Jump to content

Oppgradering av stereo i båt. Hva er bra, og hvordan installere.

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg oppgraderte i sommer for å få blåtann, DAB osv. Hadde Apline fra 2009 fra før så det ble Alpine igjen. En Alpine CDE-136BT. Den har forlengerabel på USB slik at den kan legges ut hvor man måtte ønske. Benytter også en RUE-M1RF fjernkontroll med 30 meter rekkevidde slik at man fint kan sitte på fly eller på land og styre volum etc. Benytter kun Iphone nå for tida til dette.

Har 2 stk. Alpine høyttalere under flyving, 1 stk. stor SUB bak oppstigingsluke til fly og 2 stk. MTX høyttalere ved seteposisjonen på fly. Inne er det vel 2 stk. høyttalere. Lyden er særdeles bra. Stor forsterker på systemet.

Overgangen fra eldre Alpine til ny var plug & play,gjort på 5 minutter.

Så et dummy spørsmål: ligger alt av kontakter og kabler som jeg trenger i pakka - eller må jeg kjøpe noe monteringsutstyr i tillegg?

)jeg skjønner at jeg må koble på FM antenne, kabler fra høytalere og 12V frem til stereoen)

Og hva anbefales av DAB antenne for godt mottak?

Alt vesentlig skal vel være med. Det du ev. ellers trenger er typisk BilXtra / Clas O. ting. (Krympestrømpe - kabel - sikringsholder ++

Vedr. antenne, se linken i min tidligere post i tråden. Den har jeg brukt med godt resultat.

I og med at jeg vil ha USB på forsiden har jeg funnet to alternativer. Noen synspunkter??

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17942&katid=1204&id=

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17068&katid=1204&id=

Har bestilt pinner på ebay til å ta ut den gamle stereon. Skal se i kveld om jeg kan få lurt den ut uten disse pinnene.

Pinner! Antar du har samme radio som meg - har du linken til disse pinnene? Har ikke startet rafioplanlegging, men jeg regner med det blir en Fusion DAB, når den en gang kommer. NMEA 2K ligger klart.

Sony pinner: http://www.ebay.com/itm/361225469657

Fant en monteringsanvisning for den gamle radioen, og det ser ut til at det er brukt en sånn standard ISO kontakt. Da burde det være plug and pray å sette inn en ny en, bortsett fra å finne sted til en skikkelig dab antenne da.

Mulig jeg har plass inni dashbordet, men vil det være OK, eller vil den forstyrres av elektriske og elektroniske greier der?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Går som regel å få ut radioen med litt lirking og luring. Litt på ene siden,så litt på andre. Når den er ute en cm,er den klar låsene,og kan trekkes resten. Du ser på bildet av låsepinnene hva som må inn i hullet for å låse opp.du skal presse til siden en blikklås. Med originale låsepinnene er det bare å trekke i disse,uten, må du improvisere litt. Pleier å gå greit.Om du behersker Rumensk,kan du bare spørre noen om hjelp.

Redigert av cosmic (see edit history)
  • 2 uker senere...

Sliter ned å finne plass. Antenna er jo nesten like lang som båten :wink: må antenna monteres vertikalt? Kan den stå i et teknisk rom under dørken? Alternativt kan jeg montere den i targabøylen, men da begynner operasjonen å bli omfattende her.

Om ikke, finnes det andre antenner som er bra og litt kortere/kompaktere?

DAB sendes i VHF-båndet, og i dette båndet er hovedregelen "line of sight" (pluss litt til). Det betyr at jo høyere opp antennen står, jo sterkere signal vil bli mottatt. DAB sendes med vertikal polarisasjon, som rett og slett betyr at antennen bør stå rett opp og ned. En vinklet antenne, eller en antenne plassert i et teknisk rom, vil med andre ord medføre signaltap. Hvorvidt dette signaltapet er akseptabelt kommer an på hvor sterkt DAB-signalet er i de områdene du ferdes. Men altså, for best mulig mottak slipper du ikke unna å montere antennen rett opp og ned i toppen av targabøylen.

?.. jo høyere opp antennen står, jo sterkere signal vil bli mottatt. DAB sendes med vertikal polarisasjon, som rett og slett betyr at antennen bør stå rett opp og ned. En vinklet antenne, eller en antenne plassert i et teknisk rom, vil med andre ord medføre signaltap.

Jeg har (kanskje midlertidig ...) lagt DAB antennen flatt i et skott bak radioen. Klart ikke optimalt, men jeg er veldig fornøyd med DAB mottakskvaliteten. Kan vel hende at jeg monterer antennen oppe på taket en gang ..

flatt=  horisontalt? 

Jeg tror jeg kan klare å lure antennen inn i dashbordet horisontalt - men vertikalt er båten rett og slett for liten.

radioene har en medfølgende glassantanne - er disse "ubrukelige" om de festes i vinduet rundt cockpit?

Kanskje midlertidlig er et herlig begrep :lol: kanskje ikke i dag - men kanskje i  morra kanskje

flatt=  horisontalt?

... radioene har en medfølgende glassantanne - er disse "ubrukelige" om de festes i vinduet rundt cockpit

Som jeg linket til litt lenger oppe i tråden, har jeg kjøpt en dedikert "pisk" DAB antenne. Jeg har lagt den flatt, altså horisontalt i plassen bak radioen (du vet hvordan dette ser ut, B.liten).

