Jump to content

Mulig kjøp av Viksund 270 St Cruz


FreddieAwD

Recommended Posts

Hei

 

Driver og snuser litt på denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58772879&searchclickthrough=true

 

Er dette noe til båt ?

Jeg har ikke vært og sett på den enda, så hva må jeg se etter ?

Noen veldige svakheter med båten ?

Forventet pris pr år i ting og tang, sånn ca

2 voksne og 2 barn i 2års alderen

Pris ang årsmodell og etc

 

 

Fredrik

Link to post
Share on other sites

Et drev er ikke ensbetydende med utgiftsbombe. Det er det kun de som sverger til aksling som mener. Argumenter som at det er dyrt med drev om man går på grunn, er tull. Det koster om man går på grunn enten man har drev eller aksling. Skifte et drev er mye enklere enn å måtte reparere skader i skroget etter å ha trykket ror og aksling opp i skroget.

Så gjør deg opp en mening selv om hva du føler er best, uten å bry deg om hylekor for eller i mot drev. Bare husk at med drev kan du svinge begge veier når du bakker...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har spurt min mekaniker om dette med drev og timeantall siden jeg har 2 stk VP drev som har gått snart 1500 timer.

Hva knekker drev og hvor kommer myten om 1000 timer fra?

Hva knekker drev:

-For tung båt i forhold til drev/motor. Dvs kjørt for hardt (Merc 7,3 liter på BravoIII montert i Sun33 r et eks)

-Manglende bytte av oljer.

-La det stå vinteren over med vann i oljen. Byttes oljen (og evt simringer) med engang etter opptak har vann i oljen lite å si såfremt mengden vann er liten. La det stå over vinteren gir korrosjon og derved et begynnende havari

-1000 timers myten er akkurat det: en myte.

 

Jeg byttet konen (en klutsj) nå i våres, det er en slitedel og således utslitt. Resten av tannhjul og annen leamikk så ut som drevet til en kompis som hadde gått 500 timer. Godt anslag mitt på tennene og intet spon i oljen.

 

Om en 270 St Crus er tungt for en 4,2 med drevet som henger på, må andre svare på. Men å si på generell basis at det er en utgiftsbombe uten mer bedømmelse enn timeantall må bero på mangel på kunnskap.

 

Mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dette er en båt som har samme løsninger som Viksund 310, bare litt mindre. En god sjøbåt med en fornuftig planløsning. Med 250 HK og drev bør denne være godt motorisert, og jeg antar at motoren ikke sliter nevneverdig for å holde den i en fornuftig planingsfart.

 

Båten, og dermed mye av teknisk utstyr, er snart 20 år gammelt. Det må forventes at ting må vedlikeholdes eller erstattes etterhvert. Men dette er ikke spesielt for denne båten, det gjelder alle båter med samme alder. Det at motoren har forholdvis få timer bør veie positivt.

 

Alternativet om du har litt mer penger å legge i potten er å gå for en 310 (disse het 290 den første tiden). Da får du en litt større båt og enklere utgang til badeplattformen gjennom en skikkelig port i hekken.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har selv stort sett hatt drev på de fleste båtene jeg har hatt, og unngått de helt store utgiftene heldigvis. Men jeg husker at jeg leste serviceplanen for mitt 290DP drev for noen pr siden og der sto det vitterlig at drevet skulle byttes eller heloverhales etter 1000 timer. Jeg antar 'myten' kommer derfra. Kan ikke huske å ha sett lignende i manualen for DPH-drev jeg hadde etterpå.

Link to post
Share on other sites

Det er jo godt mulig at drevet er byttet en eller annen gang i løpet av disse 820 timene.

Hvis drevet er fra 1999 eller 1997 så er det kanskje ikke et Bravo 3X forsterket drev, men det står at det er montert drevkjøler.

Kan jo også være et Bravo 2 drev, men de trenger vel neppe ekstra kjøling.

 

Prisen er forsåvidt i høyeste laget. Bør kanskje ned 50-100 båtpenger pga. motorens alder og iallefall om drevet er like gammelt.

Meget bra motor så lenge den funker, men alt kan jo skje når årene siger på.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...