Jump to content

Fairline Targa 35 vs Princess 366 Riviera


LarsPetter

Recommended Posts

Hei.

 

Har prøvd å lese med opp veldig mye på disse båtene. Går å vurderer båt til ca 700k.

Det er en av disse jeg at lyst på (har ikke funnet noen andre tilsvarende i plass og pris).

Har sett på en F Targa 34 91mod med 41 motorer og 290 drev dra 91. Litt skeptisk med så gamle drev.

Skal også se på en F Targa 35 93 mod med kad42 som er bygd om til 43 for noen år siden. Den har dp-D drev fra 2003. Og mere nyere utstyr.

 

Har også tittet mye på Princess 366 Riviera men bare på nettet. Syns den kanskje har noe penere linjer. Men har ikke fått noe inntrykk av den innvendig og lignende.

 

Spørsmålet mitt er om noen av dere har sett/hatt begge båtene og kan fortelle hva dere syns om de? Jeg lurer på om jeg skal prøve å gå for Targa 35'n eller om jeg skal ha is i magen å vente å se om det kommer noen riviera.

 

Om vi kjøper nå i høst, til våren eller sommeren spiller ingen rolle.

 

På forhånd tusen takk for svar ;)

Link to post
Share on other sites

Av de du nevner ville jeg personlig valgt P366 ut i fra motorene. Strake aksler, og funnet et med 61 motorene eller større. Det skulle vel bli ganske bra. På min liste over ting jeg ikke skal eie står både drev og Kad 42 (mulig jeg er sær)

 

Stavanger Marinesenter kan jo importere en for deg hvis du ikke finner.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja har tenkt en liten tanke på de.

 

Av det jeg har sett så har ikke 366 aksling. Men bare drev på de jeg har sett. Kanskje de ble levert med begge deler?

 

Er ikke så redd for drev. Men kommer til å granske tidligere eier ang vedlikehold, selvom jeg aldri blir helt sikker.

Og så lenge motorene er bygd om så er jeg heller ikke redd for kad 42.. Han snakket med maaaange som er veldig fornøyd. Allt spørs på vedlikehold.

Redigert av LarsPetter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå ved siden en nyere utgave i opplag et par år - den hadde 61 maskiner og strake aksler. Men jeg blander muligens med en større utgave ? 406 eller noe? Opplaget var på Oksenøya for 3/4 år siden på land før utbyggingen. Irriterende med jernteppe - båtnavn har jeg pleid å huske godt...

Link to post
Share on other sites

Jeg har 346, bare å spørre lurer du på noe. Båten ble hetende 366 i 92/93 da de begynte å regne inn badeplattform og baugspyd. Ligger en Targa 35 på samme brygge som meg. Personlig synes jeg at princessen er noe finere i linjene av disse to utgavene produsert fra 91-96 (tror jeg er likt for begge modellene) I 97 mener jeg at det snudde, da er Failine Targa penere enn Princess V-serie mener jeg. Så oppdaterte princess V-serien på midt 2000-tallet og da er de igjen penere synes jeg enn Targa som forble uforandret. Men tror kanskje man skal skille på over og under 42 fot når man sammenligner som meg her. Fairline er jo veldig like fra T34 til T48. Større variasjoner på Princess, noen hardtop (stort elektrisk soltak), noen med kalesje på V-serien

 

Begge båttypene er med AD41 eller KAD42 og drev. Finnes også bensinutgaver men ikke sett det i Norge. Begge båtene holder også linjene veldig bra (synes jeg), Dvs inntil 2009/2010 hvor motorbåter med høye dollbord har blitt den nye trenden.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg og syns linjene er litt penere på rivieraen. Også er fordel til som jeg syns det kan se ut som er større midtkabin på rivieraen.

Hvordan er senga i forkabinen? Syns den og kan være litt trang på targaen.

 

Hvilken motor har du i båten din? Hvordan er den å manøvrere i 6-8 knop?

