Jump to content

Har jeg riktig propell og høyde? Askeladden C75/300HK

Hardtop

Recommended Posts

Båten er temmelig ren under, ligger i Drammensfjorden nær elven hvor det er nesten ferskvann. Lite groe.

Progress var overrasket over det dårlige resultatet med den propellen de anbefalte. Om noen ønsker å synse litt, er jeg takknemlig for andre forslag/erfaringer fra sortimentet der. http://www.progressing.no/utenbords.html#nil

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe inn flere propeller av andre merker, selv om jeg kanskje skulle ha gått for en Enertia i første omgang. Da må jeg i såfall teste den i forkant.

Progress må vel holde seg til de propellene de fører, og i propellverdenen kan det nok betegnes som noe mangelfullt.

Enertia er testet såpass mye allerede med resultater i toppklassen sammenlignet med andre propeller, så den er nok alltid bankers.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hva ble turtall på maks? Du nevner 37-38 knop som farten på topp.

Gjerne også turtall og fart på lavere nivå også.

Progressive har også andre propellere som muligens kan være bedre egnet... Men det er kjekt med litt tall.

På maks (37-38 knop) var det ca 6000-6100 o/min, noe som steg til 6300 o/min ved trim over 50% pga kavitasjon. Da sank også hastigheten.

Ved ca 20 knop lå turtallet rundt 3600 o/min, altså ca 1000-1500 over originalt.

Ja evt. fra USA og/eller ebay men dollarkursen er jo høy for tiden, kr 8.30.

Så antagelige ikke så veldig mye å spare.

Husk at det er to typer Enertia, med og uten Eco.

Vil anta at den nye Enertia Eco er mest fornuftig men kanskje det finnes noe brukt av vanlig Enertia til grei pris.

Hovedfordelen med Eco er forbedret marsjfart/midlere turtall og dermed redusert forbruk i marsjfart.

Info på norsk http://www.mercurymercruiser.com/mercury-mercruiser/no/parts--accessories/mercury-enertia-eco-propeller-17p.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=PUXur_xYvq4

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Du har en propell som er til 150 til 200 Hk Suzuki. Mens 300AP skal ha en 16 dia med enten 19 eller 21 1/2 pitch sikkert pga gir utveksling (vil jeg tro for å få den oppgitte maks på ca 44-45kn). Det kan du ta opp med leverandøren! For du har mye slip slik den er nå, med lite effektivitet. Husker ikke om denne er ny...men om mulig få tak i en propell som passer motoren!!!

Du har en propell som er til 150 til 200 Hk Suzuki. Mens 300AP skal ha en 16 dia med enten 19 eller 21 1/2 pitch sikkert pga gir utveksling (vil jeg tro for å få den oppgitte maks på ca 44-45kn). Det kan du ta opp med leverandøren! For du har mye slip slik den er nå, med lite effektivitet. Husker ikke om denne er ny...men om mulig få tak i en propell som passer motoren!!!

Denne propellen er jo levert til alle C75 fra askeladden, og mange (de fleste) oppnår jo 44+ med den propellen.

Nå er Progressing meget imøtekommende og tar Ballisticen i retur, så da åpner det seg en mulighet for å prøve seg på en Enertia senere.

Var ute og badet i det fine været vi hadde i Drammen i dag, og sjekket da trimflapsene. De er montert helt i flukt med bunnen, så der er det en mulig feilkilde. Tenkte å løsne sylinderen i øvre festet, og binde opp flapsene for å se om det spiller inn.

Ja evt. fra USA og/eller ebay men dollarkursen er jo høy for tiden, kr 8.30.

Så antagelige ikke så veldig mye å spare.

Husk at det er to typer Enertia, med og uten Eco.

Vil anta at den nye Enertia Eco er mest fornuftig men kanskje det finnes noe brukt av vanlig Enertia til grei pris.

Hovedfordelen med Eco er forbedret marsjfart/midlere turtall og dermed redusert forbruk i marsjfart.

