Jump to content

Mercruiser 4,3 V6 optimalisering


vetlebjorn

Recommended Posts

Du trenger en slik  :saint:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Regner med at dette er forgassermotor. Den er også å få i 205 hk. Hva som er forskjell vet jeg ikke. Men elektronisk tenning og Hi-tek manifolder kan være med på å øke ytelsen.

I verste fall kan du bytte kam og sikkert sette på større gassere. Men om dette er lurt vites ikke fra min side.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mye rart å bytte ut med for å få noen flere ponnier, spørsmålet er om det er verd pengene. Mercruiser leverte denne 4,3 literen med 225 hk i mange år. Forskjellene er ikke så store men det er noen ting som hjelper på. Vortec topper gir betydelig bedre dreiemoment, MPI gir noe lavere forbruk og gjør motoren lettstartet. Headers er aldri feil. Så kan man gå på med lett trimming som f.eks. bedre topplokk og innsug, litt høyere komp, hvassere kam osv. Påkostingene blir fort i drøyeste laget for en liten billigbåt, Du får mye V8'er for samme penge.... også er det langt mere kurrant med trimmingsdeler til 8'eren. Du må uansett ha en annen propell og kanskje en annen utveksling.

Finnes det noen quick fix on horses? Nja, ikke uten å plukke ned motoren og bytte mye innmat. Kan jo begynne et vinterprosjekt med å bygge en ny motor og ha klar til neste år.

Link to post
Share on other sites

Hvis du setter på et nytt innsug og 4 port Holly Marine 600CFM forgasser så yter motoren din 225 hk.
Kostnadene for dette blir fort nærmere 10 000 kroner.
Noen flere hester til kan du få skremt ut ved å bytte kamaksel og oppgradere ventilfjærer.
Problemet med å bytte kamaksel er at du risikerer å suge sjøvann fra reisere  inn motoren så her må du få tak i noen som vet hva de selger og ikke selger deg en trimkamaksel til en bilmotor.
 

Edit 205 hk som det blir henvist til tidligere i tråden er ikke en Vortec motor men det er TS sin 1997 mod og de yter 225hk med 4 port forgasser

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...