Jump to content

Har jeg riktig propell og høyde? Askeladden C75/300HK

Hardtop

Recommended Posts

Hvordan oppførte den seg med baugløft ift til std propellen? De bør ha ulik effekt på samme trim% på måleren. Der din org propell ut fra bildet bør ha mer trim i % på telleren for at båten skal ligge i samme vinkel i sjøen som Eco med lavere % på trim - det skal gi deg noe bedre økonomi...og fart...

Verdt å prøve noe mer for å utforske spissfindigheter som dette?

Sier han som nå er nede i bare tre propeller til nåværende båt...

(og var der for sent ute med den ja)

Jeg opplevde, på den korte prøveturen, at båten lå som den pleier i vannet. Det ble noe mer eksoslyd ved mye trim - noe som kanskje skyldes mer kavitasjon. Følte ikke noe stor forskjell i løft. Jeg har nok inntrykk av at denne båten ikke uten videre setter seg på hælen, og at det er der farten ligger. Fikk som sagt høyere fart da jeg hoppet på bølger.

Får se om jeg orker et bad i helgen, og koble vekk trimplanene. :-)

Hei! Da er den testet. Gammel propell var Ballistic 14 1/2x22xl. Motor sitter litt høyt montert og fikk litt lite turtall (5600 og 45knop) derfor ønsket jeg å prøve ny propell. Med Ballistic kunne jeg nesten ikke kjøre sving med noe trim uten at propellen slapp. Har klart 46,8 knop i mye sjø riktig vei?. Begge propeller er testet på ganske flatt vann.

3000 rpm Ballistic 20 knop. Eco 22 knop.

4000 rpm Ballistic 28 knop. Eco 32 knop.

5000 rpm Ballistic 39 knop. Eco 41,5 knop.

Med Eco ble maks turtall 6050rpm, 47 knop og mye bedre baugløft. Den klarer også kjøre sving med 50% trim. Håper å klare de magiske 50 i rette forhold. Er godt fornøyd med ny propell.

Mvh

Per Magnus.

Hei! Da er den testet. Gammel propell var Ballistic 14 1/2x22xl. Motor sitter litt høyt montert og fikk litt lite turtall (5600 og 45knop) derfor ønsket jeg å prøve ny propell. Med Ballistic kunne jeg nesten ikke kjøre sving med noe trim uten at propellen slapp. Har klart 46,8 knop i mye sjø riktig vei. Begge propeller er testet på ganske flatt vann.

3000 rpm Ballistic 20 knop. Eco 22 knop.

4000 rpm Ballistic 28 knop. Eco 32 knop.

5000 rpm Ballistic 39 knop. Eco 41,5 knop.

Med Eco ble maks turtall 6050rpm, 47 knop og mye bedre baugløft. Den klarer også kjøre sving med 50% trim. Håper å klare de magiske 50 i rette forhold. Er godt fornøyd med ny propell.

Mvh

Per Magnus.

Så bra! Dette er jo på linje med det de fleste rapporterer. :-)

Har fulgt tråden og støtter trådstarter. Legg bort knopmaset og kos deg med båten. Kanskje motor løsner litt også etterhvert ser ikke ut til at Askeladden skroget er laget for fart. Kjenner ikke vekten til båten men sammenligner msn med Ibiza 24t med 300 hk gjør den 52 med lett båt. Nordkapp 760 Noblesse gjør 48 med 250HO

Koser meg maks med båten. :-) Har siden anskaffelsen i juli kjørt motoren 65 timer, og var en tur/retur Drammen - Tønsberg senest i går. Båten går som en drøm, og alt er kos.

Jeg er allikevel skrudd slik sammen at jeg lurer på hva årsaken er til at denne båten har svakere ytelser enn andre helt identiske båter.

Det er mer nysgjerrighet enn noe annet, og jeg har veldig lyst til å finne ut hva årsaken er. Propellen er frikjent. :-)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være en av følgende årsaker:

-Trimflaps montert feil, hindrer baugløft..

-Motoren yter ikke det den skal.

-Bunnstoffet er påført med spett.

-Båten er av en eller annen grunn for tung

Sistnevnte har jeg lite tro på da båten gjør 38-39 knop med 6 voksne ombord. Det eksluderer kanskje punkt 2 også. :-)

Filmet flapsene trimmet maksimalt opp, motor trimmet til 80%, full gass. De er ihvertfall ikke fri fra vannet, men vet ikke om det er nok til å hindre baugløftet.

