Gew77 Startet 10.August.2015 Del på Facebook Startet 10.August.2015 Hei, Har fått trøbbel med baugpropellen i ferien. På den positive siden så her jeg blitt mye bedre på å legge til uten dette hjelpemiddelet... Men når det er mye strøm og vind så hadde det vært fint om den var i orden.. Er usikker på om det er pga av dårlig motor el spenningsfall, men mistenker at det er rele eller bøster som er sotet ned. Motoren går med effekt noen skunder, for deretter å miste all kraft. Hører at motor går rundt der fremme i baugen, men hørs mer ut som en miksmaster og den gir ingen effekt. Hvordan kan jeg finne ut om det er for dårlig spenning eller om det er selve motoren? Hvordan rengjøre motor/børster/rele? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Følger opp med mer: Ser i flere tråder at man har rengjort børster og releer. Skulle gjerne hatt en beskrivelse hvordan dette gjøres. Jeg vet hvordan jeg får tatt ut motoren og fått av "topplokket" på denne. Men deretter å vite hva som er børster og releer.. her er jeg litt blank.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Siden den spinner, kan det ikke heller være brytepinne/slurende aksling eller søppel som har snurret inn rundt propeller og gir full kavitering etter noen sekunder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Takk for svar, har sjekket for søppel og andre fremmedlegemer - det er det ikke. Den virker noen få sekunder - ville den gjort det med defkt brytepinne/ slurende aksling? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Høres ut som noe elektrisk for meg. Sitter vel en stor boks her, ala Engbo sine? Tror det er Engbo som bygde QL på spec for VP. Den store boksen er jo releenheten. Så er spørsmålet om feil er her, eller i selve motoren eller i strømforsyningen frem til motoren. Du sier ikke noe om du har eget batteri? Har du det kan det jo være svikt i ei celle her, slik at den ikke orker å dra rundt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Det er eget batteri på 115 AH til thrusteren. Har ikke fått målt ordentlig om dette er i orden, skal få med fruen og teste, mens jeg måler med voltmeter. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Har du en fjernkontroll bruker du denne n¨r du måler spenningen direkte på Thruster. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Kom med tilbakemelding er det batteriet. Greit å vite å kunne referere til andre som får samme utfordring. Jeg har QL selv og eget batteri, sliter litt med å få startet motor jeg. Kan nesten virke som det er så lite spenning på batteriet at trustermotor ikke starter opp, når jeg går med motorene i gang og gir lading, så virker thruster. Ergo nesten motsatt av det du opplever, men mitt batteri er også koblet opp mot startbatteri i parallell, så kan godt være at det er startbatteriet som forsyner ett ødelagt trusterbatteri med spenning, kan være tilfelle hos deg også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Synes mye tyder på defekt batteri til trusteren. Prøv å kjøre den litt uten å starte motoren. Da er den kanskje helt død. Typisk at den går normalt noen sekunder fordi batteriet holder seg oppe så lenge det får lading. Men med en gang du kjører truster tar den såpass mye strøm at et defekt batteri ikke har kraft nok, og det eneste den går på da er ladestrømmen fra dynamo og eventuelt batteri som er koblet sammen med trusterbatteriet. Er det litt snever kabling frem så holder det ikke kraften oppe. Men for all del kan være andre ting også. Hadde målt hvilespennig på trusterbatteri før oppstart, men det sier kanskje ikke alt hvis det er er paralellkoblet med et lenger bak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Det elektriske hos meg er et kapittel for seg, med utrolig mange rare løsninger, som har blitt til underveis ser det ut til, kjøpte båten i vinter. Skal ut med det meste av el anlegg i vinter. Hos meg er thruster batteri forsynt med lading fra ett av forbruksbatteriene såvidt jeg klarer å nøste meg frem til i spaghettien.. Lurer på å koble fra denne ladingen, og lade opp thrusterbatteri med ekstarn lader fo å sjekke om dette kan hjelpe/utelukke noe feil.. Redigert 10.August.2015 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.