vetlebjorn Startet 10.August.2015 Del på Facebook Startet 10.August.2015 Hei! Skulle gjerne hatt litt mere futt i båten min! Sitter en 4,3l 190 hk mercruiser fra 1997 i den nå, noen som vet om det er noe trim å få tak i til disse?:) 40-50 hk til hadde gjort susen! Mvh Vetle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 hva slags båt? og hva får du av fart? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Du trenger en slik Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Du trenger en slik For å ikke glemme en arm og et bein til overs, det vil du også trenge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vetlebjorn Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Er på en Sea-ray 190 signature, 19-fot! Oppnår nå ca 43 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Regner med at dette er forgassermotor. Den er også å få i 205 hk. Hva som er forskjell vet jeg ikke. Men elektronisk tenning og Hi-tek manifolder kan være med på å øke ytelsen. I verste fall kan du bytte kam og sikkert sette på større gassere. Men om dette er lurt vites ikke fra min side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Det finnes mye rart å bytte ut med for å få noen flere ponnier, spørsmålet er om det er verd pengene. Mercruiser leverte denne 4,3 literen med 225 hk i mange år. Forskjellene er ikke så store men det er noen ting som hjelper på. Vortec topper gir betydelig bedre dreiemoment, MPI gir noe lavere forbruk og gjør motoren lettstartet. Headers er aldri feil. Så kan man gå på med lett trimming som f.eks. bedre topplokk og innsug, litt høyere komp, hvassere kam osv. Påkostingene blir fort i drøyeste laget for en liten billigbåt, Du får mye V8'er for samme penge.... også er det langt mere kurrant med trimmingsdeler til 8'eren. Du må uansett ha en annen propell og kanskje en annen utveksling. Finnes det noen quick fix on horses? Nja, ikke uten å plukke ned motoren og bytte mye innmat. Kan jo begynne et vinterprosjekt med å bygge en ny motor og ha klar til neste år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 (redigert) Hvis du setter på et nytt innsug og 4 port Holly Marine 600CFM forgasser så yter motoren din 225 hk.Kostnadene for dette blir fort nærmere 10 000 kroner.Noen flere hester til kan du få skremt ut ved å bytte kamaksel og oppgradere ventilfjærer.Problemet med å bytte kamaksel er at du risikerer å suge sjøvann fra reisere inn motoren så her må du få tak i noen som vet hva de selger og ikke selger deg en trimkamaksel til en bilmotor. Edit 205 hk som det blir henvist til tidligere i tråden er ikke en Vortec motor men det er TS sin 1997 mod og de yter 225hk med 4 port forgasser Redigert 11.August.2015 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.