Jump to content

Turbo for å øke effekten


F.P.

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til Cummins V-504 V8 ,volum 8,3ltr. marinediesel 1981 mod. 202 hk ved 3300rpm?

 

Jeg vurderer og kjøpe en slik motor er dette noe å satse på og hva bør den koste?

Er det mulig å bytte turbo for og øke effekten til ca. 250-300 hk?

Hva kan det koste og hvor kjøper jeg en større turbo?

Hva er et passende drev på denne motoren?

 

På forhånd takk for all hjelp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er så lurt, større turbo betyr mere luft inn, da må du også ha mere disel inn og dette er fastsatt av diselpumpa, tror nok det er lurest å se etter en annen motor. Det er et firma i Norge som driver med turbo som heter Norsk turboservice, men jeg vet ikke hvor de holder til, mulig det var Tønsberg. Uansett vil det bli uforholdsmessig dyrt.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke V504 så godt, men hvis det er turbo på den fra før, uten ladeluft-kjøler (intercooler), så kan du jo ettermontere det. Har den ikke turbo, så er det dyrt å fikle med. Da er det som de sier i innleggene over. En annen ting er at motoren da heller ikke er utstyrt med underspyling av stemplene,som det er på de aller fleste turbo-motorer. Et eventuelt bytte til større turbo vil føre til at du øker innslaget for turboen lengre opp i turtallsområdet. Fordi den krever et større eksosvolum og har et marginalt høyere treghetsmoment for å komme skikkelig i gang. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...