var ett minutt før meg :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...