Hardtop Startet 9.August.2015 Link til dette innlegget Startet 9.August.2015 Hei alle sammen. :-) Er fersk på forumet. Har gjort en liten oppgradering i båt, fra Wesling 16 (1974) til ny Askeladden C75 Cruiser med Suzuki DF 300. Er kjempefornøyd med båten, men er litt nysgjerrig på om den er optimalt satt opp mhp motorhøyde og propell. I tester sies det at båten med denne motoren lett runder 45 knop, om ikke mer. Vår båt bikker såvidt 40-41 knop etter litt aktiv tilting. Maks turtall på motor er da ca 5500 - 5600 o/min, mens det anbefalte er 5700-6300 o/min. Propellen er en Suzuki stålpropell 3x15x21. Jeg må ikke på død og liv ha de siste knopene på plass, men vil gjerne ha mest mulig effektiv pakke mhp forbruk og fart. Mest drivstoffgjerrige fart er ca 22 knop (3500 o/min) med ca 28-29 liter i timen, altså ca 1,3 l/nm. Noen som har erfaring, eller synsing rundt dette? Virker tallene fornuftige? Lurer også på om motoren er noe lavt montert. Kavitasjonsplaten ligger kanskje litt dypt? Har filmet i 30 knop og ca 30% tilt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Mulig den er litt lavt montert. Eg kan tydelig se kavitasjonsplata mi. Den er faktisk litt over vannet når eg ha god fart. Motoren montert med kavitasjonsplata 1-2 cm over bunn på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Hei hardtop Velkommem på forumet og gratulerer med en flott båt. Har samme oppsett som deg, jeg klarer 5950 på 100% trim men klarer ikke mere fart, får kun 40 knop. vet ikke forbruket per nm, det vil ikke vise i mitt instrument. Dette er noe som skal på plass ved neste service. Har ikke sjekket hvilket hull motoren står i og har ikke vært bak og kikke hvordan det ser ut runt kavitasjonsplata min heller men dette med at båten er lovet og gå 45 knop iritere meg også lit. Jeg får ikke sjekke noe runt dette før til helga men skal ta en tur i båten fredag eller lørdag og ha med meg noen så jeg kan gå bak og se hvordan det ser ut under fart, så skal du få beskjed hordan det ser ut på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Takk takk. Motoren på vår er montert i hull nr tre, og det er et hull igjen å bruke (altså heise). Jeg mener også turtallet øker til noe i nærheten av det du nevner når jeg trimmer til 100%, men da tror jeg den slipper litt. Forbruket regnet jeg bare ut, men skal også få dette inn på plotteren. Har bestilt kabel og overgang fra Mjøsservice. En bekjent av meg fikk forøvrig god effekt av å bytte til en firebladers propell på sin Ibiza 25 med 300 Mercury. Tenkte jeg skulle sende forespørsel til Winrace også, samt det firmaet jeg har sett andre anbefaler her. Husker ikke i farten hva det het. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 eg antar toppfarten er med kalesjen av. Ser vi menn også fikk 45 knop. Om motoren er heilt ny så vil den løsne litt etterhvert og få opp tempoet. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 For tung propell tror jeg. Hvis 45 knop er oppgitt er nok dette med 1 pers og lite drivstoff og evt. ikke noe vann i tanken. Du sier ikke noe om hvor tungt båten er lastet men hvis den oppnår 40 knop med 300 er det skuffende! Min Nordkapp gjør 45 med 250 HO med 6 pers og full tank. 760 går ikke for å være lettdrevet skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Tror du har for liten propell... Ville gått opp en tomme eller to på stigningen:) da tror eg du vil nærme deg 45 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 For tung propell tror jeg. Hvis 45 knop er oppgitt er nok dette med 1 pers og lite drivstoff og evt. ikke noe vann i tanken. Du sier ikke noe om hvor tungt båten er lastet men hvis den oppnår 40 knop med 300 er det skuffende! Min Nordkapp gjør 45 med 250 HO med 6 pers og full tank. 760 går ikke for å være lettdrevet skrog. Det er med ca halv tank (100-150 liter) og kun meg i båten. Har riktignok doble batterier, ankerwinch og litt stæsj i båten, men har inntrykk av at den ikke går så mye saktere med flere ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Tror du har for liten propell... Ville gått opp en tomme eller to på stigningen:) da tror eg du vil nærme deg 45 knop. Vil ikke det bare senke turtallet ytterligere? