Jump to content

Har du fått nok makrell i år? Hvis ikke: utenfor Hankø NÅ.


NilsPils

Recommended Posts

Båtkameraten og jeg var ute i helgen for å hanke inn litt makrell til hummerteinene i høst.

 

På lørdag tok vi 64 stykker som vi fryste ned og synes det var bra. Men på søndag tok det helt av. Vi tok 350 stykker på rundt to timer. Vi drev med vinden fra Missingene til Hankø og fisket med stang med hekle fra Saowanee. Til slutt ble vi så blaserte at vi ventet litt med å trekke inn før vi hadde fullt på alle kroker. Hekla mistet pynten etter hvert så det var bare blanke kroker igjen og det fisket minst like bra.

 

Det var helt villt! Da fiskekassa var full fyllte vi opp dekket på Saowanee. Vi kunne sikkert tatt tusen stykker den dagen, men heldigvis sluttet vi mens det sto på som verst.  Etterpå jobbet vi til langt på kvelden med sløying, pakking og vask av båten. Og så ringte vi hjem til konene for å be dem rydde plass i fryseboksene.

 

bilde

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er visst slik at makrell ikke har så godt av å fryses lengre enn 3 mnd? Jeg har opplevd akkurat det samme makrellfiske, veldig moro. Men i mitt tilfelle ble det strømbrudd så jeg fikk aldri testet den tre-måneders grensa for nedfrysning, dessverre. Det jeg tok ut av den fryseren etter strømbruddet, var noe helt annet enn jeg la ned i den gitt!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er visst slik at makrell ikke har så godt av å fryses lengre enn 3 mnd? .....................

Tror det gjelder feit fist og mat stort sett. Det blir ikke farlig å spise, men fettet harskner og smaker vondt etter hvert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt når det tar av med makrellen :yesnod: Stoppet på 42 stk i dag, var ute i jolla og ville ikke at makrellen skulle "skvulpe" over kanten på pøsen (bøtta) :giggle: I følge min far holder makrellen seg lengre i fryseren hvis man sørger for å bløgge den mens man fisker og lar være å sløye den før frysing. Altså fryse den hel. De har hatt makrell til middag helt uti mars, som ikke har harsknet.

Link to post
Share on other sites

Neste gang skal jeg også bare bløgge. Det er ingen liten jobb å sløye 350+ stykker! Og det etter en slitsom (men utrolig artig) fiskeøkt. Vi hadde inntrykk av at det var makrell i hele havet etter som vi drev ganske langt med vinden. Vi behøvde bare slippe hekla ut noen meter før det var fullt på alle krokene på det verste. Det er sånne minner en lever på over vinteren (når en ikke snekrer ting til båten).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Utrolig glad i makrell, men den må være dagfersk. Dessverre harskner fettet fort og tipper alle som sier de ikke liker makrell har smakt en som er et par dager gammel eller mer. Fryser du makrell bremser du harskningen, men dessverre foregår den prosessen også i fryseren. Makrell kan også syltes, da holder den lenger. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...