Jump to content

koblingsskjema til eberspächer X2/1

starion74

Recommended Posts

Jeg driver å fikser på en gammel eberspächer som andre har erklært død.

Problemet mitt er at jeg ikke har bryter og termostatvrider til saken, slik at jeg er usikker på hva som skal kobles hvor.

Har funnet en del her på sidene som har hjulpet meg på vei, men står fast på det som skal til bryter...

trur det involverer punkt 7 og 8 på sentralen...
Håper noen har et koblingsskjema, evnt. et bilde av hvordan dette skal kobles opp. (gjerne slik at man ser hvordan bryteren fungerer, slik at jeg bare kan tvangskjøre den uten bryter)

Det skal ligge koblingsskjema til denne i dokumentarkivet, men neimen om jeg finner den igjen.

Termostatbryter trenger du ikke, den kan slås av og på med bryteren. Tror ikke du bør tvangskjøre 

da den viften skal gå til de er kald etter at den er avslått. Du bør nok ha skjema, prøv 

denne: http://www.standkachels.com/downloads/pdf/EberspacherX2-X1-D4L-D7L.pdf 

Lykke til!

Takk for svar.

Jeg har ikke kommet lengere enn å test-kjøre delfunksjonene.

Viften, glødingen og pumpen fungerer fint hver for seg.

Så neste trinn er å kjøre alt igjennom styreenheten for å se om den fungerer.

Har funnet ut at 30 er +12v (pluss) og 31 er -12v (minus).

Men så er det 7 og 8 jeg er i tvil på. Her skal det vel komme inn signal fra bryter og termostat.

i tillegg skal det gå et signal ut/inn fra 6. (her er det en avkuttet kabel.) 

PS. Linken er død....

X2 med produkt nr 25 1200 hadde ingen elektronisk styrenhet som sådan men separat monterte releer og sikkerhetsbryter.

X2/1 ble levert i 2 utførelser, universal, prod nr 25 1327 og kompakt, prod nr 25 1319. Forskjellen var at på kompakt var det montert en "omløpspumpe" på varmeren, mens på universal var denne som "optional". Begge hadde styrenhet merket 20 1549 51 00 00 i 12V utførelse (20 1550 i 24V)

Varmeren blir slått på med et + signal inn på pinne 8 fra bryter, termostat, timer eller lignende, pin 7 er ikke i bruk. Pin 6 - grønn/hvit - går til termobryter som står i varmluftutløpet.

Håper dette hjelper.

For øvrig er det meste av reservedeler til disse utgått uten erstatning.

Etter litt mer komponent-testing :smash: var jeg klar for å kjøre herligheten i gang.  

Slet litt med å få drivstoff igjennom pumpa, men etter litt leiting viste det seg at de som hadde montert filteret hadde ikke fjernet støvproppene slik at det gikk lite igjennom der... :crazy:

Fikk fjernet dette og diesel kom fram til dysen.

Og sannelig etter litt startvansker så startet den!!!!! :fireworks2:

Takk for kjappe og gode svar! Spesiell takk til I.M.S. som tydeligvis har stålkontroll på eberspächer. :thumbsup:  :clap:

Tenkte jeg skulle legge inn noen bilder som jeg tok, men det var vist ikke så lett å laste inn bilder her... :confused:

bilde

Bilde fra første dag. Varmeren har ligget i en båt med ødelagt presenning slik at den var blitt utsatt for vær og vind.

Når jeg løftet den ut av båten, kom det vann ut av styreenheten.

bilde

Her har jeg fått den til å gå.

Den nådde 60 grader med måleren 30 cm fra utblåsningen.

Det som gjenstår nå er å pusse bort rust, smøre på rust-stopp også et par lag hammerslagslakk. (skal tåle en temp opp til 80 grader så det bør jo gå bra.

• 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...