Jump to content

Tips omkring opptrekk i naust, materialvalg vogn, winsj, skinner++


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Skal lage et skikkelig opptrekk med vogn i naustet vårt som i første omgang skal brukes på en 15 fots robåt, eller 4-bording for de som er spesielt interessert. Denne skal jeg ut og inn med realtivt ofte da jeg ønsker å bruke den til garn og teinefiske, samt roturer når været er fint. Jeg tenker å lage skinner av autovern, samt finne meg en grei 12V vinsj på Finn.no da det ikke er 230V anlegg der. Planen er å ha radiostyring på den, slik at jeg kjører ut og inn mens jeg er i båten, slik at det går enkelt og effektivt for seg. Jeg har kommet over en vinsj på 3600kg drakraft, og tror det er i overkant, men til gjengjeld så har den vel lengre levetid om den jobber lett enn på max. Så da til det tekniske:

 

Hvordan bør underlaget til autovernene være, er det nok å legge de rett nedpå det naturlige underlaget, eller bør jeg bruke "sviller" a-la jernbaneskinner? Om sistnevnte, er det noe material som er bedre enn andre med tanke på mengden saltvann som de blir utsatt for? Siste del inn i naust blir sannsynligvis støpt i betong da det er relativt stor helling der.

 

Vognen jeg tenker å lage bør ha hjul med "lager" som tåler sjøvann, og her tenker jeg å lage til noe selv med selvsmørende nylon, eller "oilon" som det kalles. Er dette en grei løsning på lang sikt, eller finnes det bedre løsninger? Alle 4 hjulene vil være i kontakt med sjøvann hver gang båten skal ut/inn, og det er ikke ferskvann på stedet til spyling.

 

Ellers noe jeg bør tenke på så er jeg veldig glad for tips.

 

Link to post
Share on other sites

Det første jeg tenker på er at en vinsj med "overdreven" kapasitet enten har større motor (som krever mer strøm) eller går mye saktere enn en med mindre kapasitet. Med trinse og fastpunkt kan farten selvfølgelig dobles, men verdt å tenke på kanskje.

 

Der inne hos deg er det vel en blanding av grus og stein i fjøra, i alle størrelser? Om autovernet ligger rett nedi grusen så fylles de ganske fort med sand og grus. Da kommer du ikke ut med mindre det er veldig bratt der.

Kan også være en ide å bruke hjul med litt størrelse da de ikke stopper like lett som små hjul hvis det skulle komme noe oppi autovernet.

 

Materialvalg tør jeg ikke si noe bastant om, men kreosotstolper har vel desidert lengst levetid. Men det er vel ulovlig å bruke nå.. Tror bestefaren min foretrakk einer som lunner om han fant rette og lange nok. Alternativt sentvoksende furu. Løvtrær er så vidt meg bekjent ubrukelig i saltvann.

 

Lagerideen din høres bra ut synes jeg, bedre med glidelager enn rullelager på sånn konstruksjon. Alternativt kan du jo bore inn en fettnippel på hvert lager, så har du mulighet å presse inn litt fett i ny og ne.

 

Har hørt snakk om en kar på vikebukt som har samme opplegget som du vil ha, kanskje du greier å spore opp han og stjele noen ideer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat den løsningen du skisserer. Jeg har støpt skinnene ned i betongen en meter utenfor den nederste skjøten på skinnene. Som underlag har jeg kun pukk. Etter at støpen var herdet fylte jeg på med ekspanderende masse under skinnene. Dette har nå stått i tre år og ser fortsatt veldig greit ut. Det legger ser imidlertid mye rusk og rask i skinnene så jeg har en lang skrape som jeg bruker til å rense opp med. Jeg hadde ingen bilder nå, men skal nedom naustet senere så kan ta bilder da dersom det er av interesse.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post
Share on other sites

det viktige er at vinsjen du skal bruke har rett utveksling og et solig fundament!  bruker du blokk så øker du krafta.  Vi har et gammelt ankerspill med voldsom giring og en 3fas elmotor kobla til spillet så her går det seint men kontrolert. Har fjernkontroll med ledning, men er jo uansett fordel å være to stykk. men kan gjøre det alene.  bruker autovern til nesehjulet på vogna som er en flott opptrekksvogn fra Tysse..Det er betongbru og betonggulv i naustet.  Har vann på naustveggen så spyler hele hengeren og lagrene godt etterpå. Hadde jeg hatt stor båt på 4-5 tonn ville jeg valgt vogn som hadde gått på skinner. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har laget en slipp av autovern som jeg tar opp 4 tonn båt med. Ca 15 grader stigning, på det meste.

Brukte stokkene som holder autovernet i veikanten som sviller. Disse er trykkimpregnerte og er like fine i dag som da jeg la dem ut i 2011. Avstand mellom skinnene er 1,3 meter, jeg valgte ut de lengste stokkene jeg fant. Sviller og skinner fikk jeg etter et par telefoner til Mesta. Betalte 100 kr pr skinne og ingenting for stokkene.

Stokkene er delvis gravd ned i steinmassen i støa, liggende. Deretter er det fylt opp med småstein i mellomrommet mellom svillene.

Det har ikke vært bevegelse i skinnegangen.

Skinnene holdes fast i svillene vha kraftige galvaniserte franske treskruer fra Biltema med store firkantskiver på toppen. Skruene er montert parvis, en på hver sida av skinna.

Har nylonhjul som går "smørefritt" på akslingene som er av 25 mm rustfritt. Null problem.

Vinsj bruker jeg 220v med 600 kg kapasitet, via dobbel kasteblokk. Strøm fra et Kipor agregat.

Fungerer fint, og jeg setter greit opp båten alene på en times tid.

 

Hadde trodd at autovernene ville ruste etter hvert. Det har de til nå ikke gjort. En nabo av meg har laget tilsvarende opplegg, og har i tillegg lagt ned noen store sinkanoder som er forbundet med skinnene vha kobbertråd. Jeg tenker at det er de nederste skinnene som vil ruste først, ettersom de ligger å skvulper i sjøvann, men de kan jeg jo alltids bytte når det skjer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...