Jump to content

spørsmål ved kjøp av båt (kostnader og størrelse).


Bent M

Recommended Posts

Hei

 

Helt fersk på å eie båt, men har alltid trivdes i båt.

 

Vi er en familie på 4 som skal kjøpe motorbåt. Tenker ca 25 fot cabincruiser,1995-2000 modell med en ok dieselmotor i. Hva koster d sånn ca å eie en slik pr år? Må finne båtplass rundt drøbak/son området. Utgifter til drivstoff kommer utenom.

 

Ett annet spørsmål er hvor stor båten bør være for at en familie på 4 skal kunne bo komfortabelt i den på ferietur.

 

På forhånd takk for svar!

Redigert av kalleklovn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer veldig an på kravene dine. Før i tiden dro vel folk på ferie i en åpen sjekte, mens nå er det enkelte som må ha to bad og 40 fot uten å ha med en eneste unge;)

 

Men i den størrelsen ville jeg sett etter båt med seng forran og en stikkabin..

Er som regel uteplass som brukes mest uansett;)

 

Får mye båt for pengene med bensinmotor, men diesel er vel greiere om man skal kjøre litt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg eier en 25 fots cabincruiser med diesel motor, jeg hadde båten på service hos verksted siden det ble kjøp av ny båt, tidligere har jeg tatt service på motor/drev selv og spart betydelige beløp.
 

Følgende utgifter i år

- 15000,- for full service på motor/drev på verksted
-  4800,- i forsikring
-  6000,- i årlig leie av båtplass (har kjøpt båtplass nå så utgifter blir 2000-3000,- i året)

-  4500,- ny havnekalesje

-  2000,- nytt teak bord
-  2500,- tau og fendere

-  5000,- ny kartplotter
-  1000,- diverse småting

 

Tar du service selv på motor/drev så blir det nok ikke mer enn rundt 3000-4000,-  i deler. 

 

Vi er 2 voksne og 2 barn på 15/13 år som bruker båten til dagsturer og ferieturer, kjempefornøyd med båt og plass ombord i båten. Eget toalettrom er veldig greit å ha og ikke minst sovecabin til ungene.
Tidligere så hadde vi en 21 fot daycruiser, det fungerte fint på dagsturer men ble for trangt når vi skulle på overnattingsturer.

Redigert av bmw316 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående båtplass i Son: det er vel bare å kontakte de 3 havnene der og spørre? Son Båtforening, hvor vi har plass, har stadig noen få plasser til enten leie eller kjøp.

 

Husk at plassbehovet i båt øker etter hvert som barna blir større og vil ha egen seng hver seg. Og 3-fotssyken kommer fortere dersom dere kjøper i minste laget...

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er vel at diamanter er fullstendig unyttige  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den første sea ray blir for gammel spør du meg.

 

Nr 2 virker ok. Motor kun gått 150 timer. :) Ser den er saltvannskjølt noe som er litt i minus. Men den hadde vel bare gått på Mjøsa?

Du burde klare å prute den ned til 200 er det etter min mening et godt kjøp. Det er ren og pen ut, godt holdt. Også kalesjen virker bra, noe som koster 20-30k for ny.

 

Har selv en 96 mod 240 Sun Dancer og er veldig fornøyd. Hadde en del problemer med motoren så jeg valgte å skifte den.

Båten er etter hva jeg forstår I klasse B noe som forteller at det er meget sjødyktig båt.

 

Det går mer bensin enn det går diesel det er helt klart. Skal du kjøre mye og langt er det en fordel å ha diesel.

Men skal du kose deg på sjøen bruker ikke en bensiner mye på luffe fart. En god diesel motor på en slik bår gjør den fort 100 lapper dyrere, blir litt bensin det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...