Jump to content

Koble opp rattet. Gammel tresnekke


sjømanneven

Recommended Posts

Dette er det lenge siden jeg har vært borti...

Poenget er å få festet wirene rundt slik at når du korter inn den ene, så blir den andre lenger. Antall riller er dermed bestemt av to faktorer: Dels for å få wiren til  sitte fast (noe du gjerne gør med å låse gjennom et hull el.l,) og hvor mange vridninger for å få fullt utslag - det gjelder ikke å måtte vri for mange omdreininger. Og det er der jeg ikke husker om det gjeladt å vikle mye eller lite - men det finner du fort nok ut.

Link to post
Share on other sites

Du tvinner vaieren rundt spolen slik at vaieren går inn på spolen i den ene enden og ut av spolen i den andre enden. Sporene på spolen er som gjenger, så følger du sporene legger vaieren seg der den skal. Ser ikke ut som det er noen form for låsing av vaieren så vidt jeg kan se ut fra bildet, men med mange omdreininger rundt spolen blir det stor friksjon og mulig for rattet å kunne trekke vaieren den ene og den andre veien. Har hatt flere båter med samme opplegg, fungerer veldig greit og er enkelt å vedlikeholde :smiley: Fant ikke bilde av akkurat din type oppsett, men blir lignende dette, bare at vaieren sannsynligvis skal gå tilbake i samme retning. Det er nok også muligheter for å stramme opp vaieren etter du er ferdig med å tvinne den på rattspolen, noe som må til for å unngå tidenes største dødgang i rattet. Litt dødgang kan nok tolereres, for det er også greit om ikke vaieren er alt for stram da det gjør rattet tungstyrt.

 

Red: Nero II var kjappere :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde meg litt i Paint, gjerne bedre enn ingenting så lenge jeg ikke har bilde tilgjengelig :wink: Som nevnt tidligere; slik jeg har vært vant med er slike vaierstyringer med spole lagt opp slik at vaieren er i en sammenhengende slynge. Som vist på tegningen går vaieren i et stykke fra den ene siden av rorkulten, fram til rattspolen, rundt denne noen ganger og så tilbake til den andre siden av rorkulten. Har ikke tegnet inn eventuelle oppstrammingsmuligheter underveis. Hvis du har to vaiere; er disse like lange? Eller går det an å tre f.eks. den lengste rundt spolen for så å skjøte den med den kortere utenfor spolen?

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er det lenge siden jeg har vært borti...

Poenget er å få festet wirene rundt slik at når du korter inn den ene, så blir den andre lenger. Antall riller er dermed bestemt av to faktorer: Dels for å få wiren til  sitte fast (noe du gjerne gør med å låse gjennom et hull el.l,) og hvor mange vridninger for å få fullt utslag - det gjelder ikke å måtte vri for mange omdreininger. Og det er der jeg ikke husker om det gjeladt å vikle mye eller lite - men det finner du fort nok ut.

Antallet riller er der for å skape friksjon, men de har ingenting med hvor mange omdreininger på rattet som må til VS rorutslag. Da må i såfall diameteren på spolen endres.

Link to post
Share on other sites

Antall riller har vel noko med rorutslag å gjera. Denne tegningen til Hakkannen seier det meste, Men:

set ei blokk med to skiver i skutesida ved den snello på rattet. videre ei blokk med to skiver i skutesida der vaieren skal svinga inn mot rorkulten. Det var ein heil del brukt å leggja stive elektrikarrør mellom desse, og tre vaieren inni. Der skal ogso ei blokk i motsatt skuteside ved rorkulten, denne med ei skive.

Eg vil halda det for å vera lurt å bruka nye blokker til dette, for desse gamle blokkene, som går tregt, gjer styringa unødvendig tung. Og so var det å tre inn vaieren, slik Hakkannen har tegna, legg to tørn med vaier midt på snello på rattet og stram det heile opp mens roret står midtskips.

Denne styringa vil bli litt slakkare etterkvart som roret går ut i ei side, det må reknast med. Og du skal få sjå at etterkvart som roret går til ei side, so flytter desse tørna seg til eine eller andre enden av snello.

Det kan henda at du opplever at rattet styrer feil vei. Då er det berre å slakka vaieren, dra den passelig i enderetning akterut, og la den andre enden gå gjennom blokka på motsatt side. Men pass på at desse to tørna på snello er midt på.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Dette kan du kompensere med å legge inn strekkfisker på wiren på langsidene (mest skjult der og minst i veien for blokkene), og stramme opp etterhvert.

Ikkje denne slakken, for den strammer seg oppatt når roret går til midtskips.

Hvis slakken skal kompenserast (som eg anser unødvendig), heng eine blokka i ei brutalt hard fjør.

Link to post
Share on other sites

Tegningen til Hakkannen er superb :thumbsup:

Har forsøkt å finne skisser på nettet uten å lykkes, men denne viser prinsippet veldig bra. Beste måten er å begynne med en hel oppmålt wire. Finne midtpunktet, legge denne i sporet som nesten deler spolen (tverrsporet). Og når du tvinner wiren rundt spolen - begge veier - blir wiren låst i tverrsporet. Wiren legges bakover i blokker, de siste blokkene før rorkulten gjerne med en kraftig fjær som sørger for å holde wiren stram.

 

Antall tørn på rattet bestemmes av størrelsen på spolen. Større spole = færre tørn. Men så vidt jeg kan huske så var det bare en størrelse på spolen, ebten de var laget av metall som din, eller av plast som også fantes i "sin tid". Antall tørn bestemmes også av hvor stort rorutslag du har. Sørg for å sette på stoppere ved maksimum rorutslag. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ikkje denne slakken, for den strammer seg oppatt når roret går til midtskips.

Hvis slakken skal kompenserast (som eg anser unødvendig), heng eine blokka i ei brutalt hard fjør.

 

Leste innlegget om att. Du har rett i det. Jeg tenkte på "slakk i wirene over tid".

Ellers er det jo litt av sjarmen med snekke. Husker jeg stort sett satt på bakken og styrte.

Var akkurat rett lengde til å kunne vri propellen med foten :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...