Jump to content

Mercruiser 5,7 V8 bruker mye bensin. Alpha one drevet mister olje.


Dani

Recommended Posts

Hei. Har en Donzi 21 medalion med Mercruiser 5,7 v8 97 mod. Jeg syns den bruker ufattelig mye drivstoff. Skjønner det er v8 men, bruker rundt 50 l på en kjøretur på 20 min i marsjfart 3000 o. Å jg mister olja på drevet. Synker i påfyllinga, å det ligger litt skum der!! Noen som har noen gode innspill..
Alpha one drev. Finner ingen synlige lekkasjer.!

Link to post
Share on other sites

Trykktest drevet, så finner du hvor det lekker.

Er det ferskvanns kjøling ? Hva med temperatur på motor, er den for kald vil forbruket gå opp.

Men ikke uvanlig at V8 bruker mye drivstoff. Opp mot 80 L pr time på fullt.

 

Jeg hadde to stk V8 260hk på båten og 500kr rakk ikke lange biten.

 

Nå med to 220hk diesel motorer er forbruket under en tredel og knapt merkbart om jeg ikke kjører i plan, men kjører i snekkefart.

Noen ganger ser det ut som om tanken fylles opp mens jeg kjører, ha ha.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Dette forbruket høres ikke riktig ut, men hvordan måler du det? 

Har samme motor på en sammenlignbar båt og det normale her burde være godt under 50 liter i timen på marsjfart. 

Har du noen følelse for hvor "mye gass" du må gi for å holde 3000 omdreininger? Ikke alltid lett å høre om en V8 går på alle sylindrer.

 

Link to post
Share on other sites

Eneste målinga jeg har gjort er å fylle 50 liter kjøre 30 min på 3000 o. Å fyller rundt 45 liter til det e fult i gjenn.

Jeg har nesten gassen på fult. Full gass er 4300 o. Åjeg syns den er utrolig treg opp i plan, båten veier jo 1800 kg men med en så stor motor ska ikke det være no problem. Jeg planer ikke md 5 i båten. Hakke sjans.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte  båten jeg har nå og hadde betalt spurte jeg eiern en gang til hvorfor han solgte den.. da kom det DEN BRUKER SÅ JÆVLIG MYE BENSIN, jeg tok dette med en klype salt, men etter å ha kjørt hjem en relativt kort tur fra drammen til bærum som brukte hva nesten 300 liter, var jeg brått enig med han ;) 

Nye motorer er nå kjøpt og forbruket er 1/4 i mars og 1/8 på tomgang. 

 

Av mere relevante feilsøking tips, Når båten er kald og du fyrer, ta hånda på siden av hver sylinder, og evnt på eksosen, om du har manifold type 1 massiv er det ikke så lett, men med headers går det fint, da kjenner du om den tenner. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...