R.O Startet 10.August.2015 Del på Facebook Startet 10.August.2015 Jeg var litt skeptisk til båt på henger - tralling. Men etter 10-12 turer syntes jeg dette fungerer genialt. Aldri groe på båten, og den står tørt og fint. Skal båten bli med fra Oslo til Sørlandet er det bare å svinge innom å henge den på bilen. Etter litt trening er båten på vannet på no time. I dette tilfellet er båten 5m og veier 5-600kg. Er det andre som har erfaring med hyppig opp/ utsett av større båter, samt sporadisk langkjøring i helgene. Hva om båten hadde vært 19-21 fot og ekvipasjen gikk fra 600 til 1000-1200kg...? Like enkelt, bare dyrere..? Sikkert mange som har "hagebåter", hva er den gyllende middelvei her før dette blir mere mas en kos..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) 2 tonn båt går greit, bare bilen takler det. Blir jo fort 2,6 tonn med henger da. Blir litt mere/tyngre sveiving... så en elektrisk vinsj er nok tingen. 1 tonn båt går som en lek uansett. Redigert 10.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Nå er det vel ikke alle ramper i for eksempel oslo som takler å sette ut en stor båt... Jeg måtte for eksempel til Kongen for å sette ut min (22 fot), da Bispebrygge ble for liten. Så er kanskje lurt å tenke på det og, ikke bare vekten på båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Godt poeng ang ramper. De to lokale rampene jeg bruker henholdsvis i Oslo og på Sørlandet må kunne håndtere båten. Men de fleste ramper klarer vel en 20 foter, også kommer det kanskje litt an på hengeren også? ser at noen hengere får båten lengere ut uten å drukne hele bremsesystemet... I mitt tilfellet er det nok maks snakk om en 20-21 foter med utenbordsmotor - da snakker vi vel rundt ett tonn vanligvis... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Er bil med automatgir + tung båt en uheldig combo? Eller er det problemfritt sålenge motoren klarer å dra båten opp rampa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Jeg har henger som laster 3500kg og båt på 23 fot. Litt over 2 tonn tenker jeg og elektrisk vinsj. Og det anbefales, veldig greit å bare holde knappen inne også kommer båten rolig og sikkert opp av vannet i stedet for sveiving så melkesyra spruter i armene. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Automatgir er jo en stor fordel når man skal dra opp tung båt. Ingen sluring og brent clutch. 4WD er dog en fordel uansett.. forhjulsdrift blir fort et lite problem om det ikke er helt fast og tørt underlag. Biler med automatgir har ofte høyere hengervekt enn samme bil med manuell kasse. Iallefall i gamle dager. Redigert 10.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Er bil med automatgir + tung båt en uheldig combo? Eller er det problemfritt sålenge motoren klarer å dra båten opp rampa? min gamle forester m/ automat klarer iallefall å dra opp 1 tonn. Også forskjell på hengere - skikkelig vugge gjør båten mye lettere å få opp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Jotto, har du ikke sett båten min på facebook? jeg trekker 3500KG og ca 11meter fra dragkroken til merkingen av utstikkende last på påhengern, det går greit Automatgir + henger = sant! slure med manuell og clutch utgår. Er rampen veldig sleip, det er høst, det er sand og blader osv, har det hendt jeg har måttet bruke sperrer, men kommer du deg opp rampen, er det aldri noe problem resten av turen. Redigert 10.August.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 En skal være litt forsiktig med automatkasse og tung henger. Bør ikke ha gammel olje på den og bruke litt turtall enn å la kassa gire opp under kjøring. Alt for mye moment kan knekke kassa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 De fleste? nyere biler kjører kassa i henger-trekke-modus når man kobler på hengerlysene/kontakten, på min har jeg en egen knapp som heter "tow haul" som gjør det du sier Har også en gigantisk giroljekjører for automatkassa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Ja hvis man har det så er det sikkert ingen problem Har ikke hørt om Tow haul engang jeg,hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Xc90 automatkasse er ikke glad i henger.... Det er ikke Opel automatkasse heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Lavgir og 4wd med manuell girkasse går veldig bra det også. