Jump to content

Edit History

ivar

ivar

FrodeRex skrev On 29.4.2017 at 22.01:

13,25x17 propell, 4500 RPM og båten veier 390 kg. Jeg begynner å skjønne etterhvert at det er svært få som forstår særlig mye av propeller og størrelse :) Denne båten burde jo etter alle solemerker oppnå 5500 RPM. Dette er akkurat det samme problemet jeg har. Jeg har samme motor ned 13,5" x15" propell, og en båt som veier 450 kg. Det gir 4500 RPM. 

 

dette emnet er nok litt mer komplekst enn som så - propellutforming, skrogfasonger samt effektkurver på motorene spiller en stor rolle her.  

 

.. og så er det noen motorer som ikke oppfører seg helt slik vi er vant til "fra gamle dager"  - etec 75/90 ser ut til å være av disse

 

Sitat

Mulig den var lettere i gamle dager. Fant 360 kg også, her fra år 2000.

Noe som må være feil da Galia 440 som er betydelig smalere veier ca 350 kg.

 

tror vi kan snakke om "brosjyrevekt" omtrent på samme måte som "brosjyreknop" 

ivar

ivar

FrodeRex skrev On 29.4.2017 at 22.01:

13,25x17 propell, 4500 RPM og båten veier 390 kg. Jeg begynner å skjønne etterhvert at det er svært få som forstår særlig mye av propeller og størrelse :) Denne båten burde jo etter alle solemerker oppnå 5500 RPM. Dette er akkurat det samme problemet jeg har. Jeg har samme motor ned 13,5" x15" propell, og en båt som veier 450 kg. Det gir 4500 RPM. 

 

dette emnet er nok litt mer komplekst enn som så - propellutforming, skrogfasonger samt effektkurver på motorene spiller en stor rolle her.  

 

.. og så er det noen motorer som ikke oppfører seg helt slik vi er vant til "fra gamle dager"  - etec 75/90 ser ut til å være av disse



×
×
  • Create New...