Jump to content

Oppgradering av stereo i båt. Hva er bra, og hvordan installere.

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg beveger meg ut på et felt jeg ikke kan noe om :smiley:

Stereoen ombord er fra2007. Den har CD spiller og en god fm radio. Tror det er en pioneer sak. Innfeldt i dashbordet.

Men DAB og bluetooth har jo kommet for å bli, og jeg lurer på å oppgradere. Hadde vært fint å slippe å kutte i båten.

Hva anbefales av stereo? Jeg har kikket på en JVC 1-DIN KD-DB95BTAEN. Er den ok, eller annet som anbefales?

Har sett på Fusion pgså, men de har ikke dan ser det ut som.

Så det store spørsmålet. Hvordan innstallerer jeg en sånn stereo? Ser ut som om det er en Din kontakt, hva er det?. Jeg regner med at jeg ikke har det på min antikvitets stereo i dag :-)

Kan jeg bruke de kablene jeg har eller må jeg trekke nytt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei, 

hvis båten din har kontakter som ser slik ut:

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/84583, skal det være plug and play med den nye radioen.

(bruk kobling er høyttalere, sort er strøm)

Hvis kabler er klippet, og koblet med tape/sukkerbiter/kabelsko eller lignende, kan du kjøpe disse kontaktene på f.eks biltema og koble dette selv. du kan bruke alle kabler som ligger der i dag :)

Redigert av jonjak78 (see edit history)

Husk for all del at stereoen må ha støtte for AUX, blåtann, samt gjerne SD-kort e.l.

CD'en burde vært skrotet på den teknologiske gravplassen i forrige årtusen :-)

Analoge FM-sendinger legges dødt her til lands snart - men kan fortsatt være aktuelt på utenlandsbesøk. Dersom du er interessert i radio trenger du altså DAB.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Takk Bonus :smiley:

Jeg ser at spilleren du valgte er oppgradert til 8700: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17214&katid=1204&id=

Er det slik at denne bare har USB utgang på baksiden? Skulle gjerne hatt mulighet til å sette inn en USB stick uten å demontere radioen hver gang :wink:

Din1 forstår jeg slik at bare er tilkoblingen til radioen og med en normal kabelskotang kan jeg koble til de høytalerne og strømmen som jeg trenger?

Er ikke sikker på om jeg trenger å oppgradere høytalerne mine - de er egentlig ganske gode virker det som. Og subwoofer er ikke aktuelt :-) Høytalerne har vanlig enkel kabel med to kabelsko til hver høytaler. Er det fortsatt standard?

Radioen som står i er en Sony. Noen som har pinnene som trengs for å få denne ut uten vold?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

I tillegg til DAB og Blåtann ville jeg lagt stor vekt på radioens følsomhet. Jeg synes at menge radioer har veldig dårlig mottaksfølsomhet. Ser f.eks. at en Grundig reiseradio til kr 700 har langt bedre følsomhet enn en Alpine radio jeg har sittende i båten.

Styr for all del unna denne typen radioer: G4 Marine RM745D og lignende varianter.

Tidligere hadde Blaupunkt bilradioer med god følsomhet, men jeg fikk ikke opp data om følsomhet når jeg søkte.

.. du valgte er oppgradert til 8700: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17214&katid=1204&id=

Er det slik at denne bare har USB utgang på baksiden? Jepp. Du kan jo montere en USB panelkontakt med påmontert kabel og USB plugg. Da borrer du et hull og monterer denne der det passer, og plugger den inn på baksiden av radioen.

Din1 forstår jeg slik at bare er tilkoblingen til radioen og med en normal kabelskotang kan jeg koble til de høytalerne og strømmen som jeg trenger? "DIN" begrepet brukes både til å beskrive kabeltilkoblingene til radioen og montasjehøyden på radioen. Min enhet er 1 DIN høyde (vanlig "gammeldags" bilradio").

Er ikke sikker på om jeg trenger å oppgradere høytalerne mine - de er egentlig ganske gode virker det som. Og subwoofer er ikke aktuelt :-) Høytalerne har vanlig enkel kabel med to kabelsko til hver høytaler. Er det fortsatt standard?

Radioen som står i er en Sony. Noen som har pinnene som trengs for å få denne ut uten vold? Dessverre, har ikke disse lenger ..

I tillegg til DAB og Blåtann ville jeg lagt stor vekt på radioens følsomhet. Jeg synes at menge radioer har veldig dårlig mottaksfølsomhet. Ser f.eks. at en Grundig reiseradio til kr 700 har langt bedre følsomhet enn en Alpine radio jeg har sittende i båten.

Styr for all del unna denne typen radioer: G4 Marine RM745D og lignende varianter.

Tidligere hadde Blaupunkt bilradioer med god følsomhet, men jeg fikk ikke opp data om følsomhet når jeg søkte.

Kaskazi, har du erfaring med den G4 radioen eller den til Best Marin som er helt lik, bare uten G4 logo på?

Jeg har en fra Best Marin. Jeg er ikke helt fornøyd med DAB mottaket på den, ellers er den grei. Var i kontakt med Best ang DAB mottaket og de ba meg montere en god antenne. Det har jeg gjort, men ingen forskjell. FM mottaket er bra. Jeg forstod på Best at denne spilleren har innebygd splitter for DAB/ FM, men det virker som den ikke har det. Hvis jeg prøver å spille av en DAB kanal som ligger helt i grenseland signalmessig så er det ingen forskjell om jeg har antennen tilkoblet eller frakoblet.

Antennen er av typen Glomex Talitha, med splitter før antenneforsterkeren, men ingen DAB/ FM splitter, siden den visstnok er innebygd i spilleren.

Spilleren har en sånn standard antennekontakt. FAKRA eller noe slikt er det vel den heter. Ikke noen kontakt som vanligvis brukes til DAB antenne

Redigert av svendis (see edit history)

Jeg handlet den JVC spilleren du refererte til på første post til 1400,- 
Da fikk jeg med DAB antenne og alt jeg trengte fra forhandleren. Den er jeg meget fornøyd med. God EQ, god lyd, BT kopler seg lett opp og du har USB i front. 

DAB har også fungert smertefritt. 

Dette er utrolig mye lyd for pengene, og den ser bra ut. 
Har hatt mye JVC tidligere, og alltid vært fornøyd med det dem har levert. Anbefales!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...