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Jche Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Nå er ikke automat det det en gang var. Det blir færre og færre biler med automat som har god gammeldags converter. Det som begynner å bli svært vanlig nå er dobbelklutsj- eller enkeltklutsj-kasser, og da vil tung last slite på disse clutchene også. Og de er garantert dyrere å reparere enn clutchen på en bil med manuelt gir. Men hvis man ligger godt under grensa på hva bilen tåler å trekke, så går det nok fint. Det er jo også stor forskjell på å trekke en tilhenger på vanlig kjøring, og å trekke opp en båt på båthenger fra ei bratt rampe. Sistnevnte er som regel mye tyngre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Jeg trakk min båt fra Trondheim til Kristiansand i sommer, og tilbake.. Totalvekt ca 1700-1800 kg. Ikke noe problem men det er slitsomt å kjøre så langt med stor henger. Og forbruket øker en del når hengeren blir tung. Jeg trekte med outlander diesel automat 4x4, og det gikk som en lek. Holdt 90 hele vegen, selv opp fra Drammen.. Forbruket ble 1,24 i snitt ca.. Litt mere enn forventet.. Opp og utsett går på 5-6 min.. Viktig med god henger når det blir så tungt! [ Ta med deg fruen også så kan hun ta seg av vinsjen;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Det ligger vel mest begrensninger i de norske lover hvor førerkortklasse totalvekt og dravekt på bil spiller inn. Har bare B men trenger vel BE for å dra båten min. Kunne gjerne tenkt meg å dratt med båten på sørlandet en sommer litt utenfor fellesferien.. Har en Subaru Legacy med lavgir som er superfin å dra tung henger med. tror det var en slags kalkulator der man kunne matche bil og henger/hengervekt med for å finne ut om kombinasjon var lovlig og med hvilket førerkort, i en tråd her tidligere Forøverig så er det veldig lett å vinsje på en båt på 1000/1500 kg med henger som har gummihjul vogger og de nyeste vinsjene. her er hengeren vår, en stødig Tysse med 2,50 på akslingen veldig god å kjøre med. Redigert 10.August.2015 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Det er nok Satans Vegvesens Tilhengerkalkulator Personlig ville jeg betalt mye penger for en fast båtplass for å slippe å dra båten opp og ned på henger hver gang jeg skulle en tur utpå, og kan ikke fatte at noen gidder når man for noen lapper kan hive av et par tau og tute avgårde i stedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
erlend mb Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Det ligger vel mest begrensninger i de norske lover hvor førerkortklasse totalvekt og dravekt på bil spiller inn. Har bare B men trenger vel BE for å dra båten min. Kunne gjerne tenkt meg å dratt med båten på sørlandet en sommer litt utenfor fellesferien.. Har en Subaru Legacy med lavgir som er superfin å dra tung henger med. tror det var en slags kalkulator der man kunne matche bil og henger/hengervekt med for å finne ut om kombinasjon var lovlig og med hvilket førerkort, i en tråd her tidligere Forøverig så er det veldig lett å vinsje på en båt på 1000/1500 kg med henger som har gummihjul vogger og de nyeste vinsjene. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/TilhengerkalkulatorÅja, noen kom meg i forkjøpet. Argumenter for å ha båten på henger er forøvrig noen det og: -Kan sette ut båten hvor man vil. -Mindre tyveriutsatt. -Mindre bekymring for nedbør og vind. -Vanskelig å finne båtplass. -Ingen begroing som nevnt. Redigert 10.August.2015 av erlend mb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Det er nok Satans Vegvesens Tilhengerkalkulator Personlig ville jeg betalt mye penger for en fast båtplass for å slippe å dra båten opp og ned på henger hver gang jeg skulle en tur utpå, og kan ikke fatte at noen gidder når man for noen lapper kan hive av et par tau og tute avgårde i stedet. Helt enig! jeg har både flytebrygge og naust emd elektrisk vinsj, men kunne som sakt tenkt meg å dratt den med meg forskjellige steder likevel. nå koster det ca 40-50.000 for en båtplass der det ikke er komunale faste plasser, og kan forstå tildels at folk med mindre og lette båter benytter seg av henger og ramper istedet.. i USA er jo det vanlig selv med båter på 30-40 fot! