Jump to content

NMEA-problemer med jording


Artekno

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor mye knot jeg har utført for å få GPS-posisjonen over til VHF, men nei...

 

Radio: Lowrance Link 8

GPS: fra Raymarine e7D

 

Prøver først NMEA2000.Dette HAR virket!! I allefall en liten stund. Og muligens kun mottak av AIS-data. Nå virker ingenting!! Jeg har jordet NMEA i samme punkt som e7D og VHF. Jord som da går til (-) på batteri.

 

0183 prøver jeg ut nå. Blir ikke klok på sjurereiret med tynne ledninger. Hvor mange skal koples i hop?? Er det noe som skal jordes der også, utover strømtilførsel til enhetene??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg misforstår. 'Jordingen' du beskriver, er det jordingen som skal til 'Tellus', altså jording til sjø som er for å redusere støy? Da blir det i så fall helt feil å kjøre dette til batteri minus.

 

Hos oss går dette på NMEA 0183. Jording av VHF til sjø via Dynaplate.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale å lese bruksanvisningen på utstyret. Der er det koblingsskjemaer som tydelig viser hvilke ledningsfarger som skal hvor, og hvilken funksjon de har. Og typisk er det slik at utstyret blir levert med standard kabelstokker og 6- til 8 ledninger ikke er til noe som helst, og du bruker kanskje et par- tre ledninger.

 

Se bilde, dette lederen var det som skulle til for å få opp kartet på Garmin. Resten har vi ikke bruk for, i hvert fall ikke for å få opp kartet. Denne ene lederen gir GPS-kurs og posisjon:

en_ledning_er_nok.jpg

Kanskje et par av de andre skal opp til VHF'en for posisjonsangivelse. Mesteparten av lederene forblir ubrukt i det nettverket vi la opp.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min enkle ideelle verden har "jord" vært det samme som (-) på batteriet. Noen flere kontaktpunkter på enheter eller backbone til noe annet har jeg ikke sett/forstått.

Vet ikke hvor jeg kan se hvilke enheter som er med i nettverk på e7D. Forslag??

Det BURDE jo være enkelt med 2000-nettverk, men mulig det knoter seg når RM kjører sin egen protokoll??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

hei hadde samme problemet med min Lowrance Link 8VHF som er koblet til Lowrance HDS 9 Gen2 til og begynne med ville ikke VHF-en finne nema 2000 nettet, etter lit trykking frem og tilbake kom det. neste dag var det borte igjen, kjørte da til forhandleren som jeg hadde kjøpt Link-8 av, selvfølgelig når han kom ombord så virket alt. etter det så slår jeg altid på GPS-en først og lar den starte opp før jeg slår på VHF-en vet ikke om det har noe og si men det har iallefall virket for meg i hele sommer.

Link to post
Share on other sites

Hadde alt oppe og gå noen dager i forfjor, etter oppdatering av programvare på Link 8, utenom importør, som ikke akkurat var oppdatert...

Begynner å lure på kabelbrudd eller kontaktfeil. Dyre kabler også. Vurderer å selge vhf og skaffe en RM vhf i stedet. DA burde i allefall plug-and-play teoretisk fungere??

RM har en egen protokoll og kabelsett. Jeg har en overgang fra dette til NMEA2000, og det virker jo litt "fishy"??...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Hvis softwaren i Link-8 er gammel, må den oppdateres for stabil NMEA2000 tilkobling. Så må man gå i menyene på VHFen og velge riktig kilde. (Husker ikke hvilken meny, er et år siden jeg gjorde dette selv. Husker dog at det var litt knotete.)

 

http://www.pronav.no/index.php?page=download&FilArkivID=180&KatID=1

Link to post
Share on other sites

Har lånt en plass der inntil videre Abbor, C-02. Gamle bryggene, landsiden.

Lurer fælt på om overgangskabelen fra RM til backbone er årsak... Skulle fått tak i ny og prøvd. Det funka da fint sist vi prøvde, etter oppgradering. I ca 14 dager...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

på NMEA 0183 trenger du bare 2 tråder hvis du skall motta info (Rx) fra en enhet til enn annen.........en-vegs kommunikasjon

skall det vare to-vegs så trenger du to til....dvs 4 tråder

 

se her i denne manualen

 

http://hudsonmarine.co.uk/resources/?ddownload=406

 

sid 57..........tråd 1 og 2 /grønn og hvit på MFD

 

der hadde jeg startet

 

og så skal du finne sende trådene (Tx) på radion..... 

 

og pare sammen disse......

 

du kan lese deg til + og  -.........men funker det ikke ? skift/bytt pol !.......viktig att baudrate på begge maskiner er 38400 aners er det ikke sikkert det funker

 

så lenge du har en 'talker' (Tx) kan du ha flere apparater som 'listener' (Rx)  (NMEA 0183)

 

har hatt det så mange år i GD en Garmin som sender GPS-data til 3 ulike apparater  VHF, SSB, PC

 

det er først i år jeg konvertert til NMEA 2K.........men VHF(den har både Tx/Rx)  ligger kvar på NMEA 0183

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...