Jump to content

Oppgradering av stereo i båt. Hva er bra, og hvordan installere.

Bitteliten

Recommended Posts

• 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Endelig har det kommet noe konkret rundt DAB-modulen til Fusion.

Dessverre er de ikke like konkrete om leveringsdatoen.

"The MS-DAB100A package will be available in 2016 and will be compatible with the following stereos:

MS-UD650, MS-AV650, MS-UD750 and MS-AV750." 

bilde

Er det noen som har prøvd denne? Driver å lurer på bytte ut den gamle stereoen som brukes til noe som helst lenger med en Fusion MS-RA70N FM/Bluetooth/NMEA 2000 med denne DAB adapteren i tilegg.

Er det kurant, eller bedre å kjøpe noen annet enn Fusion og som evt har DAB direkte? ....og hva får jeg evt ut sv NMEA koblingen ift en Garmin plotter?

Jeg ser etter en radio med DAB mottak og mulighet for streaming fra telefon via BT og kabel.

Jeg hadde planer om å kjøpe Fusion 750, men endte opp med en MS-BB300R + DAB.

Her er testoppsettet før montering:

bilde

DAB fungerer utmerket:

bilde

BT fungerer også utmerket:

bilde

Jeg har Raymarine elektronikk, så jeg måtte bruke en overgang fra NMEA2k til STng. Her er noe av informasjonen jeg får fra plotteren:

bilde

bilde

bilde

bilde

I tillegg er det en Fusion-app på plotteren:

bilde

Firmware var oppdatert til siste versjon på alle komponentene ved mottak. ALT var plug&play - og det virket på første forsøk.

Jeg vil tro at det vil fungere minst like greit med Garmin. Spesielt siden de har et spesielt nært forhold.

Lykke til med valget!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

• 10 måneder senere...
Kaskazi skrev On 11.8.2015 at 10.20:

I tillegg til DAB og Blåtann ville jeg lagt stor vekt på radioens følsomhet. Jeg synes at menge radioer har veldig dårlig mottaksfølsomhet. Ser f.eks. at en Grundig reiseradio til kr 700 har langt bedre følsomhet enn en Alpine radio jeg har sittende i båten.

Styr for all del unna denne typen radioer: G4 Marine RM745D og lignende varianter.

Tidligere hadde Blaupunkt bilradioer med god følsomhet, men jeg fikk ikke opp data om følsomhet når jeg søkte.

Hvorfor styr under G4 marine radio RM745D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...