Info på norsk http://www.mercurymercruiser.com/mercury-mercruiser/no/parts--accessories/mercury-enertia-eco-propeller-17p.aspx

Takk for god info, teerex. Har du (eller andre) et forslag til fornuftig dimensjon på en Enertia Eco? Er 16x19, som alfalfa nevner, det de fleste ville sagt var nærmest mål? Mener ikke å betvile kompetansen til alfalfa, men har begynt å forstå at dette er like mye religion som når man diskuterer benar eller linolje på trebåter. :-)

Edit: Ser nå at den kun kommer i 16" og stigning 17/19/21/23, og da vil vel alt annet en 16x19 være feil.

Forsøkte meg på propellkalkulatoren til Mercury også, med vekt på drivstofføkonomi. Den foreslo seks mulige propeller - men ikke Eco.

Redigert av Hardtop (see edit history)

Relativt fersk diskusjon om propeller til DF300.

Enertia Eco 16x19 foreslås til 23 fots båt http://www.thehulltruth.com/boating-forum/576339-300hp-suzuki-what-size-prop.html

Her en 20-siders !!! diskusjon om Enertia Eco http://www.thehulltruth.com/boating-forum/546135-mercury-enertia-eco-test-results.html

Et lite utdrag: "Eco's are progressive pitch props so a 19p is basically a 21p."

Mercury-produktnummeret er 48-8M0040400

Trenger hub-kit til DF300 i tillegg, Mercury 835281Q1

http://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28882/enertia-eco-16-x-19-mercury-rh-propeller-48-8m0040400

Ca kr 5.800 inkl. mva men + frakt.

http://www.alltforsjon.se/press/pressmeddelanden/utstallare/10468?action=a

Da er Enertia Eco 16x19 bestilt fra Bakken Motor. :-)

Ellers har jeg nå sett 43 knop glimtvis på GPS etter å ha kjørt i litt røff sjø. Når bølgene ble såpass store at båten hoppet fra topp til topp med hekken, økte farten. Fikk også tips fra Torry hos Askeladden:

For og få ut maks fart må en trimme motor som Rune presiserer 80-95%. Det som også er viktig at motor for kjørt en god del på høye turtall da skal den etter noe tid gi litt ekstra.

Jeg vet ikke hvordan motoren er kjørt men som nevnt trenger motorene og få gå på høye turtall

Så da får jeg slutte med daukjøringa. :-)

Har i dag vært og målt lit på en tilsvarende båt med en 250hk motor, kavitasjonsplaten er slik det er nå med den flate bunn partiet av hjølen 4 cm under kjølen. Vist en da tenker seg at kjølen hadde gått helt ut i en spiss så hadde båten vært 3 cm dypere, det vil si at kavitasjonsplata da fortsatt er 1 cm undet kjølen. Jeg vet ikke hvor mye dette har og si men ser jo at vist en flytter motoren opp i øverste hull så vil jo motoren da teoretisk være 1 cm over kjølen men i praksis på grunn av det flate partiet på kjølen fortsatt være 2 cm under kjølen.

bilde

Toppen av pinnen er undersiden av kjølen. Fra toppen av pinnen til kavitasjonsplata er det 4 cm når motoren er tiltet helt ned.

Vi har jo hatt en fantastisk sommerdag i dag med 18,5 grader i skjøen så jeg fikke badet lit og inspisert båten lit under, en ting som slo meg da er oveflaten på bunnståffet. Det føles som et sannpapir av korning 80. Burde det ikke være helt glatt?

Har tengt litt på dette og lurer på om det er derfor at samme båt med samme oppsett har foskjelig toppfart. Rett og slett fordi at det er forskjelig overflate ruhet på bunnståff som er brukt på disse båtene.

Redigert av Lunde14 (see edit history)

Du må ikke trimme motoren helt ned men litt opp slik at antiventilasjonsplata (ja den heter egentlig det) er parallell med bunnen av båten (for måling av monteringshøyden).

Hei Teerex

Ja det tengte jeg også på men dette var ikke min båt, denne sto på land hos en forhandler, så siden dette var i går (søndag ettermidag) var det ikke aktuelt og trimme motoren ut til rett posisjon.

