Jump to content

Utvide forbruksbank, OK med et batteri på BB og et på SB?


Olepo

Recommended Posts

Hei, som det fremgår av emnetittel ønsker jeg å øke kapasiteten på forbruksbanken i båten. Jeg har hittil hatt bare ett forbruksbatteri på 110 Ah. Dette har vært dårlig en stund og skal skiftes ut. Når jeg først skal kjøpe nytt kan jeg tenke meg å supplere med et batteri til for å doble kapasiteten.

 

Utfordringen er at jeg ikke har plass til ett ekstra batteri på bb side der batteriene står i dag. Jeg må derfor eventuelt plassere ekstrabatteriet på sb side. Noen motforestillinger mot dette?

 

Det vil bli et kabelstrekk på ca 4,5m for å forbinde forbruksbatteriene, hvilken dimensjon/tverrsnitt bør det eventuelt være på kablene?

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregel er: jo større jo bedre!

 

Du kan også lene deg på denne oversikten: http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Det er et par ting å ta hensyn til . Sjekk først hvor grove kabler det går fra forbruksbatteri til ladekilde. Kablene mellom batteriene bør være minst like grove. Batteriene parralellkobles, men påse at ladekildens plusskabel kobles til det ene batteriet og minuskabel til det andre. Dette for at begge batteriene skal få eksakt lik ladespenning

Link to post
Share on other sites

Og du kan bruke Båtplassens Kabelkalkulator for å beregne tverrsnittet riktig.

Som grunnlag bruker du den største strømmen som kan flyte via kablene.
Det kan f.eks. være summen av inverter, baugtruster, ankervinsj, kjøleskap, lys og 12V-barbærmaskinen samtidig,
eller kun maks ladestrøm hvis du eier bare LED-lys ellers, eller andre grunnlag.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for alle tips, innlegg og linker. Har vært noen hektiske dager på jobb så har dessverre ikke hatt mulighet til å følge opp.

 

BingoBonzo: Takk for link til praktisk og grei oversikt. Viktig med godt dimensjonerte kabler.

 

JRK: Takk for gode råd, hadde ikke tenkt på at pluss bør kobles til et batteri og minus til det andre. Da har jeg lært noe nytt!

 

Joerg Becker: Fint tips om kabelkalkulator på BP, kjente ikke til denne. Jeg må se litt på forbrukerne som drives av forbruksbanken og finne ut hva de trekker av strøm. Det er vel i hovedsak belysning, et kjøleskap, noe kjøring av ferskvannspumpe samt dieselvarmer som er koblet på forbruk.

Har også en liten pc til kartmaskin som starter når hovedstrøm kobles til, det er unødvendig at denne er i gang hele tiden, så må få koblet dette over en bryter.

 

De tunge forbrukerne som baugpropell og ankervinsj drives av startbatteriet.

 

index: Ja, det er selvfølgelig en mulighet å flytte startbatteriet. Men siden både baugpropell og ankervinsj er koblet til startbatteriet vil det kreve en del arbeid og omlegging av kabler. Tenkte derfor at det ville være enklere å sette det ene forbruksbatteriet på andre siden.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...