Jump to content

Herder gelcoat uten tilsatt herder ?


Selfi

Recommended Posts

Hei

Jeg tror jeg har gjort en megatabbe !

Jeg holder på og restaurerer en båt og har slipt ned gelcoaten på et større område på ene siden av båten, og når jeg her i går tok å planslipte området og malte på gelcoaten så glemte jeg helt å tilsette herderen som skal være ca 2%.

I dag når jeg kjente på området så var det fortsatt seigt og jeg kom på "bommerten" :-/

Så spørsmålet er: vil det herde med tiden likevel ? Kanskje dumt spørsmål men det gjelder nesten hele bb side av bunnen på båten, så det hadde vært en stor lettelse om jeg slapp å fjerne det igjen. Jeg har planer om flere strøk uansett, kan det f.eks gjøre nytten om jeg jobber det neste laget(MED HERDER) godt inn i det første ? Vil jeg klare det ?

Redigert av rborgund (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke slik herding migrerende? Men er kanskje bare migrerende en gitt avstand fra herderen?

2% herder er jo ikke nok til at herderen kommer i kontakt med all polyesteren.

I Epoxi pleier det å være 50/50 for der må herder fysisk komme i kontakt med base.

 

Om en klarer å pensle eller spraye på et veldig tynt lag herder utenpå polyesteren så vil den vel begynne herdeprosessen, som vil fortsette gjennom hele laget? Eller sprer den seg bare minimalt utover, og vil kun herde ytre del, og indre vil fortsatt være uherdet kanskje?

 

Om den er migrerende gjennom hele laget så er det jo da bare å vaske/slipe overflaten godt etterpå for å få bort det tynne laget der det er litt mye herder representert.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

For orden skyld, gelcoat herder ikke i det hele tatt med mindre det er luftett, enten med plast eller voks over, eller i en form.

Du har nok en topcoat, og selv der kreves det 2% herder (MEKP) for å starte herdeprosessen.

 

Aceton og en plastikkskrape fjerner det som ikke er skikkelig tørket, men ikke søl rundt med aceton på gelcoat du ikke ønsker å fjerne andre steder på båten.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har gelcoaten hvertfall tørket etter et og et halvt døgn med fin temperatur, så jeg tenker jeg tar sjansen på å slipe ned det meste av det laget med k80 på planslipt og påføre et nytt lag rett utpå ? Siden det er ujevn overflate på underlaget så vil jeg jo komme inn på glassfiberen på mye av flaten, så hvis jeg da vasker over med aceton før jeg har på det nye laget så tror jeg det vil hefte godt uansett(som nytt de steder jeg er inne på glassfiber) ? Høres ikke dette fornuftig ut da ?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens, ja det er gelcoat jeg har, som skal brukes som gelcoat og ikkje trenger annet enn herder(som jeg ikke har tilsatt) ? for at den skal kunne pusses lett i overflaten for å få en finnish på den så tilsetter man da voks og parafin for å lage en topcoat ? PS: jeg er ny på feltet og tar imot alle tips med stor takknemlighet, men jeg har lest en del om dette og føler jeg har ganske god kontroll. Bortsett ifra denne megatabben jeg har gjort her da seff ? tror dere løsningen vil duge ?

Link to post
Share on other sites

Nå har gelcoaten hvertfall tørket etter et og et halvt døgn med fin temperatur, så jeg tenker jeg tar sjansen på å slipe ned det meste av det laget med k80 på planslipt og påføre et nytt lag rett utpå ? Siden det er ujevn overflate på underlaget så vil jeg jo komme inn på glassfiberen på mye av flaten, så hvis jeg da vasker over med aceton før jeg har på det nye laget så tror jeg det vil hefte godt uansett(som nytt de steder jeg er inne på glassfiber) ? Høres ikke dette fornuftig ut da ?

jo.
Link to post
Share on other sites

Med mindre du skal støpe videre over gelcoaten eller legge et lag med topcoat over kommer den alltid til å være seig da overflaten på gelcoat ikke herder i luft. Tilsetter man voks, legger dette seg på overflaten og fulstendig herding oppstår. Det er bare voksen som skiller gelcoat og toppcoat. Toppcoat kan kjøpes ferdig der man kun tilsetter herder, eller man kan tilsette gelcoaten voks + herder. For resultatet er det viktig at du forstår denne forskjeller, ellers ender du opp med et skrog som er klissete!

Link to post
Share on other sites

Med mindre du skal støpe videre over gelcoaten eller legge et lag med topcoat over kommer den alltid til å være seig da overflaten på gelcoat ikke herder i luft. Tilsetter man voks, legger dette seg på overflaten og fulstendig herding oppstår. Det er bare voksen som skiller gelcoat og toppcoat. Toppcoat kan kjøpes ferdig der man kun tilsetter herder, eller man kan tilsette gelcoaten voks + herder. For resultatet er det viktig at du forstår denne forskjeller, ellers ender du opp med et skrog som er klissete!

Ja jeg skjønner forskjellen og tenkte å få på 2 lag med gelcoat (pga ujevnheter i skroget), 1 lag topcoat, primer og bunnstoff. Men nå er ikke det første laget slik som det bør være, så derfor tenkte jeg å slipe ned det jeg får bort av dette laget før jeg tar på et nytt lag med en gang, så får jeg se på resultatet om det blir bra nok med et lag topcoat utenpå ? Hva tenker du om det ?
Link to post
Share on other sites

Og forresten så var den gelcoaten uten herder såpass seig og jæ... likevel at e bare kan glemme å pusse/slipe den bort, så e begynte å skrape det bort med en stålsparkel. Og da kom glassfiberen frem med en gang, med ei tynn hinne med gelcoat. E har en himla jobb framfor me der ja ? eller har du noen tips til enklere måter å fjerne nok til å kunne ha på ny gel ?

Link to post
Share on other sites

Såg ut som det ble et fint resultat der ja ?? men brukte du aceton før alle lagene eller bare det første for å "binde" bedre imot glassfiberen ?

støvsugde så vasket med aceton etter nedsliping. Har påført alle lag med en dags mellomrom så har ikke vasket med aceton mellom hvert lag. Tror det er ca 48 timer som er grensa men litt usikker.
Link to post
Share on other sites

Og forresten så var den gelcoaten uten herder såpass seig og jæ... likevel at e bare kan glemme å pusse/slipe den bort, så e begynte å skrape det bort med en stålsparkel. Og da kom glassfiberen frem med en gang, med ei tynn hinne med gelcoat. E har en himla jobb framfor me der ja ? eller har du noen tips til enklere måter å fjerne nok til å kunne ha på ny gel ?

skrap bort så mye som mulig så aceton og fille og vaske godt så burde det vel gå helt fint ☺ bestandig xtraarbeid med båt ?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...