sjømanneven Startet 11.August.2015 Del på Facebook Startet 11.August.2015 Noen som vet om det er noen tegninger eller videoer på hvordan koble opp rattet til roret. Har wire på plass men vetje helt hvordan koble til på trommelen. Se bilde Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Dette er det lenge siden jeg har vært borti... Poenget er å få festet wirene rundt slik at når du korter inn den ene, så blir den andre lenger. Antall riller er dermed bestemt av to faktorer: Dels for å få wiren til sitte fast (noe du gjerne gør med å låse gjennom et hull el.l,) og hvor mange vridninger for å få fullt utslag - det gjelder ikke å måtte vri for mange omdreininger. Og det er der jeg ikke husker om det gjeladt å vikle mye eller lite - men det finner du fort nok ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 (redigert) Du tvinner vaieren rundt spolen slik at vaieren går inn på spolen i den ene enden og ut av spolen i den andre enden. Sporene på spolen er som gjenger, så følger du sporene legger vaieren seg der den skal. Ser ikke ut som det er noen form for låsing av vaieren så vidt jeg kan se ut fra bildet, men med mange omdreininger rundt spolen blir det stor friksjon og mulig for rattet å kunne trekke vaieren den ene og den andre veien. Har hatt flere båter med samme opplegg, fungerer veldig greit og er enkelt å vedlikeholde Fant ikke bilde av akkurat din type oppsett, men blir lignende dette, bare at vaieren sannsynligvis skal gå tilbake i samme retning. Det er nok også muligheter for å stramme opp vaieren etter du er ferdig med å tvinne den på rattspolen, noe som må til for å unngå tidenes største dødgang i rattet. Litt dødgang kan nok tolereres, for det er også greit om ikke vaieren er alt for stram da det gjør rattet tungstyrt. Red: Nero II var kjappere Redigert 11.August.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjømanneven Svart 12.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2015 Fann ikke helt ut av det der. Er 2 wirere. Får jeg til en så får jeg ikke til den andre her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Prøvde meg litt i Paint, gjerne bedre enn ingenting så lenge jeg ikke har bilde tilgjengelig Som nevnt tidligere; slik jeg har vært vant med er slike vaierstyringer med spole lagt opp slik at vaieren er i en sammenhengende slynge. Som vist på tegningen går vaieren i et stykke fra den ene siden av rorkulten, fram til rattspolen, rundt denne noen ganger og så tilbake til den andre siden av rorkulten. Har ikke tegnet inn eventuelle oppstrammingsmuligheter underveis. Hvis du har to vaiere; er disse like lange? Eller går det an å tre f.eks. den lengste rundt spolen for så å skjøte den med den kortere utenfor spolen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Dette er det lenge siden jeg har vært borti... Poenget er å få festet wirene rundt slik at når du korter inn den ene, så blir den andre lenger. Antall riller er dermed bestemt av to faktorer: Dels for å få wiren til sitte fast (noe du gjerne gør med å låse gjennom et hull el.l,) og hvor mange vridninger for å få fullt utslag - det gjelder ikke å måtte vri for mange omdreininger. Og det er der jeg ikke husker om det gjeladt å vikle mye eller lite - men det finner du fort nok ut. Antallet riller er der for å skape friksjon, men de har ingenting med hvor mange omdreininger på rattet som må til VS rorutslag. Da må i såfall diameteren på spolen endres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Antall riller har vel noko med rorutslag å gjera. Denne tegningen til Hakkannen seier det meste, Men: set ei blokk med to skiver i skutesida ved den snello på rattet. videre ei blokk med to skiver i skutesida der vaieren skal svinga inn mot rorkulten. Det var ein heil del brukt å leggja stive elektrikarrør mellom desse, og tre vaieren inni. Der skal ogso ei blokk i motsatt skuteside ved rorkulten, denne med ei skive. Eg vil halda det for å vera lurt å bruka nye blokker til dette, for desse gamle blokkene, som går tregt, gjer styringa unødvendig tung. Og so var det å tre inn vaieren, slik Hakkannen har tegna, legg to tørn med vaier midt på snello på rattet og stram det heile opp mens roret står midtskips. Denne styringa vil bli litt slakkare etterkvart som roret går ut i ei side, det må reknast med. Og du skal få sjå at etterkvart som roret går til ei side, so flytter desse tørna seg til eine eller andre enden av snello. Det kan henda at du opplever at rattet styrer feil vei. Då er det berre å slakka vaieren, dra den passelig i enderetning akterut, og la den andre enden gå gjennom blokka på motsatt side. Men pass på at desse to tørna på snello er midt på. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Denne styringa vil bli litt slakkare etterkvart som roret går ut i ei side, det må reknast med. Magne Dette kan du kompensere med å legge inn strekkfisker på wiren på langsidene (mest skjult der og minst i veien for blokkene), og stramme opp etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Dette kan du kompensere med å legge inn strekkfisker på wiren på langsidene (mest skjult der og minst i veien for blokkene), og stramme opp etterhvert. Ikkje denne slakken, for den strammer seg oppatt når roret går til midtskips. Hvis slakken skal kompenserast (som eg anser unødvendig), heng eine blokka i ei brutalt hard fjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Tegningen til Hakkannen er superb Har forsøkt å finne skisser på nettet uten å lykkes, men denne viser prinsippet veldig bra. Beste måten er å begynne med en hel oppmålt wire. Finne midtpunktet, legge denne i sporet som nesten deler spolen (tverrsporet). Og når du tvinner wiren rundt spolen - begge veier - blir wiren låst i tverrsporet. Wiren legges bakover i blokker, de siste blokkene før rorkulten gjerne med en kraftig fjær som sørger for å holde wiren stram. Antall tørn på rattet bestemmes av størrelsen på spolen. Større spole = færre tørn. Men så vidt jeg kan huske så var det bare en størrelse på spolen, ebten de var laget av metall som din, eller av plast som også fantes i "sin tid". Antall tørn bestemmes også av hvor stort rorutslag du har. Sørg for å sette på stoppere ved maksimum rorutslag. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Ikkje denne slakken, for den strammer seg oppatt når roret går til midtskips. Hvis slakken skal kompenserast (som eg anser unødvendig), heng eine blokka i ei brutalt hard fjør. Leste innlegget om att. Du har rett i det. Jeg tenkte på "slakk i wirene over tid". Ellers er det jo litt av sjarmen med snekke. Husker jeg stort sett satt på bakken og styrte. Var akkurat rett lengde til å kunne vri propellen med foten :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjømanneven Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Takker for alle svar :o) hjalp veldig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.