F.P. Startet 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2005 Er det noen som kjenner til Cummins V-504 V8 ,volum 8,3ltr. marinediesel 1981 mod. 202 hk ved 3300rpm? Jeg vurderer og kjøpe en slik motor er dette noe å satse på og hva bør den koste? Er det mulig å bytte turbo for og øke effekten til ca. 250-300 hk? Hva kan det koste og hvor kjøper jeg en større turbo? Hva er et passende drev på denne motoren? På forhånd takk for all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Vet ikke om det er så lurt, større turbo betyr mere luft inn, da må du også ha mere disel inn og dette er fastsatt av diselpumpa, tror nok det er lurest å se etter en annen motor. Det er et firma i Norge som driver med turbo som heter Norsk turboservice, men jeg vet ikke hvor de holder til, mulig det var Tønsberg. Uansett vil det bli uforholdsmessig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Turboservice ligger på Høvik rett syd for Oslo. Turbo ettermontering på motorer er vel sjeldent noe triks pga unormal slitasje? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Hos GM har turbomotorer andre stempler grunnet endret kompresjon. Det er den eneste forskjellen jeg kjenner til. I tillegg annen eksosmanifold. Det blir forholdsvis kostbart å endre fra NA til turbodrift. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 18.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2005 Kjenner ikke V504 så godt, men hvis det er turbo på den fra før, uten ladeluft-kjøler (intercooler), så kan du jo ettermontere det. Har den ikke turbo, så er det dyrt å fikle med. Da er det som de sier i innleggene over. En annen ting er at motoren da heller ikke er utstyrt med underspyling av stemplene,som det er på de aller fleste turbo-motorer. Et eventuelt bytte til større turbo vil føre til at du øker innslaget for turboen lengre opp i turtallsområdet. Fordi den krever et større eksosvolum og har et marginalt høyere treghetsmoment for å komme skikkelig i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.