Tenker da på hvor mye båten veler og turtall på motor og støy o.l

Link to post
Share on other sites

Det er veldig stort bad på princessen. Ikke sett en  båt i den størrelsen som slår det ennå. Dette har en pris og det er at sengen er skråstilt i forkabin. Noe som kanskje er mer en vane. Klatre over den ene for å komme seg ut.

 

Jeg har 41B, helt greit men noe mindre bør de ikke være. Båten med fulle tanker og klar for ferie veier fort ca 7,5 tonn. Jeg bruker marsje rundt 20 knop og ca. 3200 rpm. Klart det støyer da, gjør vel egentlig alle båter, avhenger nok hvor godt arbeid som er gjort med ettermontering av isolasjon. I 6-8 knop er den som alle drevbåter, går og vandrer litt begge veier på styringen, men man venner seg til det og tenker ikke over det.

 

Det som er unikt er det utrolige stuerommet under passasjersetet. I stedet for å lage en full midtcabin er halve tatt til lagringsrom. Her får du plass til alt. Gummibåt pakket ned, motor går fint in der, bord stoler ekstra etc.

Link to post
Share on other sites

Er fullverdig bred, på det videste 1.80 tenker jeg, men smalner inn ved føttene. Der står det ett stort skap. To personer på 2 meter vil nok ta plass i sengen, men ett normalt ektepar får greit plass. Som sagt mest uvant å ligge litt på skrå, men blir en vanesak. I sakte fart er motorstøy null problem. Du kan også slå av en motor og kun gå for en maskin i 6 knops fart. Ved 8 knop ville jeg nok hatt begge motorene i gang. Støyen kommer slik ved 8 knop +, da du fra der og opp er i ca 1900-2000 RPM området. Med KAD tror jeg dette er verre da kompressor slår in allerede ved ca 1600 rpm. Må i tilfelle innstallere en egen bryter for å kunne slå kompressor av for lavere hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Helt greie dollbord, mer en god nok plass. Kan dog være litt tungvint å entre de, skjer bak på babordside, ved ett innebygd trinn rett foran vasken og kjøleboksen. Så da må man åpne kalesjen på den siden for å komme til. Akter går det greit aksepterer man klatring i setene. Bak fra badeplattform er det mye mer kronglete, så juksesteg i sofaen tror jeg faller naturlig for de fleste.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ok, da har jeg fått greie på mye ang princessen,

 

Var å så på en Targa 35 nå i helgen og den var meget godt holdt, nye drev i 2003 og akkurat byttet koner på begge drev.

Motorer var bygget om til KAD43 for 500timer siden, gått totalt 1900.

Motorer røyk ingen ting, luktet ikke noe speseilt og oppførte seg eksemplariske.

Eier var også av den gamledagse typen at alt skal være 110%, uansett om han skal ha båten selv eller selge.

Skroget var strøkent untatt en liten skramme han fikk i ferien nå, Men den skulle utbedres før salg.

 

Var også å tittet på en Cranchi Smeraldo 36.  Meget fin båt innvendig, veldig mye stuerom i hele båten.

MEN.. Når vi prøvekjørte så syns jeg båten var litt mjuk i bølger. Det var ikke store bølgene vi var i men syns liksom hele skroget bevegde seg mer enn Farilinen. Den var jo helt stiv uansett.

 

Noen som har erfaringer med Cranchi ang dette?

Link to post
Share on other sites

Cranchien er 35 cm bredere i skroget enn princess og fairline. Det kan forklare økt stuerom mengder og annerledes sjøgang. Den vil nok ikke skjære sjøen like pent som smalere båter, men man får igjen økt plass. Bavaria gjør tilsvarende på sine båter.

 

Kjenner ikke Chranchi ellers, men er meget ryddige båter og det elektriske er i en klasse for seg selv hos Chranchi. Sikkert ett godt alternativ til de to forannevnte.

 

N.B. Var det opprinnelig KAD 42 ombygd til KAD 43? Er vel egentlig bare reimdriften, skifter fra to til en rem? Eller er spylesystemet av olje også bygd om? Sene KAD42 fikk denne endringen og det er denne som er viktig i mine øyne!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...