Tror ikke vindusantenner er veldig gode, da de vel er beregnet for å bruke et bilkarosseri som jordplan. Og, med mindre Nimbus har begynt å lage stålbåter , så blir ikke det så bra.

Min anbefaling er å kjøpe en "pisk" antenne for montasje på taket eller targa, og legge den inn i et skott e.l. Eller, selvfølgelig, for optimalt mottak, montere den vertikalt på taket eller targaen.

Takker :yesnod:

To spørsmål: er koblingsmønsteret på iso kontakten på baksiden universell?

Jeg har JBL marinehøytalere. Ser ut som toveis. Og de gir helt grei lyd synes jeg. Diameteren utvendig på gittereter 18 cm. Så ser jeg på bilradiospesialosten at de har ulike størrelser, feks 61/2 tom (16,5cm). Er det elementet som måles eller utvendig på gitteret?

Hvor mye bedre lyd får jeg om jeg velger nye høytalere til kanskje 1000kr for et par ?

Som feks http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=181eller

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6732&katid=181&id= eller

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=18155&katid=181&id=

Bumper

Takker :yesnod:

To spørsmål: er koblingsmønsteret på iso kontakten på baksiden universell?

Jeg har JBL marinehøytalere. Ser ut som toveis. Og de gir helt grei lyd synes jeg. Diameteren utvendig på gittereter 18 cm. Så ser jeg på bilradiospesialosten at de har ulike størrelser, feks 61/2 tom (16,5cm). Er det elementet som måles eller utvendig på gitteret?

Hvor mye bedre lyd får jeg om jeg velger nye høytalere til kanskje 1000kr for et par ?

Som feks http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=181eller http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6732&katid=181&id= ellerhttp://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=18155&katid=181&id=

• 2 uker senere...

Liten oppdatering.

Ny stereo ankommet. Og el koblingenes mysterium er i ferd med å løses

bilde

Høytalerkabler passer på iso kontakten på ny stereo (brun kontakt på bildet)

Men kontakten inn i den gamle sonyen passer ikke inn i den nyestereoen. Så det er tre kabler som må kobles med kabelsko. Rød og gul som er pluss strøm og sort som er jord.

Da gjenstår bare å finne løsning på DAB antenna, men det tar jeg når jeg monterer det hele

Jeg har den fra Best Marine. Det ser ut til at utstyrsleverandørene har kjøpt inn samme radio med ulik logo klistret på. Min Grundig reiseradio slår knockout på denne hva gjelder følsomhet. Radioen mangler for øvrig CE-merking og er sannsynlig ulovlig å omsette I Norge/Europa.

Nå har importøren stoppet salget av disse pga veldig høy feilprosent. Jeg var i direkte kontakt med produsenten ang mine problemer. Kommunikasjonen og villigheten til å høre ang problemene var bra, inntil de plutselig henviste meg til butikken, så skulle de ta dette direkte med importør.

Nå har det seg slik at jeg har kjøpt spesial CNC maskinerte instrumentpanel i eloksert alu, der det er utskjæring til akkurat denne radioen.. Så den er lei.

Håper det etterhvert dukker opp alternativer med DAB som passer hullet!

Ang jbl så er det kurant nok og tror det burde holde. Vurderte de selv da det er gode allround høyttalere, om de ikke er utgamle så klart;)

Jeg mener å huske et tips fra en bilradiomontør at det er lurt å bytte gul og rød ledning. Altså montere gul på rød og rød på gul. Da ville memoryen fungere. Gjorde det hos meg;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har fulgt med på denne tråden siden jeg er på utkikk etter stereo i båten. Jeg ønsker en radio med FM og DAB samt Bluetooth for strømming fra tlf/nettbrett.

Jeg har veldig sans for Fusion 750. Det er selvsagt en bonus at min Raymarine-plotter har Fusion-Link. Aberet med Fusion, har vært manglende støtte for DAB. Jeg kontaktet Fusion, og fikk et oppløftende svar. Jeg deler dette, siden det kanskje kan være aktuelt for flere:

Thank you for your enquiry, im pleased to say that the 750 series will be compatible with DAB from 2016. We will be releasing a accessory so that if you purchase the existing stereo you can add the DAB as soon as its available.

We will have pricing and exact availability dates from November

Best regards

Kevin Lott

Sales Manager, UK/Nordics

FUSION Entertainment Ltd

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Dette er svaret jeg fikk av Fusion i mars:

FUSION are aware of the plans to stop FM radio in Norway and this is part of the reason we are currently developing a DAB adaptor for some of our stereos. This will be supported by all stereos with a Siruis XM port:

Current range
>> >> MS-AV700i
>> >> MS-IP700i
>> >> MS-RA205
>> >> MS-BB300
>> >> 
>> >> New products - May/June 2015
>> >> MS-UD650
>> >> MS-AV650
>> >> MS-UD750
>> >> MS-AV750 
The adaptor is due to launch around the middle of 2015 after the launch of our 4 new stereos. If there is anything else I can help you with then please let me know. Alternatively, for tech support and the latest product information including our tech tips visit:http://www.fusionelectronics.com/

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Monterte nu Kenwood stereo i dag. Var enkelt når jeg først hadde skjønt prinsippet

Ut med gammel stereo på 10 minutter

Så var det kobling av 3 ledninger.

Som vanlig i båt er det kabeltrekking som tar tid om det skal gjøres skikkelig.

bilde

bilde

Kabling: byttet ut blå teip og løse kabler med stripsholdere og strips. Bunta 5 kabler som lå løst omkring

bilde

Ferdig

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...