Jump to content

Styring og tenning


roped

Recommended Posts

Første gangs båteier. Har Volvo Penta 115 med 250 drev. Når jeg kjører på full gass hører jeg tikkelyder, lurer på om jeg har riktig tenning, og om blandeskruen er riktig. Motoren går ellers fint med litt gass, men går ikke pent på tomgang.

Styringen er av teleskop type og forholdsvis tung.

Link to post
Share on other sites

Første gangs båteier. Har Volvo Penta 115 med 250 drev. Når jeg kjører på full gass hører jeg tikkelyder, lurer på om jeg har riktig tenning, og om blandeskruen er riktig. Motoren går ellers fint med litt gass, men går ikke pent på tomgang.

Styringen er av teleskop type og forholdsvis tung.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skjønte heller ikke helt dette med pollen, men oppfatter at det har med tikkelyder og dårlig tomgang som problem :headbang:

 

Jeg hadde en gamel AQ130 (som jeg mistenker er i slekt med din ??), og der resulterte slitt kam i at ventilene stadig var feiljusterte, med klikkelyd som resultat.

 

Så klikkelyd kan skyldes feil klaring på ventilene.

 

Men var det svar på spørsmålet :blush::confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Første gangs båteier. Har Volvo Penta 115 med 250 drev. Når jeg kjører på full gass hører jeg tikkelyder, lurer på om jeg har riktig tenning, og om blandeskruen er riktig. Motoren går ellers fint med litt gass, men går ikke pent på tomgang.

Styringen er av teleskop type og forholdsvis tung.

<{POST_SNAPBACK}>

En nevner feiljusterte ventiler som mulig årsak. Sjekk dette. En annen mulighet kan være for mye fortenning. Still fortenningen tilbake 2 grader av gangen til tikkingen forsvinner. Mål så hvilken fortenning du ligger på vha. et stroboskop. Ligger dette langt under hva motoren skal ha, sjekk vacuumfortenningen (hvis du har dette) og vektene/fjærene i fordeleren. Er mulig at en hobbytrimmer har vært på færde.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...