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 (redigert) Hvis motoren er festet med 6 bolter (2 oppe på hver side) så er nok motoren nok for lavt montert for å få optimal toppfart. C75 nemlig har et noe lavere akterspeil enn det som er normalt for båtstørrelsen. C75 Center Cabin med DF300 greier 42-43 knop, og Cruiser skal vel greie noe mere pga. lavere vekt og lavere luftmotstand. 21" original stålpropell har i utgangspunktet korrekt stigning men man kan jo spekulere i om den burde ha vært 20". Men hadde jo vært interessant å prøvd med 19" siden motoren yter mest på ca 6000 rpm, men da hadde nok turtallet passert den grensa. Etter innkjøring blir nok motoren noe sterkere muligens. Her en C75 CC med motor montert i høyeste posisjon såvidt jeg husker (har ikke noe bedre nærbilde). Kan nok finne ut mer om det og toppfart etterhvert, tror ikke den er helt innkjørt ennå. Redigert 9.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Nå er ikke Suzuki helt på høyden mhp propeller så om du vil kan du jo endre denne, men først bør du sjekke monteringshøyde for å få det meste ut av montering med motor/prop du har. Med noe høyere montering kan du få litt høyere turtall og hastighet. Men om du ikke får annet enn høyere rpm vil du bare ha oppnåd lavere effektivitet - da bør du vurdere annen propell. Det finnes mange gode alternativer! Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Tror du har for liten propell... Ville gått opp en tomme eller to på stigningen:) da tror eg du vil nærme deg 45 knop. Vil bare senke turtall, du må ned i stigning for å få opp turtellet, 19" kan bli bra. Prøv dette ( forhandler låner deg en) før du gjør noe med heis av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 10.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Motoren er festet på samme måte som på bildet ditt, teerex (Er vel bare fire?) Fikk svar fra Winrace nå, at 13x21 trolig var den rette propellen mhp drivstofføkonomi. De mente testene var utført med tomme båter uten bunnstoff, og at det var årsaksgivende. Har også sendt forespørsel til Progressing, så får vi høre hva de mener også. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 hei Sitter på jobb og ser igjenom testen som jeg fikk fra Suzuki som er utført på denne båten. ser at de har brukt samme propell som vi har på vår båt 3x15x21R de oppgir at det var to personer ombord samt 207 liter bensin men tomme vann og septikt tanker, totalvekta har de oppgitt til 2390 kg. det står ikke noe om båten var bunnstoffet eller ikke. vist det er riktig at en taper 5 knop på topp fart fra stoffet til ustoffet båt så kan det vel lønne seg med hensyn til drivstof økonomi og ha båten ustoffet og heller ta den opp et par ganger i året og vaske den. ser også at de oppgir turtal i testen til WOT 5950 rpm som er det samme som jeg klarer på min båt. det er jo enda 300 rpm og gå på før en når max turtall for denne motoren. Det er jo interesant det svaret du fikk fra Winrace om at 13x21 skulle være det opptimale propell valget for denne båten. er spent på svaret du får fra Progressing. følger med i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 10.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Jeg ser her http://issuu.com/macbox1/docs/kjoredata_2014-15_32s_zmag/1at det er samme propellstørrelse på alt fra 175HK til 300HK når de er montert på C75 Cruiser. Det oppgis der 41 knop ved 5500 o/min, og 45 knop ved 5950 o/min. Det stemmer jo bra med 41/5500 for min del. jeg oppnår bare ikke de siste 450 o/min og 4 knop til. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Hadde kontakta Askeladden om jeg var deg, for det er vel ikke solgt mange båter ennå så det er nok lite brukererfaringer! virker som du må ha en proppel med mindre stigning for å få ønsket turtall! Gratulerer med en kjempeflott båt!