Jump to content

Volvo Penta Md17D, mister turtall når den har kjørt en stund?


Søgne

Recommended Posts

Hei

 

Er ganske uerfaren med båt og trenger litt hjelp.

 

Har problemer med motor når den blir varm at jeg mister turtall.

Går fra 1500 omdreininger og detter til 1100, så stiger den til 1500 igjen. (Tar jeg ned speeden så dauer den).

 

Ser også at det kommer litt hvit damp når dette skjer (ingen røyk/damp når motor er kald)(det kommer mye vann ut fra eksosen)

 

Har jeg et kjøleproblem?

 

Legger også merke til at luft temperaturen i motorkassen er veldig høy, tipper på 70-80 grader. Skal ikke dieselmotorer også ha kjølig frisk luft?

 

Håper noen kan guide meg litt i riktig retning, for nå tør jeg ikke bruke båten.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et kjøleproblem ja ...sjekk inntak ..termostat i første omgang kan være dårlig sirkulasjon en plass og blir motoren for varm så er det som du sier den stopper når du slakker ned mot tomgang da den er i ferd med å sette seg ...Ville ikke brukt båten før jeg hadde funnet ut hva som skjer

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg kjørt en radiatorrens Rena på det interne kjølesystemet og lagt på ny frostveske.

 

Har også montert en motorvifte som blåser inn frisk luft til motor rommet (men ikke ordnet noen utligning enda).

 

Kjørte idag ca 90 minutter på ca 1400 omdreininger, da kom problemet igjen, den mistet turtallet.

Slo nede litt på speeden til 1100 omdreininger og flyttet motorkassen slik at den fikk luft.

Kjørte da slik i ca 20 min til jeg kom til havn, men da Svein den også fint på tomgang.

 

Tok ut impelleren (som ikke var så vanskelig som jeg trodde), og den så ikke helt topp ut (5 av 6 var intakte).

 

Har tenkt å fåny impelleren på mandag (om ikke det er andre mulig

 

Noen tips?

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor som deg med samme kjøling.

 

Den vingen som er borte på impelleren ligger nok i røret eller innenfor lokket til varmeveksleren. Den kan stenge for kjølevannet.

 

Men hva har fall i omd og kvelning av motor med kjølevannet å gjøre? Hva sier temp-måleren din?

 

Jeg heller til dieselproblemer, men jeg er ingen ekspert...

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...