Jump to content

Ny motor til 11 foter 9,9/15 hk


-morten-

Recommended Posts

Hei jeg vurderer å bytte ut den gamle Yamaha 9,9 på båten til sønnen med en ny 9,9 men helst 15hk 4t med elstart. båten har dyp V-bunn og planer dårlig med en voksen og en barn, Yamahaen strater lett, men er gammel og 10 åringen er rett og slett ikke sterk nok til å starte den selv. med 4t slipper man jo oljeblanding også.

 

Har sett det er mange småmotorer på markedet og lurer litt på hvilke erfaringer folk her inne. Vekt er jo det viktigste på en så liten båt, men volum og ytelser er også forskjellige etter hvordan effekten er tatt ut.

 

mest interessant slik jeg ser det er Honda, suzuki, Yamaha og Mercury.  vet også at Tohatsu produserer småmotorene sine på lisens hos Honda.  Ser Honda er noen lapper dyrere enn de andre.

 

Mercury Viking 10/15 virker spennende og prisgunstig   men vekta er vel omtrent dobblet i forhold til 9,9 2t som står på nå.

 

Sønnen føler ikke han stoler på denne motoren og er usikker på å dra ut alene etter som han ikke klarer å dra den i start selv.  den virker som den får effektdropp innimellom samt at den går veldig høyt på tomgang og vanskelig å kjøre seint med. Det er en fjernkontroll fra en annen og større motor som står på.

 

Noen som har tips til en ny motor på en 11 foter med dyp v og fine sjøegenskaper?  føler ikke helt den motoren som står på klarer helt å få frem sportsligheten med båten, selv om den er gammel og god..

 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Samme problem hos oss, ungene klarte ikke å starte påhengeren, og vi byttet til elstart. Suzuki df9.9a, en meget god motor slik jeg ser det. Den kan ikke oppgraderes videre, men de har en 9.9B som kan oppgraderes til 15 hk, og deretter 20 hk. Helt lovlig (dog må du betale ekstra for å sette inn 20hk elektronikken). Denne motoren var for tung for vår jolle, og vi tok den andre varianten.

 

Vil tippe at ny 9.9a har samme problemet som du nå har, ift. å få jolla i plan med voksen og barn. Slik er det i alle fall hos oss. Det går, men bare så vidt.

 

Vedr innlegget til "fjordgrynt" er det rimelig off-topic, og jeg foreslår at "fjordgrynt" lager sin egen tråd.

Link to post
Share on other sites

Etikk og juss får far vurdere selv. Yamaha har jo en 10/15 hk firetakter som kan bli 20 hk senere, ved bytte av forgasseren tror jeg. Er en tråd her om det.

Jeg har selv nettopp forsynt mine barn med en 14 foter og 9,9 yamaha 99 mod. 11 åringen min har ikke problemer med å starte den. Kanskje det kan løse seg med en service på motoren du har, rengjøre forgasser for eksempel.....Motoren du har kan jo også justeres opp til hvertfall 13,5.....

Ellers ville jeg kjøpt motor av nærmeste seriøse forhandler.

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt og Scand Baltic, start en egen tråd! nå har jeg selv vært på sjøen siden jeg var guttunge og vet hva dette går ut på! Båten kommer til å bli brukt av voksne også, men det er en veldig enkel sak og sette på en skrue og mutter på gassviren med begrensning. Det jeg spurte om var om andre her hadde erfaring med småmotorer 9,9/15  vekt ytelse og bruksvennlighet! vær så snill hold dere til tråden!!

 

Til Mort1, så er båten av nyere dato men motoren er fra slutten av 80, så her er det nok ikke mere å skru på.. Jeg ønsker en mer brukervennlig motor. og kommer til å sette Yamahaen på en annen båt vi har

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som jeg lander på Mercury Viking den kan justeres enkelt til 15hk og har 350ccm. Vår lokale reperatør er autorisert Merc forhandler så det blir det enklest. Suzuki er nr. 2 ja.. Båten har dyp V-bunn og planer ikke med en voksen og en barn ombord.. har vel ikke fått mere enn 12-14 gps knp med 9,9, så dette er ikke en flatbunna jolle men en liten båt med veldig bra sjøegenskaper, men det har sin pris i at den er dyp i sjøen ganske smal og tungdrevet..

Alle ungene rundt her jeg har hytte kjører ansvarsfult rundt med sine joller og småbåter, her er det god plass og liten båttetthet. Sønnen min kjører div. andre kjøretøyer på land med stort potensiale, og han har ennå ikke tøyet noen grenser ennå, slik jeg hadde gjort om jeg var i samme situasjon, jeg har ingen betenkeligheter med at ansvarlige unger kjører 15-20 knop på sjøen under oppsyn. Om du vil diskutere det etiske ved det så start en annen trås Fjordgrynt.  De fleste unger i småbåt som er veldig interessert og glad i båtliv har stort sett båter som går over 10 knop. Om det er det verste man kan gjøre i dagens samfunn, så tror jeg unger uten fritidsinteresser og som henger i byen med alle slags syndige fristelser lever et mer usunnt liv både sosialt og etisk. Det finnes tross alt andre interesser som er mye mye verre enn idrett og motorsport interesse. Selv har jeg voskt opp med båt, men hadde kun en Rana trebåt fra 67 med en 4hk suzuki... Betaler med glede bota for at sønnen kjører over 10 knop om Trøndelagsfylket har en politibåt med lang nok rekkevidde til å komme seg der jeg er.. siste innlegg fra meg!! ha en fortsatt fin båtsommer! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...