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 (redigert) De 44 knop ved 5900 rpm som de oppnår på C75 CC er nok uoppnåelig for standard klargjort og stoffet båt. For C75 Cruiser sin del ser det jo ut som DF200 er et bedre drivstofføkonomisk valg, iallefall for de som ikke må over 40 knop. Det følger med 6 motorbolter med 200-300 hk motorene, og skal alle brukes så kommer motoren lengre ned enn øverste mulige posisjon. Men det funker tydeligvis greit med 4 bolter. Flere andre motorprodusenter bruker 4 bolter på sine største motorer. Fun Fact: Mange båter kommer med ferdigmonterte nedre motorbolter. Disse er ofte 12 mm, mens de som følger med de største motorene er gjerne 1/2" altså 12,7 mm (gjelder også Suzuki). Så det gjelder å sette korrekt mutter der den hører hjemme, for de passer ikke helt om hverandre. Redigert 10.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 (redigert) Til trådstarter: Den 21" propellen du har nå gir for lavt turtall med kun deg i båten samt tomme tanker og lite bensin. Når du putter/ lesser på med vann, har dritt i tanken, 6 pers og 50 kg med ØL kommer båten til å bli rimelig seig, eller den kunne blitt mye mer sporty med en mindre propell. Det er faktisk stor forskjell. Etter flere tråder her på baatplassen oppigjennom samt flere typer båter, motorer etc. har jeg funnet ut at en propell som gir nesten max turtall med 1 pers, sola i ryggen og lett båt er det beste for "camping cruiser". Jeg prøvde 22", 21", 20" og 19" på min Nordkapp. Det viste seg at 19" ga høyest toppfart med 48 knop og nesten max turtall. Poenget mitt er at med hele familien ombord samt et vennepar gjør den fortsatt 44-45 knop. Båten sto montert med 22" som ga både dårlig toppfart og en lite sporty båt, i den grad en camping cruiser blir sporty! Til info har en kompis med Ibiza 24 touring - 300 hk Suzuki som kjører 21" stigning. Toppfart 52 knop og topp turtall 6200 rpm. Denne båten er lettdreven og veier ca. 1550 kg. Redigert 10.August.2015 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 11.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Da har jeg fått svar også fra Progressing. Hei Takk for din henvendelse. Her ville vi nok ha brukt en Ballistic BA933521(14-3/8 x 21) Se vedlegget Veil pris BA933521, 3920,- + mva. Veil pris HUB VX204, 490,- + mva. Veil pris VX991372(high horsepower sleeve) 100,- + mva. (denne kommer inn på lager neste uke) Det andre er eventuelt lagervare. Vanskelig å se utifra videosnutten om motoren har riktig høyde. Håper dette var til hjelp. Mao anbefaler de en propell som vel da teoretisk er enda mer tungdrevet, siden den har større diameter. Det kan vel hende designet er såpass annerledes at målene ikke kan sammenliknes med Suzukipropellen direkte? Jeg har spurt om dette, så får vi se om jeg kanskje skal ta sjansen på å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Har jeg missforstått lit, er ikke 14 3/8x21 lit lettere en 15x21. Jeg har alltid trodd at det første tallet er teoretisk antal tommer propellen skrur seg frem i vannet på en omdreining. Da sulle jo denne bli ørlitegranne lettere en orginalen. Mulig jeg har helt feil. Følger med i spenning, du får helt sikkert komentarer fra flere som har mye mere greie på dette en meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 11.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Har jeg missforstått lit, er ikke 14 3/8x21 lit lettere en 15x21. Jeg har alltid trodd at det første tallet er teoretisk antal tommer propellen skrur seg frem i vannet på en omdreining. Da sulle jo denne bli ørlitegranne lettere en orginalen. Mulig jeg har helt feil. Følger med i spenning, du får helt sikkert komentarer fra flere som har mye mere greie på dette en meg. Huff, jeg har tenkt at jeg hadde 13x21, men det var jo 15x21. :-) Da forstår jeg forslaget til Progressing bedre. Forøvrig er det diameter x stigning, altså skrur propellen seg frem med 21 tommer i et fast materiale. (Om jeg har forstått det