Jump to content

Yanmar 4JH-HTE 66HK starter av og til.

Naustmannen

Recommended Posts

Hei

Takk for svar.  :smiley:

Skal dobbeltsjekke jordingskabelen.

Innslagsreleet er litt vanskelig å komme til, men har sett i speil og teitet til ledningene, tatt oksidrens og kontaktsmørning.

Jeg bør vel skru løs dette og pusse kontaktene skikkelig og smøre opp igjen?

Går det kanskje an å bytte innslagsreleet uten å bytte selve starteren?Ser ikke dette til salgs separat noen plass...

På min JH-TE kom jeg til å "knekke" litt på hovekabelkontakten over girkassen. Da ble det problemer med start

Stor rund avlang sak i gummi med alle kabler til panel.

Sjekk denne og spray litt elektrorens i polkontaktene.

Starter kan leveres til sjekk hos et firma som overhaler eller byttes inn i nyoverhalt også.

Triconor i Oslo driver med dette.

Neste gang den svikter kan du jo prøve noe annet som er tilkoblet startbatteri, truster, ankervinsj, eller helst noe som bruker en del strøm. Vist slike ting heller ikke fungerer så vet du i hvert fall at selve starteren er ok. Men om andre ting virker så ikke avskriv dårlig kontakt for det. Hadde selv dårlig jording og var svært  overrasket over hvor lite som skilte mellom helt dødt og full fres på starter.

Litt riksling i minuskabel der den var festet var nok til å avsløre feilen.

Ja, det er bare å håpe at det har ordnet seg da. :yesnod:  Men skulle det skje igjen så hør etter om det klikker i innslagsreleet, eller om det er helt tyst. Slike ting kan være med på å lette feilsøking. Enkelte motorer har også et rele i tillegg til innslagsreleet på selve starteren. Om du har et slikt vet jeg ikke, men det kan også være en mulig feilkilde om du har ett slikt.

• 10 måneder senere...

Hei.

Har en Yanmar 4JH-HTE 66HK

Noen ganger starter den ikke. Ingen lyd når jeg vrir nøkkelen. Så kan den starte etter en del forsøk.

Har byttet batteri.

Har gått over alle kontakter med oksydrens og smørt opp. Har pusset og smørt batteripoler. Har åpnet og smørt starteren.

Noen tips?

Hvordan kom du til og fikk ut starteren ?????

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...