Jump to content

Har jeg riktig propell og høyde? Askeladden C75/300HK

Hardtop

Recommended Posts

Ja det er normalt. Helt flatt hav er ikke optimalt for max. toppfart.

Skroget trenger litt luft under.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Testet igjen i går og klarte 44kn med full tank og diverse annet utstyr. Ca 80% trim ga best resultat og 5900 omin. Min motor har gått ca 40 timer og hadde service ved 20 timer.Har også snakket med min forhandler og grunnen til at de oppnår noe høyere hastigheter i testene er at de bruker båter uten bunnstoff og motorer som ikke er innkjørt. Gir du full gass på ny motor får du høyere effekt enn en som kjøres inn etter boka, men du forkorter levetiden til motoren betraktelig. Hvis du ikke får mere enn 5500omin og 41 kn bør du ta kontakt med forhandler da noe må være galt. Kan være så enkelt som at trimplan er montert for lavt.

Høres besynderlig ut at motoren skulle ha mest effekt før innkjøringa. De fleste motorer yter jo noe bedre etter x antall timers kjøring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Testet igjen i går og klarte 44kn med full tank og diverse annet utstyr. Ca 80% trim ga best resultat og 5900 omin. Min motor har gått ca 40 timer og hadde service ved 20 timer.Har også snakket med min forhandler og grunnen til at de oppnår noe høyere hastigheter i testene er at de bruker båter uten bunnstoff og motorer som ikke er innkjørt. Gir du full gass på ny motor får du høyere effekt enn en som kjøres inn etter boka, men du forkorter levetiden til motoren betraktelig. Hvis du ikke får mere enn 5500omin og 41 kn bør du ta kontakt med forhandler da noe må være galt. Kan være så enkelt som at trimplan er montert for lavt.

Jeg testet også igjen i dag, halv tank og 70% trim ga 41 knop ved 5700 o/min. Mer trim ga bare mer turtall. Skal sjekke trimplanteorien, samt alt annet som er festet bak der. Trimplanene har forresten begynt å ruste ganske friskt i selve hengslet, litt rart i og med at det er rustfritt stål.

Hei

Jeg har en C75 Center Cabin med DF300 som er noe tyngre og har mer luftmotstand enn cruiser.

Jeg klarer 43 kn gps på full med 2 pers og 40.5 med 4 pers og litt baggasje.

Maks turtall er 5700-5800 som er innfor anbefalt område

Prop er 3x15x21 som alle tydligvis har.

Da er motor trimmet ut 35 til 50 % på instrument.

Jeg kan trimme ut mer som gir maks turtall 5950 men ikke mer fart.

Båt er originalt bunnsmurt.

Det som forundrer meg ar at DF300 er konstruert for 16 toms propeller mens den leveres med 15 på denne båten.

I listen til suzuki kommer kun 16 toms propeller som aktuelle.

Vil tro at en 3x16x18.5 eller 3x16x20 vil passe denne båten.

Jeg synes forøvrig at propellen fungerer bra som allround bruk og sitter godt i vannet ved høy trim, bølger etc.

Kunne kanskje ønsket litt høyere turtall og bedre akselerasjon, men motor er sterk og seig nok til at det aldri er problem å komme i plan.

Det sies at suzuki originalpropeller har høyere pitch i praksis enn merking tilsir.

Båten er med sin høyde noe plaget av at propellen sitt moment legger båten noe over mot babord som igjen må korrigeres med vektforflytting eller trimplan.

Jeg ville sjekket opp problemet mot din forhandler da du helt klart ikke oppnår riktig fart og turtall.

Hei

Jeg har en C75 Center Cabin med DF300 som er noe tyngre og har mer luftmotstand enn cruiser.

Jeg klarer 43 kn gps på full med 2 pers og 40.5 med 4 pers og litt baggasje.

Maks turtall er 5700-5800 som er innfor anbefalt område

Prop er 3x15x21 som alle tydligvis har.

Da er motor trimmet ut 35 til 50 % på instrument.

Jeg kan trimme ut mer som gir maks turtall 5950 men ikke mer fart.

Båt er originalt bunnsmurt.

Det som forundrer meg ar at DF300 er konstruert for 16 toms propeller mens den leveres med 15 på denne båten.

I listen til suzuki kommer kun 16 toms propeller som aktuelle.

Vil tro at en 3x16x18.5 eller 3x16x20 vil passe denne båten.

