Jump to content

Eksosmanifoil VP aq170

Cato23

Recommended Posts

Hei. er blitt en lykkeli eier av en Draco 18 med en VP aq170. eksosmanifoil viste seg sevfølgeli å vær totalt ubrukeli. Fikk igjenom FINN.NO tak i en på bruktmarkedet. et såkalt hjemmebygg. Manifoilen er pent sveiset å ser funksjonell ut. Men med nærmere øyesyn ikke. Sånn jeg har oppfattet systemet, skal kjølevannet pumpes opp fra sjø videre til kjølekappe rundt oljefilter, inn på eksosmanifoil, videre til termostat igjennom kjølekanal i blokk ut igjen på eksosmanifoil og ut i sjøen igjen sammen me eksos. Altså må kjølekappe på eksosmanifoil bestå av to "deler".en tur og en retur. Dette er ikke tilfelle på min.

Den er laged slik at orginale bend kan skrues rett på, men uten at jeg kan skjønne dette vil ha noen funksjon,siden her bare er et stort kammer uttpå eksos"røret"

Har jeg kjøpt "katta i sekken"?

alle tips mottas med STOR glede. lurer også på hvordan systemet blir ved ombygging til ferskvannskjøling og hva som kreves da.

Mvh Cato

Du har forstått det meste helt riktig. Når kjølevannet har vandret sin vei rundt i motoren, ender det opp i eksosbendet for så å bli ført ut med eksosen. Det er med andre ord ingen retur. Men vannet som ender opp i eksosbendet kan ikke komme inn i selve manifolden. Originalt er dette skilt ad med pakning. Hvis din manifold er hel og i orden, så sett den på.

mvh

M.

PS Du kan jo høre med den som har laget den om hvordan det er tenkt.

Marna

Hei. er blitt en lykkeli eier av en Draco 18 med en VP aq170. eksosmanifoil viste seg sevfølgeli å vær totalt ubrukeli. Fikk igjenom FINN.NO tak i en på bruktmarkedet. et såkalt hjemmebygg. Manifoilen er pent sveiset å ser funksjonell ut. Men med nærmere øyesyn ikke. Sånn jeg har oppfattet systemet, skal kjølevannet pumpes opp fra sjø videre til kjølekappe rundt oljefilter, inn på eksosmanifoil, videre til termostat igjennom kjølekanal i blokk ut igjen på eksosmanifoil og ut i sjøen igjen sammen me eksos. Altså må kjølekappe på eksosmanifoil bestå av to "deler".en tur og en retur. Dette er ikke tilfelle på min.

Den er laged slik at orginale bend kan skrues rett på, men uten at jeg kan skjønne dette vil ha noen funksjon,siden her bare er et stort kammer uttpå eksos"røret"

Har jeg kjøpt "katta i sekken"?

alle tips mottas med STOR glede. lurer også på hvordan systemet blir ved ombygging til ferskvannskjøling og hva som kreves da.

Mvh Cato

<{POST_SNAPBACK}>

Du har oppfattet systtemet nesten riktig.... men kjølevanet skal ikke inn i kjølekappa til manifoilden igjen. Den skal fra motoren og avslutte sløyfen i eksosbendet for å tilsette vann i eksosslangen....

Ved ferskvannskjøling er det nesten likt men isedenfor å la vannet gå i sksosen, så går det inn igjen på varmevekseleren og tilbake i oljekjøleren...

så må du ha en pumpe til som går fra sjøen og inn i varmevekseleren og ut i eksosbendet....

Redigert: var hvist litt sent ute.....

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Takker for rask respons. Men var akkurat oppe me båten og kikket på den gamle,ødlagte manifoilen. Og der virker det som min teori stemmer. Først er der selvfølgeli en helt sepparat eksosdel, men kjøledelen er inndelt i to. på den enden som er inn mot båten,er det påskrudd et bend.med to rørkoblinger. den ene opp til vannpumpa,via termostathuset og den andre fra termostat huset og ned igjen på manifoilen. Noe som for min del virker helt logisk.For det er jo et system som på sett og vis skal sirkulere(?).å da virker det logisk at den MÅ være inndelt i to,vist ikke vil det jo være to krefter som ligger og stanger i mot hverandre? :headbang:. For hvorfor skulle det ellers gå to sepperste rør fra enden?

Men kan jeg kanskje strupe igjen det ene "uttaket" på manifolen og ta det ene røret som jeg mener er kjølevann ut,og heller legge det på utsiden bort til eksosbandet,feste der der å la d følge eksosen ut?

Huff. Begynner nesten å angre på hele båtkjøpet. Er ikke mye kos med en båt på land.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...