Naustmannen Startet 12.August.2015 Link til dette innlegget Startet 12.August.2015 Hei. Har en Yanmar 4JH-HTE 66HK Noen ganger starter den ikke. Ingen lyd når jeg vrir nøkkelen. Så kan den starte etter en del forsøk. Har byttet batteri. Har gått over alle kontakter med oksydrens og smørt opp. Har pusset og smørt batteripoler. Har åpnet og smørt starteren. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 (redigert) Høres ut som problem med innslags releet til starteren. Har du målt at du får spenning der når du vrir rund nøkkel (trykker start)? Redigert 12.August.2015 av telford (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Hører ut som releet på starteren som telford sier, men kan også være dårlig kontakt på jordingskabelen som går til blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 12.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Hei Takk for svar. Skal dobbeltsjekke jordingskabelen. Innslagsreleet er litt vanskelig å komme til, men har sett i speil og teitet til ledningene, tatt oksidrens og kontaktsmørning. Jeg bør vel skru løs dette og pusse kontaktene skikkelig og smøre opp igjen? Går det kanskje an å bytte innslagsreleet uten å bytte selve starteren?Ser ikke dette til salgs separat noen plass... Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 12.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Her selges trolig innslagsreleet. http://www.ebay.com/itm/STARTER-SOLENOID-Yanmar-3HM-3HM35-3HMF-4JH-DTE-4JH-HT-4JH-HT-E-4JH-HT-Z-Diesel-/330666508030 Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 ingen problem å bytte bare sjekk hva slags merke starteren er og skriv ned nummerene som står på den er det en bosch lønner det seg å få den fra en bosch forhandler for yanmar vet å ta seg betalt ofte nesten dobbel pris Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 12.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Takk for info. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 12.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Jeg burde også tilføye at det en del ganger hjelper å booste/hurtiglade batteriene og så starter den. Batteriene er nye og i orden, men jeg føler det er noe spenningsfall eller noe som gjør at startreleet ikke alltid "klikker inn." Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 På min JH-TE kom jeg til å "knekke" litt på hovekabelkontakten over girkassen. Da ble det problemer med start Stor rund avlang sak i gummi med alle kabler til panel. Sjekk denne og spray litt elektrorens i polkontaktene. Starter kan leveres til sjekk hos et firma som overhaler eller byttes inn i nyoverhalt også. Triconor i Oslo driver med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 12.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Flott, dette skal jeg sjekke. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Neste gang den svikter kan du jo prøve noe annet som er tilkoblet startbatteri, truster, ankervinsj, eller helst noe som bruker en del strøm. Vist slike ting heller ikke fungerer så vet du i hvert fall at selve starteren er ok. Men om andre ting virker så ikke avskriv dårlig kontakt for det. Hadde selv dårlig jording og var svært overrasket over hvor lite som skilte mellom helt dødt og full fres på starter. Litt riksling i minuskabel der den var festet var nok til å avsløre feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Naustmannen Svart 13.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2015 Har smørt opp under Yanmar-bryterpanelet, jording på motor og sjekket hovedkablene. Ingen problemer enda. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.August.2015 Link til dette innlegget Svart 13.August.2015 Ja, det er bare å håpe at det har ordnet seg da. Men skulle det skje igjen så hør etter om det klikker i innslagsreleet, eller om det er helt tyst. Slike ting kan være med på å lette feilsøking. Enkelte motorer har også et rele i tillegg til innslagsreleet på selve starteren. Om du har et slikt vet jeg ikke, men det kan også være en mulig feilkilde om du har ett slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre Fiva Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Hei. Har en Yanmar 4JH-HTE 66HK Noen ganger starter den ikke. Ingen lyd når jeg vrir nøkkelen. Så kan den starte etter en del forsøk. Har byttet batteri. Har gått over alle kontakter med oksydrens og smørt opp. Har pusset og smørt batteripoler. Har åpnet og smørt starteren. Noen tips? Hvordan kom du til og fikk ut starteren ????? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.