Jump to content

Båt på henger - hva er "maks" størrelse før opp/utsett blir et mas


R.O

Recommended Posts

Jeg var litt skeptisk til båt på henger - tralling. Men etter 10-12 turer syntes jeg dette fungerer genialt. Aldri groe på båten, og den står tørt og fint. Skal båten bli med fra Oslo til Sørlandet er det bare å svinge innom å henge den på bilen.  Etter litt trening er båten på vannet på no time. I dette tilfellet er båten 5m og veier 5-600kg. Er det andre som har erfaring med hyppig opp/ utsett av større båter, samt sporadisk langkjøring i helgene. Hva om båten hadde vært 19-21 fot og ekvipasjen gikk fra 600 til 1000-1200kg...?  Like enkelt, bare dyrere..?  Sikkert mange som har "hagebåter", hva er den gyllende middelvei her før dette blir mere mas en kos..?

Link to post
Share on other sites

2 tonn båt går greit, bare bilen takler det. Blir jo fort 2,6 tonn med henger da.

Blir litt mere/tyngre sveiving... så en elektrisk vinsj er nok tingen.

 

1 tonn båt går som en lek uansett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Godt poeng ang ramper. De to lokale rampene jeg bruker henholdsvis i Oslo og på Sørlandet må kunne håndtere båten. Men de fleste ramper klarer vel en 20 foter, også kommer det kanskje litt an på hengeren også? ser at noen hengere får båten lengere ut uten å drukne hele bremsesystemet...  I mitt tilfellet er det nok maks snakk om en 20-21 foter med utenbordsmotor - da snakker vi vel rundt ett tonn vanligvis...

Link to post
Share on other sites

Jeg har henger som laster 3500kg og båt på 23 fot. Litt over 2 tonn tenker jeg og elektrisk vinsj. Og det anbefales, veldig greit å bare holde knappen inne også kommer båten rolig og sikkert opp av vannet i stedet for sveiving så melkesyra spruter i armene.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Automatgir er jo en stor fordel når man skal dra opp tung båt. Ingen sluring og brent clutch.

4WD er dog en fordel uansett.. forhjulsdrift blir fort et lite problem om det ikke er helt fast og tørt underlag.

 

Biler med automatgir har ofte høyere hengervekt enn samme bil med manuell kasse. Iallefall i gamle dager.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er bil med automatgir + tung båt en uheldig combo? Eller er det problemfritt sålenge motoren klarer å dra båten opp rampa?

 

min gamle forester m/ automat klarer iallefall å dra opp 1 tonn.  

 

Også forskjell på hengere - skikkelig vugge gjør båten mye lettere å få opp.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jotto, har du ikke sett båten min på facebook? jeg trekker 3500KG og ca 11meter fra dragkroken til merkingen av utstikkende last på påhengern, det går greit 

 

Automatgir + henger = sant! slure med manuell og clutch utgår. 

 

 

Er rampen veldig sleip, det er høst, det er sand og blader osv, har det hendt jeg har måttet bruke sperrer, men kommer du deg opp rampen, er det aldri noe problem resten av turen.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er ikke automat det det en gang var. Det blir færre og færre biler med automat som har god gammeldags converter. Det som begynner å bli svært vanlig nå er dobbelklutsj- eller enkeltklutsj-kasser, og da vil tung last slite på disse clutchene også. Og de er garantert dyrere å reparere enn clutchen på en bil med manuelt gir. 

 

Men hvis man ligger godt under grensa på hva bilen tåler å trekke, så går det nok fint. Det er jo også stor forskjell på å trekke en tilhenger på vanlig kjøring, og å trekke opp en båt på  båthenger fra ei bratt rampe. Sistnevnte er som regel mye tyngre.

Link to post
Share on other sites

Jeg trakk min båt fra Trondheim til Kristiansand i sommer, og tilbake.. Totalvekt ca 1700-1800 kg. Ikke noe problem men det er slitsomt å kjøre så langt med stor henger. Og forbruket øker en del når hengeren blir tung. Jeg trekte med outlander diesel automat 4x4, og det gikk som en lek. Holdt 90 hele vegen, selv opp fra Drammen..

 

Forbruket ble 1,24 i snitt ca.. Litt mere enn forventet..

 

Opp og utsett går på 5-6 min.. Viktig med god henger når det blir så tungt!

 

[bilde

bilde

bilde

Ta med deg fruen også så kan hun ta seg av vinsjen;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ligger vel mest begrensninger i de norske lover hvor førerkortklasse totalvekt og dravekt på bil spiller inn. Har bare B men trenger vel BE for å dra båten min. Kunne gjerne tenkt meg å dratt med båten på sørlandet en sommer litt utenfor fellesferien.. Har en Subaru Legacy med lavgir som er superfin å dra tung henger med. tror det var en slags kalkulator der man kunne matche bil og henger/hengervekt med for å finne ut om kombinasjon var lovlig og med hvilket førerkort, i en tråd her tidligere

 

Forøverig så er det veldig lett å vinsje på en båt på 1000/1500 kg med henger som har gummihjul vogger og de nyeste vinsjene.