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Jeg hadde 3 krav når jeg handla ny båt 1) påhengere 2) gå på henger bak bil, dvs <3500KG og maxbredde 250 3) soveplass jeg har seff båtplass, men hender jeg tar den på bil om jeg skal lengre avstand, forbruket på bilen endrer seg ikke nevneverdig, går muligens opp 0,1-0,2 over snittet mitt Har også hatt noen båter som bare har levd på henger, det er er som de sier, slit! Fantastisk deilig å slippe kranbilene, liftene og all morroa der. Redigert 10.August.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 (redigert) Kjørte noen mil med denne på slep, fant ut at den faktisk var ca 3,6 tonn. Opp relativt bratte stigninger gikk det også greit, Chrysler 3-trinns automatkasse (med overdrive og lock-up) som har historie tilbake til 60-tallet Men la den i 2. giret og holdt ikke full gass så det ble omkring 50 km/t opp gjennom stigningene. Motoren er chippet men temperaturen ble ikke spesiellt høy. Men tror jeg holder meg til noe lettere saker på slep heretter. Redigert 11.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Basert på innspill og erfaringen herfra ser det ikke ut til at jeg bør frykte uventede utfordringer ved å tralle en 20 foter. Bilen min trekker dog maks 1000kg, og på en bratt rampe i Lillesand trodde jeg automat kassa skulle ryke. Ny bil står på lista, og da blir det sannsynligvis en 4W med min 1800kg trekk, Outlander eller noe liknende... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LAKA Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Jeg har en Skibsplast 605 med totaltvekt rundt 1000 kg. Har ingen problemer med å sjøsette denne, og selv med relativt pinglete bil (Volvo V50 D2), så har det til nå gått veldig greit å få båten opp og ned. Men vær litt obs med bratte sleipe ramper og forhjulstrekk... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Team Colibri Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Jeg har hatt båt(er) på henger så lenge jeg har hatt båt. Toppåret var 2011 da jeg kjørte 5000+ km med båt på henger på ett år. Som andre har skrevet går i praksis grensen for enkelt trailingsliv et sted rundt 7 meter og 2 tonn. (Husk å regne med hengeren også.) Men før du kommer dit har du for lengst sagt farvell til dårlige båtslipper (tenk strand), førerkort med bare klasse B og "normale" familiebiler. I dag har jeg en Guymarine Evada 540 som gir en vekt på slepet på ganske nøyaktig 1350kg. 4WD og automatgir er din beste venn, men viktigst er 4WD. Med litt trening håndterer du fint en båt i min størrelse alene, det eneste som skaper problemer er flate slipper og/eller vind rett inn på slippen. Vekt er din værste fiende med båt på henger, det er her begrensingene kommer mer enn båtens lengde. Sett deg litt inn i vedlikehold av henger, og ikke kjør for langt ut i (salt-)vann med hengeren så sparer du deg for ubehagelige overraskelser. Reservehjul til hengeren er et must på langtur, men er du heldig er det samme dimmensjoner på bil og henger så du klarer deg med ett. Med litt kreativitet får du festet reservehjulet på hengeren, og i samme slengen kan det være lurt å montere gangplanker i metall så det blir enklere å gå på hengeren også. Når båten skal opp og ned, så bruk tau for å holde igjen og rette opp båten. Tauet knyter du fast både i baugen og i akterenden så du kan styre båten lett. Det er utrolig hvor mye vind du kan korrigere for med en slik løsning. Siste tips/ formaning: Stropp fast båten skikkelig og kjør med påhengeren NEDE. Skulle påhengeren komme for lavt, så sett en bit 2X4 eller en vedkubbe i mellom motor og -brakett og tilt ned til motoren låser trestykket. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.