Hardtop Svart 28.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Hvordan oppførte den seg med baugløft ift til std propellen? De bør ha ulik effekt på samme trim% på måleren. Der din org propell ut fra bildet bør ha mer trim i % på telleren for at båten skal ligge i samme vinkel i sjøen som Eco med lavere % på trim - det skal gi deg noe bedre økonomi...og fart... Verdt å prøve noe mer for å utforske spissfindigheter som dette? Sier han som nå er nede i bare tre propeller til nåværende båt... (og var der for sent ute med den ja) Jeg opplevde, på den korte prøveturen, at båten lå som den pleier i vannet. Det ble noe mer eksoslyd ved mye trim - noe som kanskje skyldes mer kavitasjon. Følte ikke noe stor forskjell i løft. Jeg har nok inntrykk av at denne båten ikke uten videre setter seg på hælen, og at det er der farten ligger. Fikk som sagt høyere fart da jeg hoppet på bølger. Får se om jeg orker et bad i helgen, og koble vekk trimplanene. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 28.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Takk. Blir spennende å prøve på Gh23 med 275hk Mercury. Mvh Per Magnus ( som fortsetter jakten på flere knop) Du får komme med en rapport. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 som du ser er original propellen mer cupet og vil tåle mer trim før slurring ! Dette har vi prøvd før . Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.August.2015 Link til dette innlegget Svart 28.August.2015 Nå er vel elefantørene på original propellen singel cuppet. Mens Enertia er double cuppet og med høyere rake. Rake og dobbel cup gir en vannsøyle som gir mulighet for baugløft. Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Hei! Da er den testet. Gammel propell var Ballistic 14 1/2x22xl. Motor sitter litt høyt montert og fikk litt lite turtall (5600 og 45knop) derfor ønsket jeg å prøve ny propell. Med Ballistic kunne jeg nesten ikke kjøre sving med noe trim uten at propellen slapp. Har klart 46,8 knop i mye sjø riktig vei?. Begge propeller er testet på ganske flatt vann. 3000 rpm Ballistic 20 knop. Eco 22 knop. 4000 rpm Ballistic 28 knop. Eco 32 knop. 5000 rpm Ballistic 39 knop. Eco 41,5 knop. Med Eco ble maks turtall 6050rpm, 47 knop og mye bedre baugløft. Den klarer også kjøre sving med 50% trim. Håper å klare de magiske 50 i rette forhold. Er godt fornøyd med ny propell. Mvh Per Magnus. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Har fulgt tråden og støtter trådstarter. Legg bort knopmaset og kos deg med båten. Kanskje motor løsner litt også etterhvert? ser ikke ut til at Askeladden skroget er laget for fart. Kjenner ikke vekten til båten men sammenligner msn med Ibiza 24t med 300 hk gjør den 52 med lett båt. Nordkapp 760 Noblesse gjør 48 med 250HO Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Hei! Da er den testet. Gammel propell var Ballistic 14 1/2x22xl. Motor sitter litt høyt montert og fikk litt lite turtall (5600 og 45knop) derfor ønsket jeg å prøve ny propell. Med Ballistic kunne jeg nesten ikke kjøre sving med noe trim uten at propellen slapp. Har klart 46,8 knop i mye sjø riktig vei. Begge propeller er testet på ganske flatt vann. 3000 rpm Ballistic 20 knop. Eco 22 knop. 4000 rpm Ballistic 28 knop. Eco 32 knop. 5000 rpm Ballistic 39 knop. Eco 41,5 knop. Med Eco ble maks turtall 6050rpm, 47 knop og mye bedre baugløft. Den klarer også kjøre sving med 50% trim. Håper å klare de magiske 50 i rette forhold. Er godt fornøyd med ny propell. Mvh Per Magnus. Så bra! Dette er jo på linje med det de fleste rapporterer. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Har fulgt tråden og støtter trådstarter. Legg bort knopmaset og kos deg med båten. Kanskje motor løsner litt også etterhvert ser ikke ut til at Askeladden skroget er laget for fart. Kjenner ikke vekten til båten men sammenligner msn med Ibiza 24t med 300 hk gjør den 52 med lett båt. Nordkapp 760 Noblesse gjør 48 med 250HO Koser meg maks med båten. :-) Har siden anskaffelsen i juli kjørt motoren 65 timer, og var en tur/retur Drammen - Tønsberg senest i går. Båten går som en drøm, og alt er kos. Jeg er allikevel skrudd slik sammen at jeg lurer på hva årsaken er til at denne båten har svakere ytelser enn andre helt identiske båter. Det er mer nysgjerrighet enn noe annet, og jeg har veldig lyst til å finne ut hva årsaken er. Propellen er frikjent. :-) Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være en av følgende årsaker: -Trimflaps montert feil, hindrer baugløft.. -Motoren yter ikke det den skal. -Bunnstoffet er påført med spett. -Båten er av en eller annen grunn for tung Sistnevnte har jeg lite tro på da båten gjør 38-39 knop med 6 voksne ombord. Det eksluderer kanskje punkt 2 også. :-) Filmet flapsene trimmet maksimalt opp, motor trimmet til 80%, full gass. De er ihvertfall ikke fri fra vannet, men vet ikke om det er nok til å hindre baugløftet. Redigert 31.August.2015 av Hardtop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Trimflaps gir mer våt flate og kan skape sug som virkelig er som å kjøre med "dreggen ute". De skal være tørre med mindre man virkelig trenger dem i sjøen. Og dessverre er det mange som tenker at disse skal monteres jevnt med skrog. De skal noe over bunn av skroget. Og skal kunne vippes fritt opp. Med mindre vi snakker overflatemonterte drev med egen balanse i skroget. Fabio Buzzi, Goldfish p1 etc er der men det er laget for å være i funksjon Og der er de montert vannrett... Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Du skriver at bunnstoffet kjennes ut som sandpapir... Jeg fikk et stalltips om å helle i cayennepepper i bunnstoffet for å unngå groing. Så da jeg kjøpte en ny ibiza 20 med suzuki 175 var skuffelsen stor da den kun gikk 41 knop. Verkstedet til forhandler hadde påført bunnsmørningen med min pepper i.. Etter mye testing og synsing kjente jeg under båten og der kjentes det ut som sandpapir... Tok opp båten og heldigvis hadde grunningen løsnet flere plasser så da måtte versted ta av alt bunnstoff og ta alt på nytt, nå uten cayennepepper... Ny toppfart ble 47 knop! Så glatt bunnstoff har alt å si... Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 3.September.2015 Link til dette innlegget Svart 3.September.2015 Noen som vet hva som er optimal propell for en Ibiza Touring SE 24 med Suzuki DF300? Jeg har i dag en Suzuki 14-1/4X24 som muligens bør byttes til neste sesong p.g.a. noen hakk på det ene bladet. Båten gjør ca.48 knop uten at jeg har testet dette veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 4.September.2015 Link til dette innlegget Svart 4.September.2015 Ganske optimal propell på din Ibiza! Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 4.September.2015 Link til dette innlegget Svart 4.September.2015 Ok, flott. Takk for det. Da vet jeg hva som må bestilles. Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 26.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2015 Da er båten på land, og jeg har tatt en titt under. Bunnstoffet har en temmelig grov struktur, så jeg kommer nok til å ta en jobb der med å pusse det ned noe. Noen som har tips til hvordan jeg skal påføre nytt strøk glattest mulig? Hva med å tynne bunnstoffet litt? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 26.September.2015 Link til dette innlegget Svart 26.September.2015 vel om du skal pusse så bruk vann. masse vann slipestøvet av bunnstoff er mildt sagt heilt jævlig. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Hva ble reultatet? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Bruk rull til lakk, med kort bust, og du kan påføre med noe tunning, det er vel 5% som er grensen. Men om du bruker tynnfilm bunnstoff som Hempel Glidespeed/Waterglide eller International VC17 slipper du å tynne. Denne ruglete bunnen tar fort noen knop! Selv om bilde er vanskelig å vurdere det ut fra ser dette ikke bra ut på en båt som skal gå over 20 knop. Den viktigste flaten å få glatt er den delen som treffer sjøen først under fart. Om du trimmer rett så skal vannet treffe skroget ca midt på skroget i lengderetning. Slip fra noe foran midt på skroget og så halve resterende skrog bakover med (dvs ca 1/4 av skroget fra midt i mellom baug og hekk og til mellom midt på og hekk). Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Har malt litt med maling inne i huset de siste ukene, og med rull får en en appelsinhud-struktur, uansett nesten. Med pensel får en stripestruktur.... Med en fordriver etter en rulle så blir det glattest. Teknikken jeg brukte for å få glattest mulig på listemaling, er rulle på lite område av gangen, så dra kjapt og lett over med fordriver (myk/bred pensel), og deretter fortsette. Er vel dette som er teknikken med lakkering av trebåter også, i tillegg til pussing mellom lagene. Til raskere malingen eller bunnstoffet tørker, jo mindre områder kan en ta mellom hver utstrykng med fordriveren, ellers blir det sticky... Min erfaring fra hjemmefronten og maling iallefall... TA Sitér dette innlegget Link to post
Hardtop Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Bare for å svare på mitt eget spørsmål her. Fant ut at årsaken til laber topphastighet var for mye struktur i bunnstoffet. La merke til at det var rullet på med veldig ru overflate, så jeg brukte en times tid og pusset over med 320 papir på skaft. Nå oppnår jeg 43+ knop og 5900-6000 o/min med full bensin- og vanntank. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Takk for oppklaring Hardtop, da blir det nok lit pussing på min også når den skal opp en tur på land i løpet av sommeren. Hadde en mistanke om at det var der proplemet lå, det må jo også gi lit på forbruket at den går lettere i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Noen ganger må også nye motorer kjøres inn litt for å yte max! En turklar båt er jo også ofte noen kg tyngre enn testbåten som er brukt når brosjyrene på båten er laget! :-) men klart oppgitt fart er oppgitt fart.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 De har som regel ikke bunnstoff på når de tester nye båter før serieproduksjon og salg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
smeloe Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Gammel tråd og problemet ble løst. Men Er det noen med C75 som har prøvd å heve motor til øverste hull (5) og hvordan oppfører båt seg da? fart, økonomi etc Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Problemet som oppstår hvis motoren står for høyt er som regel at motoren ikke kan trimmes langt nok ut før den slipper, og da får man ikke baugen opp. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 17.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2017 Teerex skrev 32 minutes ago: Problemet som oppstår hvis motoren står for høyt er som regel at motoren ikke kan trimmes langt nok ut før den slipper, og da får man ikke baugen opp. Dette er helt avhengig av propellen og dens design!!!! Dersom propellen har rake vinkel som gir en bred søyle med vann og med dobbelcupping (feks Turbo-Props Lightning kan du heve/montere høyt motoren til motoren mister kjølevannet uten av propellen mister grep i vannet, samtidig som du trimmer den ut og hever baugen. Det er vannsøylen som propellen skaper - den er enten en smal søyle som en rør rett ut fra propellen - det er enkelt å tenke seg at om det "røret" ligger helt i vannoverflaten og man trimmer ut vil vannsøylen slippe taket i sjøen og ikke kunne gi deg mulighet for å trimme baugen ut av vennet. Fysikk, fysikk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.