Jeg synes forøvrig at propellen fungerer bra som allround bruk og sitter godt i vannet ved høy trim, bølger etc.

Kunne kanskje ønsket litt høyere turtall og bedre akselerasjon, men motor er sterk og seig nok til at det aldri er problem å komme i plan.

Det sies at suzuki originalpropeller har høyere pitch i praksis enn merking tilsir.

Båten er med sin høyde noe plaget av at propellen sitt moment legger båten noe over mot babord som igjen må korrigeres med vektforflytting eller trimplan.

Jeg ville sjekket opp problemet mot din forhandler da du helt klart ikke oppnår riktig fart og turtall.

Takk for svar, har sendt en mail til forhandler i dag. Kjøpte båten litt brukt, så forhandleren er i Ålesund - jeg i Drammen. Det er selvfølgelig en ulempe når det kommer til eventuelle reklamasjoner og spørsmål.

Har du lagt merke til hva slags forbruk og fart du har ved f.eks 3500 o/min? Jeg ligger da på ca 22 knop og 28-29 l/t.

Husker ikke direkte forbrukstall og i tillegg sliter jeg med det samme som en annen i denne tråden med at forbruk pr nm ikke kommer opp i instrument.

Men har forbruk pr time som jeg må komme tilbake på.

Har så langt funnet ut at forbruket er omtrent like lavt pr nm med litt høyere fart så ligger ofte på ca 4400 omdr og ca 31kn marsj

Husker ikke direkte forbrukstall og i tillegg sliter jeg med det samme som en annen i denne tråden med at forbruk pr nm ikke kommer opp i instrument.

Men har forbruk pr time som jeg må komme tilbake på.

Har så langt funnet ut at forbruket er omtrent like lavt pr nm med litt høyere fart så ligger ofte på ca 4400 omdr og ca 31kn marsj

Forbruk pr nm er vel bare å ta antall liter forbruksmåleren viser og dividere på knop. F.eks 28l/t dividert på 22 knop, 1,27l/nm.

Pussig nok kan instrumentene vise nautiske mil pr. liter men ikke omvendt. En arv fra USA antagelig.

Hei Hardtop.

Da har jeg fått vert en tur i båten og sjekket høyden på min motor, den er montert som din med mulighet for og løftes et hull.

Glemte og sjekke forbruket men klart og få 41 knop i medvind og 40 i motvind. Turtallet er ca 5700 og 65% trim, jeg kan trimme ut til 100% og få 5950 rpm men får ikke mere fart. Tok en film ov motoren men den fikk jeg ikke til og laste opp.

Båten var nesten helt tom, har tømt den for alt ferie pic pakket som har vært i båten. Første testur ble gjort med nesten helt tom tank, kun 30 liter bensin. Etter første test så var jeg inne og fylte 180 liter bensin men kunne ikke merke noe forskjell på farten.

Har pratet lit med en kar på jobb som driver og kjører offshore race og han mener at motoren er monter alt for laft, den kan med fordel være montert med kavitasjons platen ca en tomme over kjølen, slik det ser ut på min så er den nå montert ca en tomme under kjølen. Som han sier: det er et stort undervannshus på de motorene så det er en fordel og få så mye som mulig ut av vannet.

Det var en som nevnte at trim flapsene kunne være montert feil, spurte igjen min kolega og han sier at de burde være montert ca 18-20mm over bunnen av båten slik at ved full fart og full opptrimpå flapsene så skal de være tørre. Ser på min båt at de er monter fluch med bunnen av båten, vet ikke om dette har mye og si for topp fart/ forbruk.

Som du ser av bilde er kavitasjonsplaten ca 1 tomme under kjølen og mine flaps er monter helt nede mot bunne av båten.

bilde

Redigert av Lunde14 (see edit history)

Motoren er festet på samme måte som på bildet ditt, teerex (Er vel bare fire?)

Fikk svar fra Winrace nå, at 13x21 trolig var den rette propellen mhp drivstofføkonomi. De mente testene var utført med tomme båter uten bunnstoff, og at det var årsaksgivende.

Har også sendt forespørsel til Progressing, så får vi høre hva de mener også. :-)

EDIT:  Det skal være 15x21 som var svaret fra Winrace. Korrekt opp til 45 knop iflg Ole Terjesen.

Hei Hardtop.

Da har jeg fått vert en tur i båten og sjekket høyden på min motor, den er montert som din med mulighet for og løftes et hull.