rett) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiser75 Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Hei. Jeg har samme båt og motor og oppnår vel 5900 omin og 43-45 knop, avhengig av ant personer og drivstoff, vindretning og sjø. Jeg har både baugpropell, ankervinsj og annet utstyr ombord. Du må trimme ut 70-100%. Ser på midtsiden.no at de får 46 kn og har 67% trim. Den båten er ikke bunnsmurt og da vinner du fort 2-3 kn. Tidligere omtaler snakket om at båten skulle oppnå ca 50kn når de fant riktig propell, men det har de tydeligvis ikke klart. Slik jeg ser det så må noe være galt med din båt/motor hvis du ikke oppnår høyere turtall, forutsatt at du trimmer tilstrekkelig ut. Ta kontakt med forhandler. 3x15x291, det første er antall blader, det andre er diameteren og siste er stigningen, dvs distansen propellen teoretisk beveger fremover i fast materiale på en omdreining. Hadde vært interessant å hørt om noen har prøvd andre propeller enn det som er montert originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 11.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Hei. Jeg har samme båt og motor og oppnår vel 5900 omin og 43-45 knop, avhengig av ant personer og drivstoff, vindretning og sjø. Jeg har både baugpropell, ankervinsj og annet utstyr ombord. Du må trimme ut 70-100%. Ser på midtsiden.no at de får 46 kn og har 67% trim. Den båten er ikke bunnsmurt og da vinner du fort 2-3 kn. Tidligere omtaler snakket om at båten skulle oppnå ca 50kn når de fant riktig propell, men det har de tydeligvis ikke klart. Slik jeg ser det så må noe være galt med din båt/motor hvis du ikke oppnår høyere turtall, forutsatt at du trimmer tilstrekkelig ut. Ta kontakt med forhandler. 3x15x291, det første er antall blader, det andre er diameteren og siste er stigningen, dvs distansen propellen teoretisk beveger fremover i fast materiale på en omdreining. Hadde vært interessant å hørt om noen har prøvd andre propeller enn det som er montert originalt. Hei. Jeg har forsøkt å trimme ut til 100% og oppnår da ca 5900 o/min, men uten at farten stiger. Det høres ut for meg som om propellen da begynner å suge litt luft. Eksoslyden blir også litt høyere. Jeg sendte mail til Progressing nå og bestilte den foreslåtte propellen. Blir spennende. Vet du hvilken høyde din motor er montert i? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiser75 Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Hei. Mener den er montert i samme høyde. Forventer at dette blir gjort riktig når det kjøpes samlet av forhandler. Har du snakket med Askeladden eller Båtensbeste i Bergen? Snakk men Jonathan som det refereres til i omtalen i midtsiden. http://www.midtsiden.no/provekjoring-av-raske-askeladdarJeg tenkte jeg skulle sjekke litt jeg også. Når jeg klarte 45kn så var det med nesten tom båt og medvind. Må innrømme at jeg hadde forventninger om å nærme meg 50kn. I alle testene jeg har lest så har de jo lett fått 45kn med to personer ombord og ikke optimale forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 (redigert) Tror nok kun det er Verado 350 som evt. kan klare å dra disse opp i godt over 45 knop. C75 er nok ikke den aller mest lettdrevne båten i klassen. En annen teori kan være at motoren skal monteres relativt lavt på disse båtene for at man skal kunne trimme opp høyere enn man gjør på andre båter. Målet må da være å få løftet forskipet opp av vannet, men samtidig taper man jo litt skyvekraft når kraftens arm rettes på skrå nedover istedenfor rett fram. Vedr. Ballistic propell så hadde jeg nok vurdert Enertia (evt. Enertia Eco) istedenfor, når man nå skal svi av noen båtlapper på propell. Men en propell med litt mindre diameter vil øke turtallet noe siden den er lettere å dra rundt, men skyvekraften minsker også litt i teorien. Så det har vel litt med båtvekt og slipp-prosent å gjøre hva slags resultat man får til slutt. Alltid spennende med propell og fart Redigert 12.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.