Ser ut ifra dine komentarer her i denne tråden og andre tråder her på forumet at du er over middels oppdatert på dette med motor/ propell/ fart. (bra for oss andre uvitende at noen brenner for dette ) ville det ha noe forseg og løfte motoren opp et hull, har glemt og måle dette men vil tro at det utgjør ca 2cm. Antivetilasjonsplata vil jo fortsatt være under kjølen men den vil jo i allefall komme lit nærmere rett posisjon.

Noen mener at C75 må ha motoren lavt montert fordi man må kunne trimme langt ut for å få løftet baugen på båten, for optimal fart.

Trimmer man langt nok ut så kommer jo plata forsåvidt over kjølen.

Med høyere montert motor kan man ikke trimme så langt ut.

Så det blir nesten som å måtte velge mellom pest eller kolera, når det gjelder å få mest mulig ut av kreftene på akkurat denne båten  :saint:

Rake gradene på propellbladene gir mulighet for baugløft. Det gir en vannsøyle ut fra propellen som er konformet. Om propellen er kun delvis nedi vannet vil dette allikevel gi baugløft. Slik at det løfter baugen ved trim. Har man en nøytral rake vil ikke trim gi baugløft. Men kun spin/ventilering.

De propellene du har blitt foreslått har en rake over 20grader som vil kunne gi (mulighet for) baugløft når du trimmer motoren.

Jeg tror nok denne motoren er noe lavt montert og at du vil kunne bruke den med et hulls høyere montering. Men det vil nok ikke gi mye økt fart. Ettersom du trenger å flytte mye vann for å få opp fart med din sakteroterende propell, og noe tregdrevne skrog. Med mye vann mener jeg at en propell som ligger dypt i vannet vil ha mer tyngde av vann bak bladene særlig i den øvre del av rotasjonen nær vannoverflaten. Ligger propellen nærmere vannoverflaten vil noe vann skyves lett bakover uten at det møter samme store motstand som vannet i nedre del av propellen. Dermed blir resultatet lavere fart.

Dersom det er et mer lettdrevet skrog, vil man kunne ha større stigning og skyve mer på nedre del av propell og ha høyere montert motor. Det reduserer kraften, men også drag/motstand som undervannshuset gir. Og om drag>kraftbehov fra vannsøylen fra propeller vil man kunne heve motoren - forenklet sagt. Og må testes for å se hva som skjer med ulike motorer, propeller og skrog...

Da har jeg prøvekjørt Enertia Eco 16x19.

Det var dessverre ikke videre suksess på denne båten. Oppnådde omtrent samme toppfart som original 15x21, kanskje en halv knop ekstra. Turtallet var da 6000 - 6100 o/min, trimmet ut til rundt 80% før den begynte å kavitere.

Ved marsj på 3500 o/min hadde jeg ca 22 knop som før, og samme forbruk (ca 28-30 l/t).

Merket at propellen var tyngre og større enn den originale, da det slo litt hardere da jeg satt motoren i gir.

Derfor er jeg nå ganske tilfreds med originalpropellen, og har fått stilt den verste nysgjerrigheten mhp propellvalg. :-)

Om noen har bruk for en Enertia Eco 16x19 så har jeg en til salgs, brukt 20 minutter. :-)

Bildene viser hvor stor denne propellen er i forhold til den originale Suzukipropellen. :-o

bilde

bilde

bilde

Nå kan du da løfte motoren mer. Denne propellen tåler dette og vil kunne gi deg bedre effekt med det oppsettet. Jeg ville prøvd to hull opp. Verdt å prøve!

Jeg har kun ett hull til å gå opp. Det var heller ikke mye jeg kunne trimme ut før denne kaviterte i marsjfart, så jeg tror jeg slår meg til ro med tingenes tilstand nå. Takk for tipsene underveis. :-)

Hvordan oppførte den seg med baugløft ift til std propellen? De bør ha ulik effekt på samme trim% på måleren. Der din org propell ut fra bildet bør ha mer trim i % på telleren for at båten skal ligge i samme vinkel i sjøen som Eco med lavere % på trim - det skal gi deg noe bedre økonomi...og fart...

Verdt å prøve noe mer for å utforske spissfindigheter som dette?

Sier han som nå er nede i bare tre propeller til nåværende båt...

(og var der for sent ute med den ja)

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...