Glemte og sjekke forbruket men klart og få 41 knop i medvind og 40 i motvind. Turtallet er ca 5700 og 65% trim, jeg kan trimme ut til 100% og få 5950 rpm men får ikke mere fart. Tok en film ov motoren men den fikk jeg ikke til og laste opp.

Båten var nesten helt tom, har tømt den for alt ferie pic pakket som har vært i båten. Første testur ble gjort med nesten helt tom tank, kun 30 liter bensin. Etter første test så var jeg inne og fylte 180 liter bensin men kunne ikke merke noe forskjell på farten.

Har pratet lit med en kar på jobb som driver og kjører offshore race og han mener at motoren er monter alt for laft, den kan med fordel være montert med kavitasjons platen ca en tomme over kjølen, slik det ser ut på min så er den nå montert ca en tomme under kjølen. Som han sier: det er et stort undervannshus på de motorene så det er en fordel og få så mye som mulig ut av vannet.

Det var en som nevnte at trim flapsene kunne være montert feil, spurte igjen min kolega og han sier at de burde være montert ca 18-20mm over bunnen av båten slik at ved full fart og full opptrimpå flapsene så skal de være tørre. Ser på min båt at de er monter fluch med bunnen av båten, vet ikke om dette har mye og si for topp fart/ forbruk.

Som du ser av bilde er kavitasjonsplaten ca 1 tomme under kjølen og mine flaps er monter helt nede mot bunne av båten.

Flott, dette er jo helt likt scenario som min.

Har vært i kontakt med forhandleren som solgte båten, og fikk følgende tips:

Når det gjelder fart, er det veldig mye som spiller inn. Motor skal være riktig montert i hull 4 og propell med 21» stigning – for å oppnå optimal toppfart må man tilte helt opp i 80-90 %. Utover dette, trekker ankerwinsj, bunnstoff, drivstoffmengde o.l. ned på slike fartsmålinger. Du bør greie rundt 43 knop slik den er rigget med en person i båten.

Det kan være vært å sjekke om flaps er rett montert, det bør være ca en tommeltykkelse mellom bunn av båt og opp til flaps flaten. Det er fort gjort å miste fart her. Dette er i tilfelle fabrikk montert, så kan godt sjekkes mot ett merkeverksted.

Mao kan det se ut til at flapsene dine er for lavt montert? Jeg skal ta meg et bad en dag, og sjekke ståa her. :-)

Edit: Her er et bilde fra Finn.no, der er høyden på motor og flaps samme som på din kan det se ut til

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6126/79_643602982_xl.jpg

Redigert av Hardtop (see edit history)

C75 har jo "avkuttet" V-bunn som er flat nederst. Derav skal nok motoren ikke løftes fullt så mye som båter med hel V-bunn.

Men plata skal neppe være under bunnen uansett.

Hvis Lunde14 får til å ta bilde slik som under her blir det enklere å se.

Her måtte jeg senke et hull da antiventilasjonsplata havnet ca 5 cm over bunnen.

Bytta fra Honda til Mercury og sistnevnte har tydeligvis et par cm kortere stamme.

Det funker greit rett fram men ikke i sving, så 3 cm over ble optimalt.

Men hadde det vært "avkutta" V-bunn slik som C75 så hadde vel 1-2 cm over vært nok.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Helt enig med teerex. Det er ikke alltid en type båt som C75 Cruiser skal ha motor for høyt. Det er i hovedsak en rask cruiser ikke en speedbåt. Jeg syntes dog trådstarter gjør det vanskeligere enn det er. At selger av båten sier at den "skal" ha 21 tommer stigning og i tilleg er det en 15" i diameter skal man ikke alltid ta for god fisk. Skal du jakte de siste knopa ville jeg prøvd en annen propell da med 13" diameter og evt. 20" eller 21" stigning. Du mister litt skyv ved å gå ned på diameter men vinner nok litt fart. For å være helt ærlig så syntes jeg 43 knop på en båt som er 24 fot med 300 hk er ganske lavt så sant ikke skroget ikke er bygd for mer fart noe jg ikke kan uttale meg om.

