Søgne Startet 9.August.2015 Del på Facebook Startet 9.August.2015 Hei Er ganske uerfaren med båt og trenger litt hjelp. Har problemer med motor når den blir varm at jeg mister turtall. Går fra 1500 omdreininger og detter til 1100, så stiger den til 1500 igjen. (Tar jeg ned speeden så dauer den). Ser også at det kommer litt hvit damp når dette skjer (ingen røyk/damp når motor er kald)(det kommer mye vann ut fra eksosen) Har jeg et kjøleproblem? Legger også merke til at luft temperaturen i motorkassen er veldig høy, tipper på 70-80 grader. Skal ikke dieselmotorer også ha kjølig frisk luft? Håper noen kan guide meg litt i riktig retning, for nå tør jeg ikke bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Det er ikke vann i olja eller olje i kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Høres ut som et kjøleproblem ja ...sjekk inntak ..termostat i første omgang kan være dårlig sirkulasjon en plass og blir motoren for varm så er det som du sier den stopper når du slakker ned mot tomgang da den er i ferd med å sette seg ...Ville ikke brukt båten før jeg hadde funnet ut hva som skjer Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
ronbirke Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Hei. Høres ut som tett diesel filter evt diesel pumpe som fusker. Har samme motor og den oppførte seg likt når jeg nesten gikk tom for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Sist sesong renset jeg tanken, og byttet filtere. I år har jeg satt inn nytt grovfilter med gjennomsiktig vannutskjiller og nytt dieselfilter på motor. Dieselpumpen har jeg ikke ide om. Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Oki. Da er det ikke det nei. Kan som sagt være kjøling. Men om den ikke koker er det joikke for varmt. Disse motorene er jo ømfintlige på gale temperaturen. Da for mye kjøling og kan føre til fusk. Sjekk:kjølevæske, sirkulasjonspumpe, termostat Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Legger ved en vannprøve fra det "interne" kjølesystemet. Det så ikke helt oppløftende ut? Systemrens? Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Har lest om dette. Er ikke systemrens beregnet på sjøvannsiden? Har slitt med kjøleproblemer i hele sommer. Først impeller, så kjølevæske, så hull i sjøvannsslange, og nå tror jeg sirkulasjons pumpa fusker.. Forskjellige problem med samme utfall: Koking. ? Sitér dette innlegget Link to post
ronbirke Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Ser ut som du har fått sjøvann i kjølevæska. Da er det tæret hull fra sjøvannsiden og motoren får for mye kjøling. Slik tæring ja avdekkes ved trykktest av anlegget på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 I morgen kjøper jeg en vifte og rør slik at motoren skal få frisk luft og forhåpentligvis lavere temperatur rundt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Søgne Svart 22.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2015 Da har jeg kjørt en radiatorrens Rena på det interne kjølesystemet og lagt på ny frostveske. Har også montert en motorvifte som blåser inn frisk luft til motor rommet (men ikke ordnet noen utligning enda). Kjørte idag ca 90 minutter på ca 1400 omdreininger, da kom problemet igjen, den mistet turtallet. Slo nede litt på speeden til 1100 omdreininger og flyttet motorkassen slik at den fikk luft. Kjørte da slik i ca 20 min til jeg kom til havn, men da Svein den også fint på tomgang. Tok ut impelleren (som ikke var så vanskelig som jeg trodde), og den så ikke helt topp ut (5 av 6 var intakte). Har tenkt å fåny impelleren på mandag (om ikke det er andre mulig Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 Jeg har samme motor som deg med samme kjøling. Den vingen som er borte på impelleren ligger nok i røret eller innenfor lokket til varmeveksleren. Den kan stenge for kjølevannet. Men hva har fall i omd og kvelning av motor med kjølevannet å gjøre? Hva sier temp-måleren din? Jeg heller til dieselproblemer, men jeg er ingen ekspert... Kk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.