 

her er hengeren vår, en stødig Tysse med 2,50 på akslingen veldig god å kjøre med.

bilde

 

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det ligger vel mest begrensninger i de norske lover hvor førerkortklasse totalvekt og dravekt på bil spiller inn. Har bare B men trenger vel BE for å dra båten min. Kunne gjerne tenkt meg å dratt med båten på sørlandet en sommer litt utenfor fellesferien.. Har en Subaru Legacy med lavgir som er superfin å dra tung henger med. tror det var en slags kalkulator der man kunne matche bil og henger/hengervekt med for å finne ut om kombinasjon var lovlig og med hvilket førerkort, i en tråd her tidligere

 

Forøverig så er det veldig lett å vinsje på en båt på 1000/1500 kg med henger som har gummihjul vogger og de nyeste vinsjene.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Åja, noen kom meg i forkjøpet.

 

Argumenter for å ha båten på henger er forøvrig noen det og:

-Kan sette ut båten hvor man vil.

-Mindre tyveriutsatt.

-Mindre bekymring for nedbør og vind.

-Vanskelig å finne båtplass.

-Ingen begroing som nevnt.

Redigert av erlend mb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok Satans Vegvesens Tilhengerkalkulator

 

Personlig ville jeg betalt mye penger for en fast båtplass for å slippe å dra båten opp og ned på henger hver gang jeg skulle en tur utpå, og kan ikke fatte at noen gidder når man for noen lapper kan hive av et par tau og tute avgårde i stedet.

Helt enig! jeg har både flytebrygge og naust emd elektrisk vinsj, men kunne som sakt tenkt meg å dratt den med meg forskjellige steder likevel.

nå koster det ca 40-50.000 for en båtplass der det ikke er komunale faste plasser, og kan forstå tildels at folk med mindre og lette båter benytter seg av henger og ramper istedet.. i USA er jo det vanlig selv med båter på 30-40 fot!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 3 krav når jeg handla ny båt

1) påhengere

2) gå på henger bak bil, dvs <3500KG og maxbredde 250

3) soveplass

 

jeg har seff båtplass, men hender jeg tar den på bil om jeg skal lengre avstand, forbruket på bilen endrer seg ikke nevneverdig, går muligens opp 0,1-0,2 over snittet mitt

 

Har også hatt noen båter som bare har levd på henger, det er er som de sier, slit! 

 

Fantastisk deilig å slippe kranbilene, liftene og all morroa der. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjørte noen mil med denne på slep, fant ut at den faktisk var ca 3,6 tonn.

Opp relativt bratte stigninger gikk det også greit, Chrysler 3-trinns automatkasse (med overdrive og lock-up) som har historie tilbake til 60-tallet  :saint:

Men la den i 2. giret og holdt ikke full gass så det ble omkring 50 km/t opp gjennom stigningene.

Motoren er chippet men temperaturen ble ikke spesiellt høy. Men tror jeg holder meg til noe lettere saker på slep heretter.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Basert på innspill og erfaringen herfra ser det ikke ut til at jeg bør frykte uventede utfordringer ved å tralle en 20 foter. Bilen min trekker dog maks 1000kg, og på en bratt rampe i Lillesand trodde jeg automat kassa skulle ryke. Ny bil står på lista, og da blir det sannsynligvis en 4W med min 1800kg trekk, Outlander eller noe liknende...

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt(er) på henger så lenge jeg har hatt båt. Toppåret var 2011 da jeg kjørte 5000+ km med båt på henger på ett år.

 

Som andre har skrevet går i praksis grensen for enkelt trailingsliv et sted rundt 7 meter og 2 tonn. (Husk å regne med hengeren også.) Men før du kommer dit har du for lengst sagt farvell til dårlige båtslipper (tenk strand), førerkort med bare klasse B og "normale" familiebiler. I dag har jeg en Guymarine Evada 540 som gir en vekt på slepet på ganske nøyaktig 1350kg. 4WD og automatgir er din beste venn, men viktigst er 4WD. Med litt trening håndterer du fint en båt i min størrelse alene, det eneste som skaper problemer er flate slipper og/eller vind rett inn på slippen.

 

Vekt er din værste fiende med båt på henger, det er her begrensingene kommer mer enn båtens lengde. Sett deg litt inn i vedlikehold av henger, og ikke kjør for langt ut i (salt-)vann med hengeren så sparer du deg for ubehagelige overraskelser. Reservehjul til hengeren er et must på langtur, men er du heldig er det samme dimmensjoner på bil og henger så du klarer deg med ett. Med litt kreativitet får du festet reservehjulet på hengeren, og i samme slengen kan det være lurt å montere gangplanker i metall så det blir enklere å gå på hengeren også.

 

Når båten skal opp og ned, så bruk tau for å holde igjen og rette opp båten. Tauet knyter du fast både i baugen og i akterenden så du kan styre båten lett. Det er utrolig hvor mye vind du kan korrigere for med en slik løsning.

 

Siste tips/ formaning: Stropp fast båten skikkelig og kjør med påhengeren NEDE. Skulle påhengeren komme for lavt, så sett en bit 2X4 eller en vedkubbe i mellom motor og -brakett og tilt ned til motoren låser trestykket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...