Redigert av Hardtop (see edit history)

Trimflaps gir mer våt flate og kan skape sug som virkelig er som å kjøre med "dreggen ute". De skal være tørre med mindre man virkelig trenger dem i sjøen. Og dessverre er det mange som tenker at disse skal monteres jevnt med skrog. De skal noe over bunn av skroget. Og skal kunne vippes fritt opp.

Med mindre vi snakker overflatemonterte drev med egen balanse i skroget. Fabio Buzzi, Goldfish p1 etc er der men det er laget for å være i funksjon Og der er de montert vannrett...

Du skriver at bunnstoffet kjennes ut som sandpapir...

Jeg fikk et stalltips om å helle i cayennepepper i bunnstoffet for å unngå groing.

Så da jeg kjøpte en ny ibiza 20 med suzuki 175 var skuffelsen stor da den kun gikk 41 knop.

Verkstedet til forhandler hadde påført bunnsmørningen med min pepper i..

Etter mye testing og synsing kjente jeg under båten og der kjentes det ut som sandpapir...

Tok opp båten og heldigvis hadde grunningen løsnet flere plasser så da måtte versted ta av alt bunnstoff og ta alt på nytt, nå uten cayennepepper...

Ny toppfart ble 47 knop! Så glatt bunnstoff har alt å si...

• 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Bruk rull til lakk, med kort bust, og du kan påføre med noe tunning, det er vel 5% som er grensen. Men om du bruker tynnfilm bunnstoff som Hempel Glidespeed/Waterglide eller International VC17 slipper du å tynne.

Denne ruglete bunnen tar fort noen knop! Selv om bilde er vanskelig å vurdere det ut fra ser dette ikke bra ut på en båt som skal gå over 20 knop. Den viktigste flaten å få glatt er den delen som treffer sjøen først under fart. Om du trimmer rett så skal vannet treffe skroget ca midt på skroget i lengderetning. Slip fra noe foran midt på skroget og så halve resterende skrog bakover med (dvs ca 1/4 av skroget fra midt i mellom baug og hekk og til mellom midt på og hekk).

Har malt litt med maling inne i huset de siste ukene, og med rull får en en appelsinhud-struktur, uansett nesten.

Med pensel får en stripestruktur.... Med en fordriver etter en rulle så blir det glattest.

Teknikken jeg brukte for å få glattest mulig på listemaling, er rulle på lite område av gangen, så dra kjapt og lett over med fordriver (myk/bred pensel), og deretter fortsette. Er vel dette som er teknikken med lakkering av trebåter også, i tillegg til pussing mellom lagene.

Til raskere malingen eller bunnstoffet tørker, jo mindre områder kan en ta mellom hver utstrykng med fordriveren, ellers blir det sticky...

Min erfaring fra hjemmefronten og maling iallefall...

TA

• 1 måned senere...

Bare for å svare på mitt eget spørsmål her. Fant ut at årsaken til laber topphastighet var for mye struktur i bunnstoffet. La merke til at det var rullet på med veldig ru overflate, så jeg brukte en times tid og pusset over med 320 papir på skaft. Nå oppnår jeg 43+ knop og 5900-6000 o/min med full bensin- og vanntank. :-)

Noen ganger må også nye motorer kjøres inn litt for å yte max!  En turklar båt er jo også ofte noen kg tyngre enn testbåten som er brukt når brosjyrene på båten er laget! :-) men klart oppgitt fart er oppgitt fart..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

De har som regel ikke bunnstoff på når de tester nye båter før serieproduksjon og salg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 år senere...

Problemet som oppstår hvis motoren står for høyt er som regel at motoren ikke kan trimmes langt nok ut før den slipper, og da får man ikke baugen opp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 32 minutes ago:

Problemet som oppstår hvis motoren står for høyt er som regel at motoren ikke kan trimmes langt nok ut før den slipper, og da får man ikke baugen opp.

Dette er helt avhengig av propellen og dens design!!!!

Dersom propellen har rake vinkel som gir en bred søyle med vann og med dobbelcupping (feks Turbo-Props Lightning kan du heve/montere høyt motoren til motoren mister kjølevannet uten av propellen mister grep i vannet, samtidig som du trimmer den ut og hever baugen. Det er vannsøylen som propellen skaper  - den er enten en smal søyle som en rør rett ut fra propellen - det er enkelt å tenke seg at om det "røret" ligger helt i vannoverflaten og man trimmer ut vil vannsøylen slippe taket i sjøen og ikke kunne gi deg mulighet for å trimme baugen ut av vennet.

Fysikk, fysikk!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...