Jump to content

QL Baugpropell mister effekt etter noen sekunder


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

Har fått trøbbel med baugpropellen i ferien. På den positive siden så her jeg blitt mye bedre på å legge til uten dette hjelpemiddelet...

 

Men når det er mye strøm og vind så hadde det vært fint om den var i orden..

 

Er usikker på om det er pga av dårlig motor el spenningsfall, men mistenker at det er rele eller bøster som er sotet ned.

 

Motoren går med effekt noen skunder, for deretter å miste all kraft. Hører at motor går rundt der fremme i baugen, men hørs mer ut som en miksmaster og den gir ingen effekt.

 

Hvordan kan jeg finne ut om det er for dårlig spenning eller om det er selve motoren?

 

Hvordan rengjøre motor/børster/rele?

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Følger opp med mer: Ser i flere tråder at man har rengjort børster og releer. Skulle gjerne hatt en beskrivelse hvordan dette gjøres. Jeg vet hvordan jeg får tatt ut motoren og fått av "topplokket" på denne. Men deretter å vite hva som er børster og releer.. her er jeg litt blank..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Høres ut som noe elektrisk for meg. Sitter vel en stor boks her, ala Engbo sine? Tror det er Engbo som bygde QL på spec for VP. Den store boksen er jo releenheten. Så er spørsmålet om feil er her, eller i selve motoren eller i strømforsyningen frem til motoren. Du sier ikke noe om du har eget batteri? Har du det kan det jo være svikt i ei celle her, slik at den ikke orker å dra rundt?

Link to post
Share on other sites

Har du en fjernkontroll bruker du denne n¨r du måler spenningen direkte på Thruster.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Kom med tilbakemelding er det batteriet. Greit å vite å kunne referere til andre som får samme utfordring. Jeg har QL selv og eget batteri, sliter litt med å få startet motor jeg. Kan nesten virke som det er så lite spenning på batteriet at trustermotor ikke starter opp, når jeg går med motorene i gang og gir lading, så virker thruster. Ergo nesten motsatt av det du opplever, men mitt batteri er også koblet opp mot startbatteri i parallell, så kan godt være at det er startbatteriet som forsyner ett ødelagt trusterbatteri med spenning, kan være tilfelle hos deg også?

Link to post
Share on other sites

Synes mye tyder på defekt batteri til trusteren. Prøv å kjøre den litt uten å starte motoren. Da er den kanskje helt død. Typisk at den går normalt noen sekunder fordi batteriet holder seg oppe så lenge det får lading. Men med en gang du kjører truster tar den såpass mye strøm at et defekt batteri ikke har kraft nok, og det eneste den går på da er ladestrømmen fra dynamo og eventuelt batteri som er koblet sammen med trusterbatteriet. Er det litt snever kabling frem så holder det ikke kraften oppe.

Men for all del kan være andre ting også. Hadde målt hvilespennig på trusterbatteri før oppstart, men det sier kanskje ikke alt hvis det er er paralellkoblet med et lenger bak.

Link to post
Share on other sites

Det elektriske hos meg er et kapittel for seg, med utrolig mange rare løsninger, som har blitt til underveis ser det ut til, kjøpte båten i vinter. Skal ut med det meste av el anlegg i vinter. Hos meg er thruster batteri forsynt med lading fra ett av forbruksbatteriene såvidt jeg klarer å nøste meg frem til i spaghettien.. 

 

Lurer på å koble fra denne ladingen, og lade opp thrusterbatteri med ekstarn lader fo å sjekke om dette kan hjelpe/utelukke noe feil..

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...