Helt enig med teerex. Det er ikke alltid en type båt som C75 Cruiser skal ha motor for høyt. Det er i hovedsak en rask cruiser ikke en speedbåt. Jeg syntes dog trådstarter gjør det vanskeligere enn det er. At selger av båten sier at den "skal" ha 21 tommer stigning og i tilleg er det en 15" i diameter skal man ikke alltid ta for god fisk. Skal du jakte de siste knopa ville jeg prøvd en annen propell da med 13" diameter og evt. 20" eller 21" stigning. Du mister litt skyv ved å gå ned på diameter men vinner nok litt fart. For å være helt ærlig så syntes jeg 43 knop på en båt som er 24 fot med 300 hk er ganske lavt så sant ikke skroget ikke er bygd for mer fart noe jg ikke kan uttale meg om.

Det som er mest interessant her, er at identiske båter med identisk oppsett oppnår helt ulik hastighet. Propell og motor, båttype osv. er like. Forøvrig er nok en reduksjon til 13x20 noe voldsomt.

Har mottatt Ballistic 14 3/8x21 etter forslag fra Progressing i dag, så da blir det spennende å sjekk fart og forbruk. Fortsettelse følger. :-)

Ned mot 13" diameter funker neppe særlig bra, det er jo vanlig diameter i 75-115 hk klassen. Det hadde nok blitt mye propellslipp da.

Må nok på ca 14,5" eller større.

Diamater og evne til skyv vs motstand i vannet er veldig avhengig av utforming av propellbladene. Men ettersom dette er en tungdrevet båt ut fra tallene, vil nok mindre dia ikke gi noen positive effekter og ikke det jeg ville sett etter. Det blir bare kremvisping...

Jeg ville heller vurdert smalere 3bl blad og større dia (Enertia Eco/Solas Scorpion) eller mye bladareal i "vanlig" dia og 3bl som vanlig Enertia eller muligens Mirage (selv om den har større diameter). Eller lettdrevne 4 bl.

(jeg ville ikke brukt Ballistic, men om så var, en Ballistic XL som har bedre bladutforming ut mot ytre dia)

Ja beklager var litt kjapp, 13" er jo ikke egnet beklager feil info. 14,5 er selvsagt det som er korrekt? Til info har jeg 3 kompiser som har 300 Suzuki med lettere båter som kjører 20" stigning. Blir spennende å se hva du får med Ballistic tror den er egnet for litt lettere båter hvis det ikke er XL du har kjøpt? Muligens får du høyere toppfart men vil anta ut forbruket øker en del på marsj. Ønsker deg lykke til med testing

Redigert av Dagsven (see edit history)

Evt. kunne muligens en 4-blads stålpropell med mindre diameter enn 15" være noe å prøve på disse båtene.

Tja du kan bruke 15" og større også. Med den utvekslingen 1:2,06 disse har vil propellen være relativt saktegående ift de fleste i samme klasse. Som gir mulighet for større dia, evt mer bladareal. Og oppnå effektivitet. Turbo Props har egen 4bl til Suzuki i sin Turbo Offshore 1,  og en 3bl med 16" dia i Turbo Offshore II spesiellt til Suzuki.

Fikk propellen i dag, og testet den en liten tur i kveld.

Det var dessverre ikke suksess. Toppfarten sank fra 40-41 knop med originalpropellen, til 37-38 knop med Ballisticen. I tillegg økte forbruket fra 28 l/t til 31 l/t ved marsj i ca 20-22 knop.

Ved trimming ut begynner den å kavitere allerede ved 40-50%

Turtall på motoren var da ca 6000 o/min før den begynte å kavitere, og steg til 6300 o/min og lavere fart.

Da har jeg ihvertfall fått bekreftet at originalpropellen ikke er det verste alternativet å bruke. :-)

Du vil kunne få bedre fart med annen propell enn den originale, men ikke med Ballistic. Evt den minst dårlige av disse til din båt og motor er en 4 bl XL Ballitsic, men hvorfor velge noe som sannsynligvis ikke vil bli bra. Det er slik sett kange ander dårlige stålpropeller du kunne valgt som heller ikke blir bedre enn den du står på. Men det beviser ikke annet enn at du tester feil propeller...Selv om det sikkert høres veldig rart ut.

Les gjerne noen tester av propeller så ser du fort at det lages mye som ikke har særlig god ytelse.

Som sagt så lager Turo Props - som nå er kjøpt opp av Yamaha fordi de lager propeller som er gode, to egne serier med propeller til store Suzuki pga denns utveksling. Så du kan ta en kikk på turbo-props.com.

Eller velge en Mercury Enertia ECO. Den siste er sannsynligvis den som vil gi deg den beste ytelsen på både maks fart og høy marsjfart, dvs god drivstofføkopnomi. en 3x16x19"

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...